DOI QR코드

DOI QR Code

A Proposal and Application of a Song Analysis Method for Musical Songs and Acting

뮤지컬 노래와 연기를 위한 노래 분석법의 제시와 적용

  • Received : 2021.01.20
  • Accepted : 2021.04.26
  • Published : 2021.04.30

Abstract

This study aims to propose and apply a song analysis method for musical songs and acting. Prior to rehearsing a musical on stage, students and actors practice diverse exercises ranging from singing, acting and dancing. Among them, singing a musical song requires the actor not only to learn the pitch, beat and melody of the music but also to express the story and scene of the character in combination. Previous studies on analysis focused on research from the perspective of individual elements of singing, acting, and dancing rather than the proposal of comprehensive analysis methods. It is time for comprehensive analysis methods to be developed to practice musical songs and demonstrate them on stage. This study selected "Epiphany" sung by Todd from the musical Sweeney Todd(1979) as the subject of analysis. The song was analyzed in five stages: synopsis, music analysis, lyrics analysis, Uta Hagen's The Six Steps analysis, and Michael Chekhov's Psychological Gesture analysis. Through proposing and applying this step-by-step analysis method, this study verifies the usefulness of musical song analysis for practising both musical theory and practical skills at the same time and provides a base for future studies.

본 연구는 뮤지컬 노래와 연기를 위한 노래 분석법을 제시하고 적용해 보기 위함이다. 뮤지컬을 무대에서 시연하기까지, 작품의 장르에 따라 학생 및 배우는 노래, 연기, 무용에 이르는 다각적인 연습을 하게 된다. 그중에서도 뮤지컬 노래를 부른다는 것은 단순히 음정, 박자, 선율에 대한 음악적 습득뿐만 아니라, 그 노래를 부르는 인물의 사연과 장면을 복합적으로 표현해야 완성될 수 있다. 선행 연구를 살펴본 결과 분석에 관한 연구는 복합적인 분석법의 제시보다는 노래, 연기, 무용의 개별 요소 관점의 연구가 주를 이루었다. 따라서, 뮤지컬 노래를 연습하고 무대에 시연하기 위한 복합적인 분석법이 필요한 시점이라고 할 수 있다. 연구를 위해 뮤지컬 <스위니토드>의 토드의 노래 '에피파니'를 대상으로 선정하였다. 노래의 분석의 단계는 줄거리 및 노래의 위치 파악, 음악 분석, 가사 분석, 우타 하겐의 식스 스텝 분석, 체홉의 심리적 동작 분석의 5단계로 나누어 적용하였다. 위의 단계별 분석의 제시와 적용 결과를 통해 '뮤지컬 노래 분석표'가 뮤지컬 이론과 실기를 동시에 연습할 수 있는 효용성이 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구를 토대로 후속 연구가 이어지길 기대한다.

Keywords

References

  1. 이은혜, 김유정(2020). 뮤지컬 노래의 극과 음악 분석을 통한 조 에스틸 보컬 기법(EVT)의 적용과 실제, 한국엔터테인먼트산업학회, 14(8): 91-102.
  2. Wesbrooks, W.(2014). Dramatic Circumstances, WI, Applause Theatre & Cinema Books.
  3. Wesbrooks, W.(2014). Dramatic Circumstances, WI, Applause Theatre & Cinema Books.
  4. Moore, T., & Bergman, A.(2005). Acting the Song: Performance Skills for the Musical Theatre, New York, Skyhorse Publishing.
  5. Accetta, V.(2013). Singing for the Actor_ An Interdisciplinary Approach to Musical Theatre Training, Virginia Commonwealth University, Graduate Thesis.
  6. Brunetti, D.(2006). Acting Songs, BookSurge.
  7. Rush, D.(2005). 희곡분석가이드 I, 구조적 요소. 코에티 프레스.
  8. Pritner, C., & Walters, S.(2005), 희곡분석입문, 코에티 프레스.
  9. Jones, T.(1998). Making Musicals, New York, Proscenium Piblishers Inc..
  10. Cohen, A., & Rosenhaus, S.(2006). Writing Musical Theatre, New York, Palgrave MacMillan.
  11. 김규태, 문성희(2003). 음악 분석-방법과 실제, 음악춘추사.
  12. 이연희(2011). 뮤지컬 스위니 토드 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 한재은(2011). 콘셉트 뮤지컬의 분리구조 연구, 스티븐 손드하임의 작품을 중심으로, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 배문주(2013). 뮤지컬발성법과 연기테크닉의 유기적인 활용에 관한 연구: 세스릭스 와 조에스틸, 스타니슬랍스키의 초 목표와 관통행동, 미카엘 체홉의 심리제스처와 중심, 오이리트미를 중심으로, 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 황승경(2015). 번안된 대중가요에 대한 음성학적 고찰, 인하대학교 한국학연구소한국학연구, 38, 281-307.
  16. 이승희(2016). 뮤지컬 가창 방법론 연구: 뮤지컬 <미스사이공>의 배역들에 적용된 가창법을 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 조한준(2017). 연기 교수법 모형 개발 연구: 미하일 체홉의 분위기(atmosphere)원리를 중심으로, 한국엔터테인먼트산업학회, 201-211.
  18. 김학민, 신동아(2020). 뮤지컬 '액션송' 기능과 효용성 연구-뮤지컬 <공포의 꽃가게>를 중심으로, 한국엔터테인먼트산업학회, 14(8): 49-62
  19. Stein, L.(1979). Structure &Style, The Study and Analysis of Musical Forms, Fl, Summury-Bichard INC.
  20. Hagen, U.(1991). A Challenge for the Actor, New York, Scribner.
  21. 이용희(2010). 미국 드라마 수업에 연기법 활용하기: 우타 하겐의 자기 역할 파악의 단계를 중심으로, 영어 영문학 연구, 52(4), 327-350.
  22. Egri, L.(1960). The Art of Dramatic Writing, A Touchstone Book, Simon & Schuster, INC.
  23. Solomon, R.(2002). Michael Chekhov and His Approach to Acting in Contemporary Performance Training, The University of Maine, Master's Thesis.
  24. J. Haffner, Musical Synthesis of the Michael Chekhov Technique http://www.critical-stages.org/15/musical-synthesis-of-the-michael-chekhov-technique-integrated-training-for-the-singer-actor/2020.12.15.
  25. 이은혜(2016). 알기 쉬운 뮤지컬 가창 실기, 도서출판 오래.
  26. Chekhov, M.(1953, revised 2017). To the Actor: On the Technique Acting, Muriwai Books.
  27. 정준호, 신지호(2017). 미하일 체홉의 심리 제스처 이론을 통해서 본 디즈니 12가지 원리의 재해석 연구, 한국애니메이션학회, 애니메이션연구, 13(2), 132-150.
  28. 김영래(2018). 미하일 체홉의 영감의 연기에 관한 연구: 인지학의 인간의 본질에 대한 고찰을 중심으로, 한국엔터테인먼트산업학회, 12(7), 259-269.
  29. Mack, L.(2007). The Wonderful and Surprising History of Sweeney Todd. Continuum.
  30. 이은혜(2018). 손드하임 뮤지컬의 통합과 해체 원리 연구-스위니 토드에 나타난 극과 음악의 상관성을 중심으로, 경희대학교 대학원 박사학위.
  31. 이은혜(2018). 뮤지컬 <스위니 토드>의 음악 동기 분석을 통한 극과 음악의 상관관계, 한국엔터테인먼트산업학회, 12(2): 57-68.
  32. 박윤기(2006). 조이스의 에피파니이론: 젊은 예술가의 초상을 중심으로, 현대영미문학, 24(3), 67-86.
  33. Stephen, B.(1993). Sondheim's Broadway Musicals, The University of Michigan Press.
  34. Miller, S.(1996). From Assassins to West Side Story, NH, Heinemann.
  35. 이연희(2011). 뮤지컬 스위니 토드 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  36. 이연희(2011). 뮤지컬 스위니 토드 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  37. Mack, L.(2007). The Wonderful and Surprising History of Sweeney Todd. Continuum.
  38. Randel, D., Shaftel, M., & Weiss, S.(2016). A Cole Porter Companion, University of Illinois Press.
  39. S. Whitehouse, The Psychological Gesture and Image https://sites.google.com/site/sophiewhitehouseunit 202016/w-4/2021.01.18
  40. The Moving Dock Theatre Company https://www.robly.com/archive?id=88c6ff9ba3d146fa1145a425d6228827/2021.01.18.