DOI QR코드

DOI QR Code

A study on additional information and its transmission method of data service linked to travel program

여행 프로그램 연동형 데이터서비스의 부가정보와 정보 전송 설계 연구

  • 고광일 (우송대학교 테크노미디어융합학부 미디어디자인.영상전공)
  • Received : 2021.06.29
  • Accepted : 2021.09.30
  • Published : 2021.09.30

Abstract

According to a survey by the Korea Tourism Organization in 2018 and 2019, traveling to places recorded in TV programs or influential videos has become an important travel trend and several studies show that watching a travel program improves the intention to visit the places featured on the program. This study designed a travel program-linked data service that provides additional information on the places and events to the viewers of the travel program. Specifically, the additional information of the travel program was defined in a formal manner by dividing it into places and events, and a method of exposure of the additional information conformed to the contents of the program was designed. We also devised an international standard DVB-based data transmission method that provides the additional information to data services appropriately in time for program broadcasting. This study is significant in that it tested new applications of data services for travel programs.

2018년과 2019년 한국관광공사 조사에 의하면 TV 프로그램이나 영향력 있는 동영상에 기록된 장소를 여행하는 것이 여행의 중요한 경향으로 자리 잡았으며, 여행 프로그램을 시청하면 그 프로그램에 등장한 장소에 대한 방문 의도가 향상된다는 연구 결과들도 발표되고 있다. 이 연구는 여행 프로그램의 시청자에게 프로그램에 노출되고 있는 장소와 행사에 대한 부가정보를 제공하는 여행 프로그램 연동형 데이터서비스를 설계하였다. 구체적으로, 여행 프로그램의 부가정보를 장소와 행사로 구분하여 정형적으로 정의하였고 프로그램 내용에 정합된 부가정보의 노출 방법을 설계하였다. 또한 부가정보를 프로그램 방송시간에 맞춰 적절하게 데이터서비스에 제공하는 국제표준 DVB 기반의 데이터 전송 방식을 고안하였다. 이 연구는 여행 프로그램을 대상으로 데이터서비스의 새로운 응용을 시험했다는 점에서 의의가 있으며, COVID-19 사태로 침체된 여행 문화의 활성화에 미력하나마 도움이 되기를 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년도 「우송대학교 교내 학술연구조성비」 지원에 의해 이루어진 것임.

References

  1. "소셜미디어 빅데이터 활용 여행 트렌드 분석 (2017~2018)," 한국관광공사, 2017년.
  2. "소셜미디어 빅데이터 활용 국내관광 트렌드 분석 및 2019 트렌드 전망," 한국관광공사, 2018년.
  3. 김성훈, 오도윤, 신하연, "리얼리티 여행 프로그램의 시청 동기가 시청 만족도와 방문 의도에 미치는 영향 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제9호, pp. 47-56, 2019년. https://doi.org/10.5392/jkca.2019.19.09.047
  4. 김현주, 전효재, 권태일, 최경은, 오훈성, 김형종, 안희자, 김송이, 한희정, 강현수, "코로나19의 관광산업 영향과 대응방안", 한국문화관광연구원, 2020년.
  5. "빅데이터를 활용한 2021년 관광 트렌드 분석," 한국관광공사, 2020년.
  6. 남윤재, "관광과 미디어 연계 : 방송콘텐츠 활용을 중심으로," 한국관광정책 2018 SUMMER, 제72호, 2018년.
  7. 주예진, 남윤재, "다크 투어리즘 방문동기에 미치는 방송 프로그램 장르의 문화계발 효과," 관광학연구, 제42권, 제10호, pp. 191-214, 2018년.
  8. 조경섭, 신기혁, "리얼리티 해외여행프로그램이 여행지 선택에 미치는 영향 - 꽃보다 할배 (대만 편)를 중심으로," 동북아관광연구, 제12권, 제2호, pp. 21-39, 2016년.
  9. 이영아, "자유여행 시대 개막과 여행 소재 TV 프로그램의 흥행 분석," 글로컬 창의문화연구, 제6권, 제1호, pp. 61-72, 2017년.
  10. 고광일, "방송프로그램의 구간 별 부가정보 기술 방법과 이를 활용한 데이터서비스 개발 사례", 한국융합보안학회 논문지, 제15권, 제4호, 2015년.
  11. "ETSI EN 301 192 v1.4.2: DVB specification for data broadcasting," ETSI, DVB, 2008.
  12. 고광일, "시청자의 TV 이용행태를 고려한 디지털TV 데이터서비스의 기획 가이드라인", 한국융합보안학회논문지, 제12권 제3호, pp. 124-129, 2012년.
  13. "Digital Video Broadcasting (DVB): Multimedia Home Platform (MHP) Specification 1.2", ETSI, DVB, 2007.
  14. "Digital Video Broadcasting (DVB): Specifi-cation for Service Information (SI) in DVB systems," ETSI, DVB, 2004.