DOI QR코드

DOI QR Code

Satisfaction Factor Analysis for Action Learning-based Class Operation - Focused on Students of the Department of Public Health Convergence Major -

액션러닝기반 수업운영에 대한 만족도 요인분석 - 보건학부 융합전공 학생을 중심으로 -

  • 정대근 (세한대학교 물리치료학과) ;
  • 양상훈 (세한대학교 스포츠건강관리학과)
  • Received : 2021.11.18
  • Accepted : 2021.12.27
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of action learning on the satisfaction of majors by cultivating task-solving ability through self-reflection in the form of team learning for a certain period of time in the form of team learning by using action learning for students taking convergence curriculum in universities. The subjects of the study were 40 students from the Department of Sports Rehabilitation, a convergence of the Department of Sports and Health Management and the Department of Physical Therapy located in Jeollanam-do. This was conducted to confirm the difference in the effect of satisfaction. Comparison of changes in groups of experimental groups with action learning teaching methods showed significant differences in self-directed learning skills, problem-solving skills, and major satisfaction(p<.001)(p<.05). A significant difference in self-directed learning ability, problem-solving ability, and major satisfaction was also shown in the comparison of changes in control groups that applied traditional teaching methods(p<.05). Comparison of changes between groups showed significant differences in self-directed learning skills, problem-solving skills and major satisfaction(p<.05). Applying the action learning teaching method to the level of students in the convergence course will improve self-directed learning skills, problem-solving skills, and major satisfaction, and further research will be needed to expand the target and add variables to combine qualitative research.

본 연구에서는 대학 내 융복합 교육과정을 수강하는 재학생들에게 액션러닝을 활용하여 일정 기간 팀 학습 형태로 자아성찰을 통해 과제를 해결 능력을 함양하여 전공만족도에 미치는 효과에 대하여 알아보고자 한다. 연구 대상은 전남에 소재한 스포츠건강관리학과와 물리치료학과를 융복합 한 스포츠재활학과 재학생 40명으로 액션러닝 교수학습방법을 적용한 학생과 전통적 강의식 학습방법을 적용한 학생의 자기주도적 학습능력, 문제해결 능력 및 전공만족도의 효과 차이를 확인하고자 실시하였다. 액션러닝 교수학습방법을 적용한 실험군 집단 내 변화비교는 자기주도적 학습능력, 문제해결능력 및 전공만족도에서 유의미한 차이가 나타났다(p<.001)(p<.05). 전통적 교수학습방법을 적용한 대조군 집단 내 변화비교에서도 자기주도적 학습능력, 문제해결능력 및 전공만족도에서 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 집단 간 변화비교는 자기주도적 학습능력, 문제해결능력 및 전공만족도에서 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 융복합 교육과정에서 액션러닝 교수방법을 재학생의 수준에 맞추어 적용시키면 자기주도적 학습능력, 문제해결능력 및 전공만족도를 효율적으로 향상시킬 수 있을 것이며, 추후에도 대상을 확대하고 변수들을 추가하여 질적연구를 병행하는 연구가 필요할 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021학년도 세한대학교 교수학습개발센터의 학술연구비에 의하여 지원받음.

References

  1. Revans, R.W.(1982). The origins and growth of Action Learning, Bromley Chartwell-Bratt..
  2. 이민정(2017). ACE사업 참여 대학의 핵심역량 및 실천전략에서의 교육적 함의. 아시아교육연구, 18(2): 339-364.
  3. Lee, S.J., Chang,Y.K., Lee, H.N., & Park, K.Y.(2003). A study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korean educational development institute, 74-90
  4. Jeong, J.E., & Jyung, C.Y.(2015). The Causal Relationship of undergraduate Students' career adaptability, social support, self-Esteem and self-directed learning. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development. 47(1): 79-96.
  5. Park, H.S., & Jeong, K.S.(2013). Influence of self-directed learning ability and creativity on college adjustment in nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 19(4): 549-557. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.4.549
  6. Beers, S.Z.(2011). Teaching 21st century skills : An ASCD action tool. Gyeonggi : Academypress.
  7. Kim, M.S.(2002). Issues and direction of critical thinking education in elementary and secondary education. The Society of Philosophical Studies, 58: 107-144.
  8. Lepper, M.R. Corpus, J.H, & Iyengar, S.S.(2005). Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. Journal of Educational Psychology, 97(2): 184-196. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.184
  9. Jang, T.J., & Moon, M.K.(2016). Factors influencing the career preparation behavior of nursing students. Journal Korean Academy of Nursing, 22(4): 344-352. https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.4.344
  10. Bong, H.C.(2017). Key success factors of action learning programs in korean companies: Contents and Relationships, Koreanische Zeitschrift fur Wirtschafts wissenschaften, 25(3): 1-34.
  11. 장금성, 정경희, 백명, 박현영, 최온(2016). 간호리더십 개발을 위한 액션러닝과 창의적 문제해결. 서울: 현문사.
  12. 장금성, & 박순주. (2012). 액션러닝 기반 간호관리학 강의 및 실습 운영의 효과. 간호행정학회지, 18(4): 442-451. https://doi.org/10.11111/jkana.2012.18.4.442
  13. Roh, H. L. (2007). Identifying design factors of action learning in higher education. The Journal of Educational Information and Media, 13(3): 53-78.
  14. 오찬숙(2018). 제4차 산업혁명 시대를 대비하는 교육방안으로서 융합교육프로그램 효과 분석 : 중학생 대상 미래핵심역량을 중심으로. 교육연구, 32(2): 1-36.
  15. 김혜영(2013). 융합교육의 체계화를 위한 융합교육의 방향과 기초융합교과 설계에 대한 제언. 교양교육연구, 7(2): 11-38.
  16. 이희용, 서민규, 김재득(2016). 국내대학의 인문, 사회 및 예술 간 융합교육의 활성화 방안 연구. 문화와 융합, 38(4): 51-88.
  17. Guglielmino, L.M.(1977). Development of the self-directed learning readiness scale. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia.
  18. Yoo, K.O., & Cheong, J.W.(1998). Demographic and social psychological variations to adults' self-direction in learning. Korea Journal of Adult & Continuing Education, 4(1): 119-149.
  19. 김혜숙, 송환(2020). 융합수업 운영이 사회맞춤형교육과정 간호대학생의 자기주도적 학습 능력, 문제해결 능력과 전공만족도에 미치는 효과. 산업융합연구, 18(3): 99-107. https://doi.org/10.22678/JIC.2020.18.3.099
  20. Lee, S.J., Chang Y.K., Lee, H.N., & Park, K.Y.(2003). A study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korean educational development institute, 74-90.
  21. Ha, H.S.(2000). A study of Department satisfaction and school satisfaction of undergraduate students, [master's theses]. Seoul University, Seoul.
  22. Lee, D.J.(2006). The relationships among satisfaction in major, gender identity, and gender stereotypes of male nursing students, [master's theses]. Yonsei University, Seoul.
  23. 한수정(2018). 성인학습자의 역량강화를 위한 액션러닝 교수-학습전략 연구. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 8(10): 289-303.
  24. 박수정(2012). 액션러닝을 적용한 교육행정학 강의에 대한 형성적 연구. 한국교원교육연구, 29(4), 389-416.
  25. 김소명, 박상연(2016). 액션러닝을 활용한 수업운영의 효과. 한국간호교육학회지, 22(1): 42-50. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2016.22.1.42
  26. 김수미(2016). 액션러닝기반 간호과정 학습프로그램이 문제해결능력 및 자기주도적 학습 능력에 미치는 효과. 한국콘텐츠학회논문지, 16(12): 35-42. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.12.035
  27. 김연철, 이은철(2015). 블렌디드 액션러닝프로그램이 대학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 15(11): 658-671. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.11.658
  28. 이명선, 한숙원(2011). 시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제 해결 과정에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 17(2): 226-234. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.226
  29. 장금성, 박순주(2012). 액션러닝 기반 간호관리학 강의 및 실습 운영의 효과. 간호행정학회지, 18(4): 442-451. https://doi.org/10.11111/jkana.2012.18.4.442
  30. 김성봉, 권순철, 이인회(2013). 액션러닝기반 교양수업 만족도 요인분석. 교양교육연구, 7(2): 273-299.
  31. Kim, Y.H., & Kim, H.Y.(2018). A literature review of research on action learning-based nursing education in South Korea. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 24(1): 73-84. https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.1.73
  32. 김정효, 박미경(2014). 임상 실습과제 방법에 따른 간호학생의 셀프리더십, 팀효능감, 문제 해결과정 및 과제만족도 비교연구. 한국간호교육학회지, 20(4): 482-490. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.4.482
  33. 김경희(2019). 액션러닝 기반수업이 간호대학생의 셀프리더십과 수업만족도에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 19(23): 1221-1236.
  34. 김묘경(2018). 액션러닝 기반 건강사정 수업 운영의 간호대학생의 건강사정에 대한 자신감, 건강사정 지식, 비판적 사고능력, 수업 만족도에 대한 효과. 기본간호학회지, 25(4): 259-268. https://doi.org/10.7739/jkafn.2018.25.4.259
  35. Lee, H. J., & Jang, K. (2019). The Convergence Effects of Oral Health Education Class Applying Action Learning on Communication Ability and Problem-Solving Ability. Journal of Convergence for Information Technology, 9(11): 212-217.
  36. 박주영, 이나윤(2021). 작업치료(학)과 대학생의 융합교육에 대한 인식 및 요구도 조사. 한국엔터테인먼트산업학회지, 15(4): 299-307.
  37. 김유정(2020). 간호대학생의 전공만족도, 의사 소통능력, 간호사 이미지가 간호전문직관에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회지, 14(8): 265-276.