DOI QR코드

DOI QR Code

A Narrative Study on the Adaptation of Christian North Korean Adolescents to Korean Society

기독 탈북청소년의 한국사회 적응에 관한 내러티브 연구

  • Received : 2021.05.12
  • Accepted : 2021.06.27
  • Published : 2021.06.30

Abstract

The purpose of this study is to clarify the contribution of Christian faith in the process of establishing self-identity and stably settling in the process of North Korean youth settling in Korean society. The research method used narrative. Participants in the study were nine late youth who belonged to the church, aged 17 to 24 years old, who had been in Korea for more than one year. Through this study, themes were derived from four categories. First, a retrospective narrative of the North Korean defection motive was dealt with. Second, it deals with the psychological adaptation process and unsolved tasks. Third, I dealt with the thoughts of the family, the discourse and vision for unification, which they dream of in Korean society as Christian believers. Fourth, it is about the Christian faith, and it is said that the Christian faith gives North Korean refugee youth the power to reflect on their lives, and to see the essence of life through the values of interest in others, history, society, and the kingdom of God. These results are based on the encounters with church and alternative school leaders and various curriculums that North Korean refugee youth experience and talk about. In the sense that it seeks and suggests a new direction in the era of preparation for unification, this article can be said to be of great value for Christian education.

본 연구의 목적은 탈북청소년이 한국 사회에 정착하는 과정에 있어 기독교 신앙이 기여하는 바를 밝히는 것에 있다. 연구 방법은 내러티브를 활용했다. 연구참여자들은 입국하여 1년 이상이 된 17세에서 24세로 교회에 소속되어 있는 9명의 후기청소년이다. 연구문제는 네 가지이다. 첫째, 탈북청소년들은 탈북동기와 여정을 통해 과거를 어떻게 회고하는가? 둘째, 탈북청소년들은 현재 남한 사회에 적응해가는 과정에서 어떠한 어려움을 경험하고 극복하면서 정체감을 확립하는가? 셋째, 탈북청소년들은 통일세대 주역으로 미래를 재구성해나갈 수 있는가? 넷째, 탈북청소년들은 기독교신앙의 의미를 어떻게 해석하고 있으며 신앙은 한국사회 적응에 어떤 영향을 미치고 있는가? 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 탈북청소년들의 탈북 동기와 과정에서 이들의 불안과 우울, 외상 후 스트레스가 정체성 혼란을 가져오며 한국 사회 적응에 방해 요인이 된다는 사실을 발견하게 되었다. 둘째, 탈북청소년들의 불안정한 정착에는 가족 갈등, 세대 갈등, 죄책감과 딜레마라는 미해결 감정과 학업 경쟁, 진로 고민, 취직의 부담감, 높은 사회적 장벽에 대한 인식이 있었다. 셋째, 한국 사회에서 태어난 청소년에 비해 탈북청소년들은 통일에 대한 인식이 높아 이들의 남한 사회 유입은 통일에 미치는 영향이 매우 크다고 할 수 있다. 넷째, 탈북청소년들은 가치 혼란을 초래할 수 있는 한국 사회에서 예배의 경험과 신앙과 문화와의 만남은 한국 사회 정착에 큰 도움을 주었다. 이러한 결과는 탈북청소년중 기독교 신앙인을 대상으로 그들이 남한 사회에서 정체감 형성과 적응과정에 기독교 신앙이 어떻게 기여하였는지 규명하고 북한 선교와 통일을 앞두고 미래세대를 위해 일하는 모든 기독교 사역자들에게 시사하는 바가 크다.

Keywords

References

  1. Gang. D. W. (2011). Preparation for the unification era of the korean peninsula, BukHan, 469, 125-131.
  2. Gang. D. W. (2018). Life and human rights north korean refugee woman residing in china: How do north korean refugee woman live in china? BukHan, 555, 131-135.
  3. Kim. G. H. (2000). A study on the formation of adolescent self-identity. Sungkyul Theology Research, 5(1), 207-211.
  4. Kim. S. G., An. M. R. (2020), A study on the application of UDL to Christian unification education in the era of multiculturalism. Journal of Christian Education in Korea. 63, 407-433
  5. Kim. Y. C. (2015). Qualitative research methodology : Methods. II Gyeonggi: Academy Press
  6. Gang. Y. W. (2014). Holistic Christian education & counseling ministry. Seoul: Kidok Hankyo Press.
  7. Kim. G. W. (2016). 2nd cycle longitudinal study of north korean defector youth(1). Korea Educational Development Institute
  8. Kim. H. J., et al. (2014). A study on exchange and mutual understanding of youth in south and north korea(1): Korea Youth Policy Institute
  9. Park, A. C. (1984). Directions and Tasks of Operational Research on Identity. Pedagogical Research 22(2), 83-98
  10. Sa. M. J. (2003). A Study on the Formation of Identity in Adolescence. Presbyterian Forum, 20, 371-394.
  11. O. Y. B., Lee, H. C., Jung, S. W. (2016). Qualitative data analysis: Bluebird 2.0 software. Gyeonggi: Academy Press
  12. Lee. Y. E. (2015). A study on the formation of identity of north korean defectors. Public Social Research Association
  13. Lee. C. J. (1988). Youth psychology. Seoul: Chungang Jeogseong Press
  14. Lim. C. H. (2013). The present situation and limitations regarding north korean evangelism Exploring a new approach nased on Christian education Journal of Christian Education in Korea. 33, 267-297.
  15. Lim. C. H. (2020). A study on north korean missions as Christian education. Journal of Christian Education in Korea. 64, 46.
  16. Jeon. U. T. et al. (2010). Unification experiment, 7 years. Hanul Academy.
  17. Joo. S. H. (2017). A study on the relationship between the human rights problems in north korea and reunification. Journal of Christian Education in Korea. 50, 261-290
  18. Choi. S. H. (2016). The multicultural competence of teachers and Christian alternative education for north korean adolescent refugees. Journal of Christian Education in Korea, 47, 255-311.
  19. Clandinin, D. J. Connelly. F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
  20. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
  21. Fowler, J. W. (1987). Stages of Faith. (M. J. Sa, Trans), Seoul: Publisher of GAPCK. (Original work published 1981).