Abstract
The purpose of this study was to examine relation of awareness and education requirement of the 4th industrial revolution in health care students in attempt to provide basic data of determining the principle and education plan. The subject of study were 280 students of health department of H university in Gwangju and analyzed by gender and grade. The female students were positive awareness of the 4th industrial revolution and the level of influence on the major field was highest in lower grade students. The level of negative factors such as generation gap(p<0.05), gap between rich and poor (p<0.01), personal information infringement(p<0.05), decrease in existing jobs(p<0.05), and abuse of artificial intelligence(p<0.05) was highest in male students. In prepration for the 4th industrial revolution, education on bio and medical device(22.2%) was the most desired. The higher positive awareness, the higher educational demand(p<0.001). It is necessary to develop programs and various education to increase positive factors such as the creation of new jobs and improve the quality of life in the era of the 4th industrial revolution.
본 연구는 4차 산업혁명에 대한 보건계열 학생들의 인식과 교육 요구도를 조사하고, 보건의료 인력을 양성하기 위한 방향설정과 교육방안을 마련하고자 실시하였다. 이에 G도시에 소재한 H대학에 재학중인 보건계열 전공대학생 280명을 대상으로 성별, 학년에 따른 인식과 교육요구도를 비교 분석하였다. 여학생들은 4차 산업혁명에 대해 긍정적으로 인식하였으며, 학년이 낮을수록 전공영역에 미치는 영향에 대해 높은 인식을 나타내었다. 4차 산업혁명에 의한 영향에 대해서는 남학생의 경우 세대차이 심화(p<0.05), 빈부의 격차 심화(p<0.01), 개인정보침해 심화(p<0.05), 기존 일자리의 감소(p<0.05), 인공지능의 남용(p<0.05)과 같은 부정적인 요인에서 높은 것으로 나타났다. 보건계열 학생들은 4차 산업혁명에 대비해 바이오와 의료기기에 관한 교육(22.2%)을 가장 많이 희망하고 있었다. 4차 산업혁명의 영향에 대해 보건계열 학생들이 긍정적으로 인식할수록 교육 요구도가 높게 나타났다(p<0.001). 따라서 보건계열 학생들이 4차 산업혁명시대에 새로운 일자리의 창출과 삶의 질 향상과 같은 긍정적 요인이 향상될 수 있도록 프로그램 개발과 다양한 교육의 실시가 필요하다고 사료된다.