DOI QR코드

DOI QR Code

삼중고 탈피 후 대역전의 성공을 이끈 걸 그룹'카라'의 차별화 전략

The Korean Girl Group Kara's Differentiation Strategy Which Overcome the Trilemma and Led to the Great Reversal Success

  • 김정섭 (성신여자대학교 문화산업예술학과)
  • Kim, Jeong-Seob (Department of Cultural Industry and Arts, Sungshin Womens University)
  • 투고 : 2020.12.21
  • 심사 : 2021.02.25
  • 발행 : 2021.02.28

초록

걸 그룹 '카라'는 데뷔 성적 부진, 팀 해체 위기, 소속사 경영 위기란 삼중고에 시달렸지만, 모두 극복하고 회생해 한국 대중음악사에 위업을 남겼다. 그러나 그 성공전략은 이들의 앨범·공연 프로젝트에 참여한 내부자들에 의해 전혀 공개된 적이 없다. 따라서 본 연구는 사실상 활동 종료 상태인 '카라'의 성과 요인을 분석해 학술적 시사점을 제공하고 고인이 된 경영자 이호연 대표와 '카라'의 핵심 구성원 구하라의 업적을 기리고자 실시하였다. 이에 따라 자료 분석을 선행한 뒤 2020년 11~12월 프로젝트에 참여한 매니저, 작곡자, 스타일리스트, 멤버 구하라(그녀만 생전인 2019년 별도 인터뷰)를 대상으로 심층 인터뷰를 실시했다. 분석 모델은 포터(Porter)의 경쟁 우위 전략과 음악 산업의 가치사슬 모델을 결합해 '상품 혁신 차별화'(프로듀싱, 음원·앨범 제작, 공연활동)와 '마케팅 차별화'(표적시장 설정, 이미지 특화, 홍보·소통)의 범주로 나눠 설정하였다. 연구 결과, 상품 차별화에서 무모한 스타 가수 모방하기 대신 힐링을 유발하는 '밝은 에너지의 발산'을 목표로 구성원들이 지닌 고유의 개성과 진솔함의 가치를 재발견해 창작한 밝은 노래 및 댄스들과 완전히 조화시키고, 마케팅 차별화에서는 일본의 10~20대를 표적시장으로 정해 팬·미디어와 친화성을 높여 역전에 성공한 것으로 분석되었다. 본 연구는 포터의 차별화가 아이돌 그룹의 육성, 흥행, 그리고 부활 실현에서도 유의미한 전략으로 기능할 수 있음을 시사한다. 일본 배우 게키단 히토리의 호명은 '카라'의 일본 흥행을 이끈 강력한 점화효과를 유발했기에 초기 또는 명사 팬덤의 활동이 차별화 실현의 유효한 촉매제가 될 수 있음을 재확인시켜준다.

The Korean girl group "Kara" has suffered the trilemma of its de facto failure to debut, the crisis of team breakup, and the CEO crisis of the agency. But the group has made an outstanding achievement in the history of Korean pop music after overcoming all odds. Their success strategy has never been disclosed by insiders involved in Kara's total music projects. This study has been carried out in the analysis of the strategy to provide academic implications and to honor the contribution of the late CEO Ho-yeon Lee and Kara's key member Ha-ra Gu. Therefore, between Nov. and Dec. 2020, we conducted in-depth interviews with managers, composers, stylists and Ha-ra Gu(Only in 2019, before her death) who took part in the project. The research model is set up by combining Porter's Competitive Advantage Strategy and the music value chain model into categories of "Product Innovation Differentiation (PD)" (producing, album production, performance activities) and "Marketing Differentiation (MD)" (market targeting, image specialization, promotion and communication). The analysis showed that the PD focused on complete rediscovered harmonization and revalued members' personality and sincerity with peppy songs and dainty dances as well as emission of "bright energy" which caused healing effects instead of mimicking other star singers recklessly. In terms of MD, they selected Japan's 10-20s as their main market, increasing intimacy with fans and media with the image of cute+pretty+classy+sexy. The result suggests that Poter's differentiation can function as a meaningful strategy frame in the fostering, hit, and revival of idol groups. In addition, it reaffirmed that spontaneous and passionate activities of early-stage or celebrity fan may serve as a valid catalyst for realizing differentiation, as Kara's caller of Japanese actor Gekidan Hitori caused a strong "priming effect" that drove Kara's unexpected wonderful success in Japan.

키워드

과제정보

이 논문을 '카라'의 핵심 구성원으로서 케이 팝의 황금기를 이끌며 한국 가요사에 위업을 남긴 제자 고(故) 구하라(1991. 1. 3. - 2019. 11. 24.)에게 헌정해 뮤지션으로서 찬란했던 그의 삶과 열정을 기리고자 합니다.

참고문헌

  1. 김정섭(2019). 우리나라 엔터테인먼트 기업의 임원 특성과 경영 함의점. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(3): 77-89.
  2. 함상범(2020.11.30.). 실패한 걸 그룹 멤버들 근황. 일요시사.
  3. Porter, M.E.(1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
  4. Porter, M.E.(1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York: Free Press.
  5. Porter, M.E.(1990). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
  6. 윤여광(2019). 방탄소년단(BTS)의 글로벌 팬덤과 성공요인 분석. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(3): 13-25.
  7. 이민하(2019). 트랜스 미디어 스토리텔링을 활용한 브랜드 마케팅: 방탄소년단의 브랜딩 전략을 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(3): 351-361.
  8. 이학준, 김정환(2020). 희생양 메커니즘 적용을 통한 케이 팝 걸 그룹의 졸업제도 연구 - <9 Muses of Star Empire>를 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(2): 63-71.
  9. 이동연(2012). 케이 팝의 스타일: 네 가지 문화 코드. 대중음악, 9: 167-181.
  10. 하경헌(2016.1.7). 일 도쿄돔의 4만 5000 관객, 카라에 물들다. 경향신문.
  11. OECD(2005.6.8.). Digital Broadband Content: Music. Working Party on the Information Economy.
  12. Starr, L. & Waterman, C.(2010). American Popular Music: from Minstrelsy to MP3. Oxford Publishing Group(3rd. Ed.).
  13. Chandler, Jr.A.D.(1962). Strategy and Structure. Cambridge, Mass: MIT Press.
  14. 김창봉, 이승현(2017). 1인 기업 창업자 역량이 기업 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구. 대한경영학회지, 30(8): 1387-1407.
  15. Teece, D.J. & Pisano, G. & Shuen, A.(1997). Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic Management Journal, 18(7): 509-533. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199708)18:7<509::AID-SMJ882>3.0.CO;2-Z
  16. Hill, C. & Jones, C.(2004). Strategic Management Theory an Integrated Approach, 6th ed. Boston, MA: Houghton Mifflin.
  17. Morgan, N. & Kaleka, A. & Katsikeas, C.(2004). Antecedents of Export Venture Performance. A Theoritical Model and Empirical Assessment. Journal of Marketing, 68(1): 98-108.
  18. 김일중, 김치호(2019). CJ ENM 드라마 사업의 경쟁우위 전략 분석: 자원준거관점(resource-based view)을 중심으로. 인문콘텐츠, 55: 167-197.
  19. Miller, D.(1986). Configurations of Strategy and Structure: Towards a Synthesis. Strategic Management Journal, 7(3): 233-249. https://doi.org/10.1002/smj.4250070305
  20. Akan, O., Allen, R.S., Helms, M.M., & Spralls III, S.A.(2006). Critical Tactics for Implementing Porter's Generic Strategies. The Journal of Business Strategy, 27(1): 43-53. https://doi.org/10.1108/02756660610640173
  21. 최희선(2011). 아이돌 가수 'Kara'의 일본 프로모션을 위한 패션 스타일링 디자인 제안. 경희대 아트.퓨전디자인대학원 석사학위 논문.