Acknowledgement
본 연구는 2021학년도 세한대학교 교수학습개발센터의 학술연구비에 의하여 지원받음.
References
- Revans, R.W.(1982). The origins and growth of Action Learning, Bromley Chartwell-Bratt..
- 이민정(2017). ACE사업 참여 대학의 핵심역량 및 실천전략에서의 교육적 함의. 아시아교육연구, 18(2): 339-364.
- Lee, S.J., Chang,Y.K., Lee, H.N., & Park, K.Y.(2003). A study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korean educational development institute, 74-90
- Jeong, J.E., & Jyung, C.Y.(2015). The Causal Relationship of undergraduate Students' career adaptability, social support, self-Esteem and self-directed learning. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development. 47(1): 79-96.
- Park, H.S., & Jeong, K.S.(2013). Influence of self-directed learning ability and creativity on college adjustment in nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 19(4): 549-557. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.4.549
- Beers, S.Z.(2011). Teaching 21st century skills : An ASCD action tool. Gyeonggi : Academypress.
- Kim, M.S.(2002). Issues and direction of critical thinking education in elementary and secondary education. The Society of Philosophical Studies, 58: 107-144.
- Lepper, M.R. Corpus, J.H, & Iyengar, S.S.(2005). Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. Journal of Educational Psychology, 97(2): 184-196. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.184
- Jang, T.J., & Moon, M.K.(2016). Factors influencing the career preparation behavior of nursing students. Journal Korean Academy of Nursing, 22(4): 344-352. https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.4.344
- Bong, H.C.(2017). Key success factors of action learning programs in korean companies: Contents and Relationships, Koreanische Zeitschrift fur Wirtschafts wissenschaften, 25(3): 1-34.
- 장금성, 정경희, 백명, 박현영, 최온(2016). 간호리더십 개발을 위한 액션러닝과 창의적 문제해결. 서울: 현문사.
- 장금성, & 박순주. (2012). 액션러닝 기반 간호관리학 강의 및 실습 운영의 효과. 간호행정학회지, 18(4): 442-451. https://doi.org/10.11111/jkana.2012.18.4.442
- Roh, H. L. (2007). Identifying design factors of action learning in higher education. The Journal of Educational Information and Media, 13(3): 53-78.
- 오찬숙(2018). 제4차 산업혁명 시대를 대비하는 교육방안으로서 융합교육프로그램 효과 분석 : 중학생 대상 미래핵심역량을 중심으로. 교육연구, 32(2): 1-36.
- 김혜영(2013). 융합교육의 체계화를 위한 융합교육의 방향과 기초융합교과 설계에 대한 제언. 교양교육연구, 7(2): 11-38.
- 이희용, 서민규, 김재득(2016). 국내대학의 인문, 사회 및 예술 간 융합교육의 활성화 방안 연구. 문화와 융합, 38(4): 51-88.
- Guglielmino, L.M.(1977). Development of the self-directed learning readiness scale. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia.
- Yoo, K.O., & Cheong, J.W.(1998). Demographic and social psychological variations to adults' self-direction in learning. Korea Journal of Adult & Continuing Education, 4(1): 119-149.
- 김혜숙, 송환(2020). 융합수업 운영이 사회맞춤형교육과정 간호대학생의 자기주도적 학습 능력, 문제해결 능력과 전공만족도에 미치는 효과. 산업융합연구, 18(3): 99-107. https://doi.org/10.22678/JIC.2020.18.3.099
- Lee, S.J., Chang Y.K., Lee, H.N., & Park, K.Y.(2003). A study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korean educational development institute, 74-90.
- Ha, H.S.(2000). A study of Department satisfaction and school satisfaction of undergraduate students, [master's theses]. Seoul University, Seoul.
- Lee, D.J.(2006). The relationships among satisfaction in major, gender identity, and gender stereotypes of male nursing students, [master's theses]. Yonsei University, Seoul.
- 한수정(2018). 성인학습자의 역량강화를 위한 액션러닝 교수-학습전략 연구. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 8(10): 289-303.
- 박수정(2012). 액션러닝을 적용한 교육행정학 강의에 대한 형성적 연구. 한국교원교육연구, 29(4), 389-416.
- 김소명, 박상연(2016). 액션러닝을 활용한 수업운영의 효과. 한국간호교육학회지, 22(1): 42-50. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2016.22.1.42
- 김수미(2016). 액션러닝기반 간호과정 학습프로그램이 문제해결능력 및 자기주도적 학습 능력에 미치는 효과. 한국콘텐츠학회논문지, 16(12): 35-42. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.12.035
- 김연철, 이은철(2015). 블렌디드 액션러닝프로그램이 대학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 15(11): 658-671. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.11.658
- 이명선, 한숙원(2011). 시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제 해결 과정에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 17(2): 226-234. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.226
- 장금성, 박순주(2012). 액션러닝 기반 간호관리학 강의 및 실습 운영의 효과. 간호행정학회지, 18(4): 442-451. https://doi.org/10.11111/jkana.2012.18.4.442
- 김성봉, 권순철, 이인회(2013). 액션러닝기반 교양수업 만족도 요인분석. 교양교육연구, 7(2): 273-299.
- Kim, Y.H., & Kim, H.Y.(2018). A literature review of research on action learning-based nursing education in South Korea. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 24(1): 73-84. https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.1.73
- 김정효, 박미경(2014). 임상 실습과제 방법에 따른 간호학생의 셀프리더십, 팀효능감, 문제 해결과정 및 과제만족도 비교연구. 한국간호교육학회지, 20(4): 482-490. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.4.482
- 김경희(2019). 액션러닝 기반수업이 간호대학생의 셀프리더십과 수업만족도에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 19(23): 1221-1236.
- 김묘경(2018). 액션러닝 기반 건강사정 수업 운영의 간호대학생의 건강사정에 대한 자신감, 건강사정 지식, 비판적 사고능력, 수업 만족도에 대한 효과. 기본간호학회지, 25(4): 259-268. https://doi.org/10.7739/jkafn.2018.25.4.259
- Lee, H. J., & Jang, K. (2019). The Convergence Effects of Oral Health Education Class Applying Action Learning on Communication Ability and Problem-Solving Ability. Journal of Convergence for Information Technology, 9(11): 212-217.
- 박주영, 이나윤(2021). 작업치료(학)과 대학생의 융합교육에 대한 인식 및 요구도 조사. 한국엔터테인먼트산업학회지, 15(4): 299-307.
- 김유정(2020). 간호대학생의 전공만족도, 의사 소통능력, 간호사 이미지가 간호전문직관에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회지, 14(8): 265-276.