An analysis study on the place and interactivity of immersive performances : Focusing on

이머시브 공연의 장소성과 상호작용성 분석 : <안산순례길>을 중심으로

  • 성지선 (전북대학교 예술대학 무용학과)
  • Received : 2021.01.28
  • Accepted : 2021.02.19
  • Published : 2021.02.28

Abstract

This study analyzed the placement and interactivity of the immersive performance . In the sense of place, it was analyzed that first, walked and followed the living spaces and streets of the victims of the Sewol ferry, and second, through this, the participants induce a transfer experience to become the main character of the performance. In terms of interactivity, participants were able to carry out various forms of participation, and as a result, they analyzed that they had relieved debt consciousness or exerted healing effects. In addition, it was confirmed that they pursued solidarity and sympathy by focusing more on the city 'Ansan' rather than the story of the Sewol ferry. Through these results, it can be seen that has many social functions, a variety of art forms, and is differentiated from other immersive performances. So, it is necessary to consider the continuous holding.

본 연구는 이머시브 공연 <안산순례길>을 장소성과 상호작용성 중심으로 분석하였다. 장소성에서는 세월호 희생자의 생활공간과 거리를 걸으며 답습했다는 점, 이를 통해 참여자가 공연의 주인공이 되도록 전이체험을 유도했다는 점을 분석하였다. 상호작용성에서는 참여자가 다양한 참여 형식을 수행할 수 있게 하였고, 이를 통해 부채의식을 덜거나 치유효과를 발휘했다는 점을 분석하였다. 또한 세월호 이야기보다 도시 안산에 집중하여 연대와 공감을 추구했다는 점도 확인하였다. 이를 통해 <안산순례길>은 사회적으로 순기능이 많고 예술 형식이 다채로우며 다른 이머시브 공연들과도 차별성이 있어 지속적인 개최 및 후속 연구를 고려할 필요가 있음을 살펴보았다.

Keywords