DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Direction of Mission Education Based on Ecumenical Mission

에큐메니칼 선교에 기초한 선교교육의 방향에 관한 연구

  • Received : 2021.05.12
  • Accepted : 2021.06.28
  • Published : 2021.06.30

Abstract

Due to COVID-19, the entire world is facing the unprecedented phenomenon. Amid the threat of the virus, the global community is struggling for life. In such circumstances, churches in Korea have been criticised as selfish groups threatening the community by spreading the virus. With such criticism, they are disregarded by Korean society because their immorality and exclusive attitude towards other religions and cultures were also mentioned in public. There are many reasons for Korean churches to lose trust from people. One of the reasons for that is the quantitative growth of church and expansion of the power of church, which is a direction that has been practised so far as a missionary goal. The zeal for spreading gospel has undermined the trust of church and become a deteriorating factor for mission, which is irony. In such problematic situations, the change of paradigm is required for new mission. The passion for evangelisation should not only focus on the quantitative growth of church; it should change its direction for serving the world in lieu with the plan of God for the activity of redemption on this land. A hint of such mission can be found in ecumenical mission. Ecumenical mission is a new paradigm which was discussed in ecumenical movement led mainly by WCC, and its aim is to participate in activities of redemption of God for life in this world. Christian education has been a tool for the expansion of Christian power in the context of traditional mission. Reflecting on the role of Christian education as such, the change of direction as practical movement for the kingdom of God was tried in ecumenical movement: the beginning of the discussion of Christian education based on ecumenical mission. Due to exclusivity, aggressive mission, and the excessive attention to the system of ecclesiastical authority rather than life, Korean churches, which have lost trust in this society, should recover themselves as the model of the kingdom of God, and the establishment of mission education based on ecumenical mission is required for them to become a community towards life. Furthermore, this is an urgent task for Korean churches to implement such mission education in a church community.

코로나19 바이러스로 인해 전 세계는 이전에 경험해보지 못한 상황에 직면해 있다. 이런 바이러스의 위협 가운데서 지구공동체는 생명을 지키기 위해 고군분토하고 있다. 이러한 상황에서 한국의 교회는 코로나19 바이러스를 유포하여 공동체를 위협하는 이기적인 집단으로 비판을 받고 있다. 이런 비판과 함께 도덕적이지 못하고 다른 종교와 문화에 배타적인 교회의 모습도 거론되면서 한국 사회로부터 교회는 외면을 받고 있다. 이러한 한국 교회의 신뢰 상실의 문제에는 여러 원인이 있지만 교회의 양적 성장과 기독교의 세력 확장을 지향하는 선교의 방향도 그 원인 가운데 하나이다. 복음을 전하겠다는 열정이 교회의 신뢰저하의 현상으로 나타나면서 오히려 선교를 방해하고 있는 실정이다. 이러한 문제에 직면하여 새로운 선교에 대한 패러다임의 전환이 요청된다. 복음화와 선교의 열정이 교회의 양적성장으로만 나아가는 것이 아니라 이 땅위에서 구원활동을 하시는 하나님의 뜻에 따라 이 세상을 섬기는 방향으로 전환되도록 요청되는 것이다. 이러한 선교의 실마리를 에큐메니칼 선교에서 찾을 수 있다. 에큐메니칼 선교는 WCC를 중심으로 전개된 에큐메니칼 운동에서 논의된 선교의 새로운 패러다임으로 이 세상에서 생명을 지향하는 하나님의 구원활동에 동참하는 것을 목표로 한다. 기독교교육도 전통적인 선교의 맥락에서 기독교의 세력 확장의 도구의 역할을 감당했다. 이런 기독교 교육의 역할을 반성하며 하나님 나라를 위한 실천운동으로의 방향전환을 에큐메니칼 운동 안에서 시도했다. 바로 에큐메니칼 선교에 기초한 기독교 교육적 논의가 이루어진 것이다. 배타성과 공격적인 선교, 그리고 생명보다 교권체제에 대한 관심으로 이 사회에서 신뢰를 상실한 한국교회가 하나님 나라의 모델로서의 모습을 회복하고, 생명지향적인 공동체로 전환하기 위해서 에큐메니칼 선교에 기초한 선교교육의 방향성 확립이 요청된다. 더 나아가 교회 공동체 안에서 이러한 선교교육을 실행해야 하는 것은 한국교회의 시급한 과제이다. 이 논문은 바로 기독교교육이 에큐메니칼 선교에 기초하여 세상을 섬기는 사명자들을 양성하는 선교교육으로서의 역할의 가능성을 탐색한다. 이를 위해 선교와 선교교육에 대한 논의들이 담긴 에큐메니칼 문서들을 활용한다.

Keywords

References

  1. Kang. K. T. (2017. 11. 27). A shameful history cana ... dian prime minister apologizes in tears for abuse of indigenous peoples. Yunhapnews
  2. Ko. S. J. (2015). Educational ministry to recover altruistic community. Journal of Christian Education in Korea, 42, 271-296.
  3. Kim, E. S. (2001). The flow and theme of modern mission. Seoul: The Christian Literature Society of Korea.
  4. Ecumenical committee of the presbyterian church of korea. (2008). Ecumenical Movement of Korean Churches in the 21st Century. Seoul: The Christian Literature Society of Korea
  5. Sung. H. S. (2018). A study on the Christian personality education for the restoration of trust in the church. Journal of Education in Korea, 56, 369-402.
  6. Son. Y. T. (2010). Edinburgh world missionary conference and mission education. The Theology of Mission, 24. 135-164.
  7. Yang. J. Y. (2021. 1. 29). Sudden drop of church credibility with 'COVID-19'...32%→21% in one years. Yunhapnews
  8. Oh, I. K . (Ed). (1984). The theory of Christian education. Seoul: Association of Korean Christian.
  9. Oh. H. S. (2013). A task and vision of ecumenical theological education in korea, Journal of Christian Education in Korea, 36, 65-91.
  10. Yun. Y. J. (2000). New millennium and the mission of Christian education, Journal of Christian Education in Korea, 6, 85-114.
  11. Lee. S. K. (2021. 1. 21). Intercop treading on the ground of a buddhist temple, NoCutnews
  12. Lee. H. M. (2007) Bewegung des reichs Gottes und relionserziehung in der okumenischen bewegung, Journal of Christian Education in Korea, 14, 291-317.
  13. Jang. S. (Ed). (2014). World council of churches 10th assembly. Seoul: 2014 korean Host Committee for the WCC 10th Assembly.
  14. Jung. W. S. (1991). Tasks and methods of contemporary Christian education. Seoul: Christian Literature Society of Korea.
  15. Choi. S. I. (2011). Brief history of Christian mission. Seoul: Yeyoung Communication.
  16. Best, T. F. (Ed.). (1990). Vancouver to canberra 1983-1990 report of the central committee of the world council of churches to the seventh assembly. Geneva: World Council of Churches.
  17. EKD. (Ed.). (1985), Okumenisches lernen: Grundlagen und impulse. Gutersloher: Gutersloher Verlagshaus.
  18. Gill, D. (Ed.). (1983). Gathered for life. Geneva: World Council of Churches.
  19. Hooft, W. A. V. (Ed.). (1955). The evanston report: The second assembly of the world council of churches 1954. London: SCM Press LTD.
  20. Hunzinger, C. D. (2001). Okumene erfahren und leben. Gutersloher: Gutersloher Verlagshaus.
  21. Klaus, W. (Ed.). (1999). Gemeinsam auf dem weg. Offiziell bericht der achten vollversammelung des okumenischen rates der kirchen harare 1998. Frankfurt am Main: Lembeck.
  22. Piepel, K. (1993). Lerngemeinschaft weltkirche. Lernprozesse in partnerschaften zwischen Christian der ersten und der dritten welt. Aachen: Misereor.
  23. Rivera-Pagn, L. N. (Ed.). (2015). God, in your grace (Y. M. Seo. Trans). Seoul: Publishing House of Presbyterian University of Theological Seminary. (original work published 2007)
  24. VanElderen, M. (1993). And so set up sings The worl ... d council of churches' first 40 years(H. K. Rhee. Trans). Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea. (original work published 1988)
  25. WCC(편). (1990). 역대총회종합보고서. 이형기 역. 서울 한국장로교출판사.
  26. WCC. (Ed). (1993). Data collection: World council of churches 10th assembly. Geneva: WCC publications.