DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Characteristics in Chinese Contemporary Tragic Films - Focused on the film -

영화 <5일의 마중>으로 본 현대 중국 비극 영화의 특성 연구

  • Wu, Ying Zhe (Department of Film, Cheongju University, Changzhou Vocational Institute of Mechatronic Technology)
  • Received : 2021.03.16
  • Accepted : 2021.04.26
  • Published : 2021.04.30

Abstract

This research analyzes the characteristics of Chinese tragic films with Chinese traditional ethical ideology as the core, analyzes its specific performance in the plot and ending setting of the film , and analyzes the director's tragic narrative strategy of cultural reconciliation in the face of political environment to understand the characteristics of Chinese contemporary tragic films.The film is a Chinese contemporary tragic film with The Great Cultural Revolution as its historical background. This film is a representative film of Chinese contemporary tragic films. The classic plot has played a certain role in the expression of Chinese traditional ethical ideology such as fatalism and optimistic attitude to life. The male lead's thought changes interpret the Chinese-style tragedy characteristics containing Chinese traditional ethical ideology. In the setting of the ending, the film broke through the "happy ending" model of Chinese traditional tragedies, and chose the open ending of "one tragedy to the end", further showing the time feature of Chinese contemporary tragic film. The euphemism and tenderness of the film as a tragic film is not only due to the compromise with the political culture of power, but also the result of the director's in-depth understanding of the aesthetics of Chinese tragedy. Through the use of symbolic signs in the film language, it has formed the implicit characteristics of the film narrative in the tragic aesthetic experience. In this paper, the author conducts text analysis for the film and discusses presentation of Director Yimou Zhang's tragic feelings and using the tragic narrative strategy of cultural reconciliation to show his creative wisdom in pursuing artistic breakthroughs under political pressure.

본 연구는 영화 <5일의 마중>의 줄거리와 결말 설정에서의 구체적인 표현을 분석하며, 정치적 환경에 직면하여 감독의 문화적 화합의 비극적인 서사 전략을 분석하여 현대 중국 비극 영화의 비극 특성을 살펴보도록 한다. 이를 통하여 중국 전통 윤리 사상을 중심으로 하는 중국식 비극 특성을 소개하는데 목적이 있다. 영화 <5일의 마중>은 문화대혁명 배경으로 한 현대 비극 영화이다. 영화에서는 남자 주인공이 시대에 대한 타협과 사랑에 대한 남다른 수호를 통하여 중국식 비극 특성을 표현하였다. 이 영화는 현대 중국 비극 영화의 대표작이다. 영화의 줄거리는 숙명론, 낙천지명(樂天知命) 등 중국 전통 윤리사상을 묘사하며, 또한 남자 주인공의 사상 변화 묘사를 통하여 중국의 전통 윤리 사상 중의 고유한 비극 특성을 해석하였다. 결말 설정 측면에서는 영화가 중국의 전통적인 비극 중의 해피엔딩의 패턴을 돌파하며, 끝까지 슬퍼하는 열린 결말을 선택하여 현대 중국 비극 영화의 시대적 특징을 더욱 살렸다. <5일의 마중>은 비극 영화로 하여 독특한 완곡함과 온정이 드러났다. 이는 중국 강권 정치 문화와의 타협 때문만이 아니라 중국식 비극의 미학에 대한 감독의 이해와 관련이 된다. 동양의 감정 표현 구조와전통 유가의 윤리적 표현에서 비롯된 이러한 이성은 영화의 서사 구조에서 지대한 장력을 형성하였다. 영화 언어의 상징 기호를 사용함으로써 비극적 미적 감각에 영화 서사의 함축적 특징을 형성하였는데, 이러한 함축성 또한 현대 중국 비극 영화만 고유한 것이다. 또한 장이머우 감독은 이 영화를 통해 자신의 비극적 의식을 표현하고, 문화적 화해를 통해 비극적 서사 전략을 구사하며 정치적 탄압 속에서 예술적 돌파를 추구하는 자신의 창작 지혜를 보여주었다.

Keywords

References

  1. 向寶雲(2003). 曹禺悲劇性美學思想研究. 四川大學博士論文: 21.
  2. 郭薇薇(2013). 論<哈姆雷特>的後現代電影改編. 電影文學: 72-73.
  3. 張藝謀: 我最喜歡拍文革題材. 揚子晚報. http://www.hinews.cn/news/system/2010/10/22/011326768.shtml2010.10.22.
  4. 상산하향운동(上山下乡运动). https://m.cafe.daum.net/ChinaINFOSpecialist/Dvsu/44/2012.12.19.
  5. 허시장, 왕수팅(何錫章, 王書婷)(2004). 佛教 與中國傳統文化悲劇意識的演變. 中國文學研究: 8-13.
  6. 孫中文(2003). 中西悲劇美學特徵的比較. 上海戲劇: 21-25.
  7. 왕샤(王俠)(2014). <歸來>: 悲劇的反悲劇敘事. 電影評介: 6-8.
  8. 육정학(2020). 영화 <기생충>을 통해 본 가족과 사회. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(5): 37-48.
  9. 이화영(2017). 영화 <5일의 마중(歸來)>를 활용한 문혁 역사와 중국어 교육 방안. 한국외국어대학교 학위논문: 12-16.
  10. 자오즈홍(2020). 영화 '5일의 마중'과 원작소설 '陆犯焉识' 비교분석. 동양대학교 대학원 석사학위논문: 58-60.
  11. 謝柏粱(1995). 世界悲劇文學史. 上海文藝出版社: 2.
  12. 유동식(2016). 한국 대중영화의 비극성 연구: 2008년 이후 개봉된 한국 대중영화의 이데올로기 분석을 중심으로. 한국예술종합학교학위논문: 7.
  13. 雷蒙.威廉斯, 丁爾蘇譯(2007). 現代悲劇. 譯林出版社: 220.
  14. 장환성(张换成)(2011). 护礼和求真-中西悲剧意识差异探讨. 山花: 161-162.
  15. 顏淵. 論語.顏淵篇. http://www.shangshiwen.com/bookchapter_30.html/2009.
  16. 肖瓊(2013). 伊格爾頓悲劇理論研究. 中國書籍出版社: 181.
  17. 천병희(2002). 아리스토텔레스의 시학. 문예출판사: 11.
  18. 장쉬안(张璇)(2014). 浅谈中国古典悲剧传统与现代悲剧理念. 安徽文学: 79-80.
  19. 주광첸(朱光潛)(1983). 悲劇心理學. 南京: 江蘇文藝出版社: 193.
  20. 순신(2017). <인생>과 <택시 운전수>를 통해 중.한 역사 소재 영화의 공통점과 차이점의 분석. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 11(7): 113-120.
  21. 레이먼드 윌리엄스(1997). 현대 비극론. 임순희 옮김. 신국판: 39-40.