DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Uncontact Learning Service Quality on Major Satisfaction

비대면 교육서비스품질이 전공만족도에 미치는 영향

  • 최동춘 (숭의여자대학교 스토아매니지먼트과)
  • Received : 2021.03.02
  • Accepted : 2021.05.30
  • Published : 2021.06.30

Abstract

This paper will examine the service quality of online education on service value, learning immersion, major satisfaction. The result structural equation model show that service quality of online education had a positive impact on service value. First, system convenience, system quality, interaction had a positive impact on service value. Second, System convenience, system quality, interaction had a positive impact on learning immersion Third, Online education on service value had a positive impact on Major Satisfaction. Fourth, Learning immersion had a positive impact on Major Satisfaction.

본 연구는 비대면 교육서비스 품질 구성요소인 시스템 편리성, 시스템품질, 상호작용성이 학생이 지각하는 교육서비스 가치와 학습몰입과 전공만족도에 영향을 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 연구결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 비대면 교육서비스품질의 구성요소인 시스템편리성, 시스템품질, 상호작용성의 3가지 요인이 교육서비스가치에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 비대면 교육서비스품질의 구성요소인 시스템편리성, 시스템품질, 상호작용성의 3가지 요인중에서 시스템품질과 상호작용성은 학습몰입에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 비대면 교육서비스 가치가 전공만족도에 미치는 영향을 분석한 결과, 교육서비스가치는 전공만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 학습몰입이 전공만족도에 미치는 영향을 분석한 결과, 학습몰입은 전공만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 고민환, 김미영, 이충기(2019), "대학교육서비스 품질이 교육서비스 가치, 학생태도 및 행동의도에 미치는 영향 연구: VAB 모델을 중심으로". 관광레저연구. 31(9). 445-461.
  2. 김지운 (2020), "사이버대학 학습자의 학업적 자기효능감, 학습동기, 자기주도학습, 학습몰입의 구조분석". 한국산학기술학회 논문지, 21(11), 443-454.
  3. 나소정 (2020), "온라인 교육서비스 품질이 교육서비스 가치와 전공만족에 미치는 영향: 항공서비스학과 학생들을 대상으로", 관광경영연구, 24(6), 187-209.
  4. 류인평, 강동원, 이재곤(2019), "대학생의 교육서비스 품질이 전공만족, 전공몰입에 미치는 영향," Tourism Research, 44(3). 81-106.
  5. 박보우, 이창원(2020), "비대면 시대에 LMS 이용자의 시스템 환경이 이용 의도에 미치는 영향 연구," 로고스경영연구, 18(4), 193-208.
  6. 박소연(2017), "항공사 서비스 관련학과의 교육서비스 품질이 교육만족에 미치는 영향; 교육서비스가치의 매개 효과를 중심으로," 관광레저연구, 29(1), 277-295.
  7. 박인실, 박영식(2015), "항공서비스관련학과의 전공선택동기가 전공만족과 학과충성도에 미치는 영향", 관광연구저널, 29(2), 107-120.
  8. 이종연, 이은진(2010), "대학 이러닝에서 시스템, 정보 및 서비스 품질이 학습자 만족도에 미치는 영향력 분석," 교육과학연구, 41(3), 119-147.
  9. 양지인, 박윤미(2018), "대학 교육서비스품질이 서비스가치, 추천의도 및 충성도에 미치는 영향; 항공서비스 관련 학과를 대상으로," 서비스경영학회지, 19(5), 17-40.
  10. 이미균(2018), "항공서비스전공 학생들의 전공선택 동기가 전공만족 및 진로결정 자기효능감에 미치는 영향", 관광경영연구, 22(7), 465-485.
  11. 주신옥(2020), "항공서비스 전공의 대학생들의 내재적 직업가치관이 전공만족도, 학습동기와 직업탐색행동에 미치는 영향", 관광경영연구, 24(4), 693-712.
  12. 주형철, 이용건(2019), "성인 발레 참여자들이 지각한 교육서비스품질이 교육서비스가치, 참여만족 그리고 장기지향성에 미치는 영향", 한국스포츠산업경영학회지, 24(6), 33-47.
  13. 주혜영, 김창봉(2017), "이러닝 서비스 품질과 학습자 특성이 학습자 태도와 재 이용의도에 미치는 영향: 고차요인모델을 이용한 통합적 검증", e-비즈니스연구, 18(4), 81-100.
  14. 정상희(2020), "온라인 쇼핑몰에서 디지털 경험요인이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구: 플로우의 매개효과를 중심으로", 벤처혁신연구, 3(2), 147-175. https://doi.org/10.22788/3.2.8
  15. 최원식, 안광열(2020), "조리외식전공 대학의 비대면 학습 교육서비스품질과 상호작용이 학습몰입 및 학업성취도에 미치는 영향", Culinary Science & Hospitality Research, 26(11), 12-26. https://doi.org/10.20878/CSHR.2020.26.11.002
  16. 황인호(2005), 교육서비스품질의 측정과 학생만족의 구조적 인과관계에 관한연구, 박사학위논문,경상대학교대학원
  17. 홍충선(2020), "관광전공 대학생들의 전공선택 동기가 전공만족도와 진로결정 자기효능감에 미치는 영향", 관광경영연구, 23(5), 655-675.
  18. Bae, Y. I. and H. R. Shin(2020), "Covid-19 Accelerates Untact Society," Issue & Analysis, 416, 1-26.
  19. Choi, M. O. and A. J. Hong(2015), "The Effects of Adult Learner's Reflective Learning on Psychological Well-being: Mediating Effect of Learner Characteristics and Learning Flow," Institute of Distance Education, 11(2), 245-274.
  20. Clews, D(2003), "A Student-centered Conceptual Model of Service Quality in Higher Education," Quality in Higher Education, 9(1), 69-85. https://doi.org/10.1080/13538320308163
  21. Csikszentmihalyi, M.(1990), Flow : The Psychology of Optimal Experience, New York : HarperCollins Publishers.
  22. Hong, A. J., Y. S. Cho, and C. K. Park(2015), "Exploration of College Students' Characteristics on NCS Basic Vocational Competencies," Korean Journal of Educational Research, 53(2), 389-417.
  23. Jensen, J. E(1998), "Interactivity: Tracing a New Concept in Media and Communication Studies," Nordicom Review, 184-204.
  24. Jeon, H. H(2016), A Study on the Effect of Interaction between Teacher and Learner of e-Learning and Content Quality on Learning Performance and Mediating Effect of Satisfaction with Learning, Master's Thesis. Chung-Ang University.
  25. Kim, D. S(2018), "Application Using Lesson in Cooking Eatery Major Influence on Learning Commitment and Satisfaction," Journal of Tourism Enhancement, 6(1), 167-185. https://doi.org/10.35498/kotes.2018.6.1.167
  26. Kim, H. J(2011), A Study of the Influential Factors on University e-Learning Performance and Reuse intentions, Doctoral Dissertation, Konkuk University.
  27. Lee, Y. K., Y. K. Park, and B. J. Jang(2002), "The Effects of University's Environments on Overall Service Quality, Service Value, and Student Satisfaction in Undergraduate Higher Education," Asia Marketing Journal, 4(1), 77-100.
  28. Lee, J. H(2019), A Study on the Effect of the Quality Level of Counselling Services of Cyber University on Intention to Continuous Learning : Focused on non Face-to-Face Counselling Service in Student Counselling Center, Doctoral Dissertation, Soongsil University.
  29. Liaw, S. S., H. M. Huang and G. D. Chen(2007), "Surveying Instructor and Learner Attitudes toward e-Learning," Computers Education, 49(4), 1066-1080. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.01.001
  30. Paek, J. Y. and C. W. Lee(2018), "The Effect of the Education and Training on Service Quality, Customer Satisfaction and Loyalty in Airline Industry," Management Review: An International Journal, 13(1), 49-64.
  31. Piccoli, G., R. Ahmad and B. Ives(2001), "Web-based Virtual Learning Environments: A Research Framework and a Preliminary Assessment of Effectiveness in Basic IT Skills Training," MIS Quarterly, 401-426.
  32. Seo, J. S. and S. W. Bang(2019), "A Case Study of Korean Tutoring Using Video Conferencing," The Korean Society of Bilingualism, 74, 213-237.
  33. Parasuraman, A., V. Zeithaml and L. L. Berry(1994), "Alternative Scales for Measuring Service Quality : A Comparative Assessment Based on Psychometric and Diagnostic Criteria," Journal of Retailing, 70(3), 201-230. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90033-7
  34. Pyo, M. H(2019), Effects of Learning Motivation of Student of Department of Culinary on Learning Attitude, Immersion Degree on Learning, and Learning Outcomes: For Adult Learner, Master's Thesis, Kyunghee University.
  35. Yang, Y. M., J. H. Kim and Y. J. Jeon(2020), "The Effects of Learning Participation Motive on Learning Commitment, Learning Satisfaction, Learning Achievement and Learning Continuance Intention : Focused on Beverage-related Learning Programs," Culinary Science & Hospitality Research, 26(8), 121-131. https://doi.org/10.20878/CSHR.2020.26.8.011
  36. Zeithaml, V. A(1988), "Consumer Perceptions of Price , Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence," Journal of Marketing, 52(3), 2-22. https://doi.org/10.2307/1251446