초록
국내는 유럽에서 널리 사용하고 있는 헬리컬 파일을 많이 사용하기 시작하였지만, 헬리컬 파일의 설계기준을 만들려고 하는 노력이 부족하여, 여전히 헬리컬 파일의 표준설계기준을 가지고 있지 못하다. 따라서, 본 연구는 현장에서 헬리컬 파일을 시공하고 재하시험을 실시한 후, 이전 데이터를 포함하여 신뢰도 분석을 실시하였다. 그 결과 매입 말뚝에 대한 도로교설계기준 식이 수정 Davisson 분석법과 연계하여 좋은 신뢰도와 일관성을 보여주었는데, 이 설계식의 저항편향계수가 '1.0'에 가까웠고 변동성도 '낮음' 수준을 보여 주었기 때문이다.
Korea has begun to use the Helical pile prevalent in Europe. Korea hasn't still set up the standard design criteria on Helical pile due to the lack of relevant researches. In this regard, this study carried out static and dynamic load tests on Helical pile and then performed reliability analysis including the previous research data. The results present that Road bridge design standard design criteia for pre-boring pile with regard to Modified Davisson method showed good reliability and consistency because Resistance bias factor of this design criteria approached '1.0' and Design C.O.V. showed 'low' level.