DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Entrepreneurial Intention of College Students in the Entertainment Industry with Idea Education and Support for Startup Infrastructure

아이디어 교육 및 창업 인프라 지원이 엔터테인먼트 산업 분야에 대한 대학생 창업의도 연구

  • Lee, Ji-Hun (Department of Business Administration, Future College, Seowon University)
  • 이지훈 (서원대학교 미래대학 경영학전공)
  • Received : 2021.11.23
  • Accepted : 2021.12.27
  • Published : 2021.12.31

Abstract

This study tried to identify the characteristics of college students' entrepreneurial intentions in the entertainment industry, focusing on existing literature studies. Based on this, it was intended to suggest realistic educational alternatives for university student start-ups and implications for start-up management to university start-up officials and those in charge of national start-up support policy. Therefore, the implications of this study are as follows. First, technology(item) for idea creation education, which is an essential element in the entertainment industry, how to connect ideas and products, technology methods that can increase content value, and user characteristics education within the entertainment industry will need to be continued. In addition, along with the idea education, it is necessary to increase the understanding of start-up business management such as financing, human resource management, marketing, and operation management, and furthermore, confidence education should be provided so that the possibility of success in an entertainment start-up and a sense of adventure in a new job can be developed. Second, the space and equipment necessary for start-up (club room, student start-up room, entertainment-related equipment, etc.) should be provided centering on the opinion survey of students who are interested in starting a business, and various regulations of universities and government for student start-up should be relaxed. will have to In addition, education for the formation of entrepreneurial knowledge inside and outside of the school, special lectures and consultations by experts, and on-the-spot education, etc., should be made to create more practical entrepreneurial knowledge. something to do. Third, for students wishing to start a business in the entertainment industry, it is necessary to inform their families about the field situation of the entertainment industry accurately so that their children can develop a positive perception rather than a negative perception when choosing a business field. In addition, by promoting various successful cases of college students to their families after starting a business, families should be encouraged so that their children can develop a challenging spirit about starting a business. Fourth, it should be possible to form continuous clubs or gatherings with friends who wish to start a business in the entertainment industry, and furthermore, an opportunity to listen to the opinions of friends who actually started a business through these meetings should be provided. In addition, the meeting and the formation of friends should create a place for discussion about writing a business plan, how to succeed in starting a business, and management of startups, and psychological stimulation activities should be conducted so that each other's will to start a business arises. Fifth, various knowledge related to start-up (methods for securing funds, management of start-up organizations, grasping information about the market in which they want to start a business, etc.) should be cultivated, and how to write a business plan for the various entertainment industry fields they want to start up. You will also need to train them to be practical. Also, based on this knowledge formation, students themselves should be able to respond to risks and changes that may occur in entrepreneurship. Lastly, it is necessary to increase the understanding of business start-up management, and various psychological stimulation activities are needed to make the confidence and fear of starting a business disappear.

본 연구는 기존 문헌연구들을 중심으로 엔터테인먼트 산업 분야의 대학생 창업의도 특성들을 파악하고자 하였다. 이를 바탕으로 대학 창업담당 관계자들과 국가 창업지원 정책 담당자들에게 대학생 창업을 위한 현실적인 교육 대안 및 창업 경영에 관한 시사점을 제시하고자 하였다. 따라서 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 엔터테인먼트 산업에 필수적인 요소인 아이디어 창출 교육을 위한 기술(아이템) 아이디어와 제품으로의 연결 방법, 컨텐츠 가치를 높일 수 있는 기술 방법, 엔터테인먼트 산업 내 사용자 특성 교육을 지속적으로 해야 할 것이다. 또한 아이디어 교육과 함께 자금조달, 인적자원관리, 마케팅, 운영관리 등 창업 경영관리에 대한 이해도를 높이고, 나아가 엔터테인먼트 창업에 대한 성공가능성 및 새로운 일에 대한 모험심이 생길 수 있도록 자신감 교육도 함께 이루어져야 할 것이다. 둘째, 창업에 관심이 있는 학생 의견조사를 중심으로 창업에 필요한 공간 및 장비제공(동아리실, 학생창업실, 엔터테인먼트관련 장비확보 등)이 이루어져야 하고, 학생 창업을 위한 대학 및 정부의 각종 규제들을 완화해야 할 것이다. 또한 학내 외 창업 지식형성을 위한 교육과 전문가 특강 및 자문, 현장 교육 등을 통해 보다 실용적인 창업 지식이 만들어질 수 있도록 노력해야 하고, 다양한 지원들을 바탕으로 학생들의 창업에 대한 자신감도 형성할 수 있도록 만들어 주어야 할 것이다. 셋째, 엔터테인먼트 산업에 대한 창업을 희망하는 학생들에게는 가족들에게 엔터테인먼트 산업에 대한 현장 상황을 정확히 알려줌으로써 자녀들이 창업분야를 선택하는데 있어 부정적인 인식보다는 긍정적인 인식이 발생할 수 있도록 적극 알릴 필요가 있다. 또한 대학생들이 창업 후 성공한 다양한 사례들을 가족들에게 홍보함으로써 자녀가 창업에 대한 도전정신이 발생할 수 있도록 가족들이 힘을 보태게 해야 할 것이다. 넷째, 엔터테인먼트 산업 분야 쪽으로 창업을 희망하는 친구들과의 지속적인 동호회나 모임들이 형성 될 수 있도록 만들어 주어야 하고, 나아가 이런 모임을 통해 실제로 창업한 친구들의 의견을 청취하는 기회도 마련해야 할 것이다. 또한 모임과 친구 형성으로 인해 사업계획서 작성, 창업 성공 방법, 창업 경영관리에 대한 논의의 자리가 형성되도록 만들어 주어야 하고, 서로 창업에 대한 의지가 발생할 수 있도록 심리적 자극활동도 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 창업과 관련한 다양한 지식(자금 확보 방안, 창업조직 관리, 창업하고자 하는 시장에 대한 정보 파악 등)들이 배양될 수 있도록 노력해야 할 것이고, 자신들이 창업하고자 하는 다양한 엔터테인먼트 산업 분야에 대한 사업계획서 작성 방법도 실무에 맞도록 학습 시켜야 할 것이다. 또한 이런 지식 형성을 밑바탕으로 학생들 스스로가 창업에서 발생할 수 있는 위험과 변화에 대응할 수 있도록 만들어 주어야 할 것이다. 마지막으로 창업 경영관리에 대한 이해도를 높여 주어야 하고, 창업에 대한 자신감과 두려움이 사라지게 할 수 있는 다양한 심리적 자극 활동이 필요하다.

Keywords

References

  1. Ronstadt(1985). The Educated Entrepreneurship: A New Era of Entrepreneurial Education is Beginning. American Journal of Small Business, 10(1): 7-23. https://doi.org/10.1177/104225878501000102
  2. 하규수, 서란숙(2009). 대학생의 창업교육 요구도와 창업의지. 한국벤처창업학회 추계학술대회, 0(0): 311-337.
  3. 오익재(2004). 콘텐츠가 세상을 움직인다. 교우사.
  4. 노준석(2007). 컨버전스 시대 문화콘텐츠 진화와 미래전망. 디지털콘텐츠와 문화정책, 북코리아.
  5. 이계수(2015). 디지털생태계 진화에 따른 벤처-중소 ICT 기업의 글로벌 경쟁력 결정요인에 관한 연구. 숭실대학교 박사학위논문.
  6. Vesper, K. H.(1980). New Venture Strategies, Engleqood Cliffs. N.J.:Prentice Hall.
  7. J. G. Longenecker & C. W. Moore(1987). Small Business Management (Cincinnati, Ohio: South-Western Publishing Co.
  8. Drucker, P. F.1986). 이노베이션과 기업가정신, 협동연구사.
  9. 오현호(2006). 점, 선, 면을 이용한 발상 교육에 관한 연구. 국민대학교 석사학위논문.
  10. Cuervo, A.(2005). Individual and Environmental Determinants of Entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 1(3): 293-311. https://doi.org/10.1007/s11365-005-2591-7
  11. Gnyawali, D. R & D. S. Fogel(1994). Environments for Entrepreneurship Development: Key Dimensions and Research Implications, Entrepreneurship. Theory and Practice, 18(4): 43-62.
  12. Acs, Z. J. & A. Varga(2005), Entrepreneurship, Agglomeration and Technological Change. Small Business Economics, 24(3): 323-334. https://doi.org/10.1007/s11187-005-1998-4
  13. Goldstein, H. & J. Drucker(2006). The Economic Development Impacts of Universities on Regions: Do Size and Distance Matter?. Economic Development Quarterly, 20(1): 22-43. https://doi.org/10.1177/0891242405283387
  14. Spilling, O. R.(1996). Regional Variation of New Firm Formation: The Norwegian Case. Entrepreneurship and Regional Development, 8(3): 217-243. https://doi.org/10.1080/08985629600000014
  15. Armington, C. & Z. J. Acs(2002). The Determinants of Regional Variation in New Firm Formation. Regional Studies, 36(1): 33-45. https://doi.org/10.1080/00343400120099843
  16. Audretsch, D. B. & M. Fritsch(1999). The Industry Component of Regional New Firm Formation Processes. Review of Industrial Organizations, 15(3): 239-252. https://doi.org/10.1023/A:1007722415439
  17. Bruce, D. & M. Mohsin(2006). Tax Policy and Entrepreneurship: New Time Series Evidence. Small Business Economics, 26(5): 409-425. https://doi.org/10.1007/s11187-005-5602-8
  18. Florida, R. & M. Kenny(1988). Venture Capital and High Technology Entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 3(4): 301-319. https://doi.org/10.1016/0883-9026(88)90011-0
  19. Kirchhoff, B. A., Scott L. N., Iftekhar H. & C. Armington(2007). The Influence of University R&D on New Business Formations and Employment Growth. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(4): 543-559. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2007.00187.x
  20. Saxenian, A.(2002). Silicon Valley's New Immigrant High-growth Entrepreneurs. Economic Development Quarterly, 16(1): 20-31. https://doi.org/10.1177/0891242402016001003
  21. Zoltan J. Acs & Laszlo Szerb(2007). Entrepreneurship, Economic Growth and Public Policy, Small Business Economics, 28(2), pages 109-122 https://doi.org/10.1007/s11187-006-9012-3
  22. Sjolander, C. & C. Bertero(2008). The Significance of Social Support and Social Networks Among Newly Diagnosed Lung Cancer Patients in Sweden. Nursing and Health Sciences, 10(3): 182-187. https://doi.org/10.1111/j.1442-2018.2008.00395.x
  23. Tram, J. M., & D. A. Cole(2000). Self-Perceived Competence and the Relation between Life Events and Depressive Symptoms in Adolescence: Mediator or Moderator?. Journal of Abnormal Psychology, 109(4): 753-760. https://doi.org/10.1037//0021-843X.109.4.753
  24. 강이수, 신경아, 박기남(2015). 여성과 일: 일터에서 평등을 찾다, 동녘 출판사.
  25. 황미선(2012). 중년여성 환자의 입원스트레스와 우울 간의 관계: 자아존중감의 매개효과와 가족지지의 조절효과. 단국대학교 박사학위논문.
  26. Raboteg-Saric, Z. & M. Sakic(2014). Relations of Parenting Styles and Friendship Quality to Self-Esteem, Life Satisfaction and Happiness in Adolescents. Applied Research in Quality of Life, 9(3): 749-765. https://doi.org/10.1007/s11482-013-9268-0
  27. 박은민(2010). 청소년의 교사애착, 또래애착, 모애착과 자존감 및 우울감이 학교생활 적응에 미치는 영향. 놀이치료연구, 13(3): 75-88.
  28. Fenzel, L. M.(2000). Prospective Study of Changes in Global Self-Worth and Strain During the Transition to Middle School. Journal of Early Adolescence, 20(1): 93-116. https://doi.org/10.1177/0272431600020001005
  29. Malecki, C. K., Demaray, M. K. & L. M. Davidson(2008). The Relationship Among Social Support, Victimization, and Student Adjustment in a Predominantly Latino Sample. Journal of School Violence, 7(4): 48-71. https://doi.org/10.1080/15388220801973847
  30. Daniels, E., & C. Leaper(2006). A Longitudinal Investigation of Sport Participation, Peer Acceptance, and Self-esteem Among Adolescent Girls and Boys. Sex Roles: A Journal of Research, 55(11-12): 875-880. https://doi.org/10.1007/s11199-006-9138-4
  31. Cowie, H., Naylor, P., Talamelli, L., Chauhan, P. & P. K. Smith(2002). Knowledge, Use of and Attitudes Towards Peer Support: A 2-Year Follow-Up to the Prince's Trust Survey. Journal of Adolescence, 25(5): 453-467. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0498
  32. Timmons, J. A.(1994). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston. MA: Irwin McGraw-Hill.
  33. 정유선(2018). 대학생들의 개인특성이 창업교육, 창업관련지식, 자기효능감에 의해 창업의지에 미치는 영향. 한밭대학교 석사학위논문.
  34. Morris, M. H.(1998). Entrepreneurial Intensity. Westport: Quorum Books.
  35. 차화숙(2012). 정부정책과 대학교육이 기업가 정신과 창업지식에 미치는 영향: 공예분야를 중심으로. 서울과학기술대학교 박사학위논문.
  36. 배종태, 차민석(2005). 기업가정신과 벤처경영부문의 연구동향. 벤처경영연구, 8(3): 57-94.
  37. Beehr, T. A., Taber, T. D. & J. T. Walsh(1980). Perceived Mobility Channels: Criteria for Intra Organizational Job Mobility. Organizational Behavior and Human Performance, 26(2): 250-264. https://doi.org/10.1016/0030-5073(80)90058-6
  38. Mark, O. M.(1986) Perceived Challenge as a Determinant of Job Satisfaction and Involvement as Moderated by Individual Differences. Unpublished Doctoral Dissertation. Claremon Graduate School.
  39. Csikszentmihalyi, M. & R. Epstein(1999). A Creative Dialog. Psychology Today.
  40. Vealey, R. S.(1986). Conceptualization of Sport-Confidence and Competitive Orientation, Preliminary Investigation and Instrument Development. Journal of Sport Psychology, 8(3): 221-246. https://doi.org/10.1123/jsp.8.3.221
  41. Parden, R. J.(1981). The Manager's Role and the High Mobility of Technical Specialists in the Santa Clara Valley. IEEE Transactions on Engineering Management, 28(1): 2-8. https://doi.org/10.1109/TEM.1981.6448562
  42. Bird, B.(1988). Implementing Entrepreneurial Ideas, The Case for Intention. Academy of Management Review, 13(3): 442-453. https://doi.org/10.5465/AMR.1988.4306970
  43. 이지우(2000), 개인특성과 창업의지 사이의 관계. 중소기업연구, 22(1): 121-146.
  44. 윤방섭(2004). 창업의도의 결정요인, 개인특성 및 환경요인. 산학경영연구, 17(2): 89-110.
  45. Leffel, H.(2008). Influencing Entrepreneurial Intent for New Technology Entrepreneurs and Entrepreneurs in a University and Entrepreneurs in a University Environment. PICMET 2008 Proceedings, Cape Town. July.
  46. Crant, M. J.(1996). The Proactive Personality Scale as a Predictor of Entrepreneurial Intentions. Journal of Small Business Management, 34(3): 42-49.
  47. Shapero, A. & L. Sokol(1982). The Social Dimensions of Entrepreneurship. In C.A. Kent, D.L. Sexton, & K.H. Vesper (Eds.). Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 72-90.
  48. 정지호(2014). 창업교육이 기업가정신과 창업 및 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구. 건국대학교 박사학위논문.
  49. 임교순(2014). 창업의지에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 정부의 중소기업에 대한 창업지원제도를 중심으로. 호서대학교 석사학위 논문.
  50. Olson, D. H., Gorall, D. M. & J. W. Tiesel(2006). FACES IV: Development and Validation. Family Process, 33(0): 1-30
  51. 김종원, 조옥귀(2002). 중.고등학생의 자기 통제력, 사회 환경적 요인 및 인터넷.게임중독과의 관계. 교육이론과 실천, 12(2): 477-500.
  52. 정연우(2008). 청소년 창업교육, 예비창업자의 개인특성 및 창업지식이 창업의지에 미치는 영향. 진주산업대학교 석사학위논문.
  53. 장애경(2014). 미용업종사자의 긍정심리자본과 도전정신이 창업자신감에 미치는 영향. 서경대학교 석사학위논문.
  54. 오영미(2013). 기업가정신 교육이 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구. 한밭대학교 석사학위논문.
  55. 이지훈(2013). 문화재 지역에 대한 관계혜택이 긍정적 감정반응과 방문의도에 미치는 영향에 관한 연구: 제주도 성읍민속마을의 '오메기 술'과 '고소리 술'을 중심으로. 외식경영연구, 16(2): 73-95.
  56. Nunnally, J. C.(1967). Psychometric Theory, New York. Mcgraw-Hill.
  57. Bagozzi, R. P. & Y. Yi(1998). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science. 16(1): 74-94. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  58. Challagalla. G. N. & T. A. Shervani(1969). Dimension and Type of Supervisory Control: Effects on Salesperson Performance and Satisfaction. Journal of Marketing. 60(1): 89-105. https://doi.org/10.2307/1251890
  59. Singh, J. & G. K. Rhoads(1991). Boundary Role Ambiguity in Marketing Oriented Positions: A Multidimensional, Multifaceted Operationalization. Journal of Marketing Research. 28(3): 328-338. https://doi.org/10.2307/3172868