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Carbon Footprint Awareness on Education in Connection with SDGs of the Pre-service Teachers

SDGs 연계 교육에서 예비교사들의 탄소 발자국 인식

  • Received : 2021.07.29
  • Accepted : 2021.08.18
  • Published : 2021.08.30

Abstract

We are to introduce an example of ESD in connection with SDGs through liberal arts courses opened at the College of Education. We analyzed the awareness of the carbon footprint expressed by 42 preservice teachers in a class designed in connection with SDGs 13 goal, 'climate action'. The pre-service teachers wrote a carbon diet diary, a checklist for the level of practice that emits carbon in daily life, and freely expressed the source and proportion of their carbon emissions through the carbon footprint drawing activity. In items of electricity use, public transportation use, and garbage disposal, the level of practice was positive, but water use was analyzed in a negative way. The pre-service teachers who expressed the carbon footprint in 2-3 items reached a majority, showing limitations in recognizing the carbon emission situation in their daily life. Pre-service teachers will be the main actors of education on the environmental issues of the earth at the school site, and the carbon literacy of pre-service teachers will directly or indirectly affect students. We hope that various ESD programs linked to the 17 SDGs will be developed and applied to the educational field to contribute to sustainable global environmental education.

사범대학에 개설된 교양 강의를 통해 지속가능발전목표(SDGs)와 연계하여 지속가능발전교육(ESD)을 실시한 사례를 소개하고자 한다. SDGs 13번 목표인 '기후변화 대응'과 연계하여 설계된 수업에서 42명의 예비교사들이 표출한 탄소 발자국(carbon footprint)에 대한 인식을 분석하였다. 예비교사들은 일상생활에서 탄소를 배출하는 실천 정도에 대한 체크리스트인 탄소 다이어트 다이어리를 작성하고, 탄소 발자국 그리기 활동을 통해 자신이 배출하는 탄소의 출처와 비율을 자유롭게 표현하였다. 전기 사용, 대중교통 이용, 쓰레기 처리 항목에서는 긍정적인 실천 정도를 나타내었으나, 수도 사용에 대해서는 부정적인 방향으로 분석되었다. 탄소 발자국을 2-3가지 항목으로 표현한 예비교사들이 과반수에 달하여 자신의 일상생활에서 탄소 배출 상황을 인식하는데 한계를 나타내었다. 예비교사들은 학교현장에서 지구의 환경문제를 교육하는 주체가 될 것이며, 예비교사들의 탄소 소양(carbon literacy)은 학생들에게 직간접적 영향을 미치게 될 것이다. 17가지 SDGs와 연계되는 다양한 지속가능발전교육 프로그램이 개발되고 교육현장에 적용되어 지속가능한 지구환경교육에 기여하기를 바란다.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the Ministry of Education of the Republic of Korea and the National Research Foundation of Korea (NRF-2020S1A5A8046001).

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