DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Factors Affecting Vender's Continuous Use Intention in O2O Delivery App Platform Service

O2O 배달 앱 플랫폼 서비스에서 공급 업체의 지속이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • 이재광 (한국산업기술대대학교 경영학부) ;
  • 최영우 ((주)로젠택배 마케팅본부) ;
  • 임은주 ((주)체리부로 미래전략실) ;
  • 김유민 (한국산업기술대학교 경영학부) ;
  • 안새롬 (한국산업기술대학교 경영학부) ;
  • 김민정 (한국산업기술대학교 경영학부)
  • Received : 2021.03.02
  • Accepted : 2021.04.20
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Recently, delivery app services based on the O2O platform are increasing rapidly. Accordingly, various studies on O2O service have been conducted. Most of the studies are on consumer behavior in O2O services, and few studies on platform vendors have been conducted. Therefore, this study empirically analyzed the factors affecting the vender's intention to continuous use in the O2O delivery app platform service. Based on prior researches, we set the quality characteristics and network characteristics of the O2O platform as independent variables. The quality characteristics of the O2O platform consisted of system quality, information quality, and service quality, and the O2O platform network characteristics consisted of network externality and platform reputation. Perceived value and switching cost were set as mediated variables, and vender's intention to continuous use was set as dependent variables. For empirical analysis, we conducted a survey targeting vendors of O2O delivery app platform service, and conducted frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis. As a result of the analysis, the quality characteristics of the O2O platform, such as system quality, information quality, service quality, and O2O platform network characteristics, showed that network externality and platform reputation had a positive effect on perceived value. The perceived value was found to have a positive effect on the switching cost and the intention to continuous use, and the switching cost was found to mediate the perceived value and the intention to continuous use. This study can contribute to the establishment of platform operation strategy as an empirical analysis on the factors that influence the intention of O2O platform vendors to use the platform continuously.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2020년도 한국산업기술대학교 연구년에 의하여 연구되었음.

References

  1. 고미현, 권순동, "인터넷 커뮤니티에서 사용자 참여가 밀착도와 지속적 이용의도에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제18권, 제2호, 2008 41-72.
  2. 김대진, "SNS(Social Network service)의 이용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향요인에 관한 연구", 중앙대학교 대학원 박사학위 논문, 2011.
  3. 김민경, "외식 O2O플랫폼 품질 특성이 지각된 가치, 고객만족, 지속이용의도에 미치는 영향", 관광연구저널, 제34권, 제1호, 2020, 157-172.
  4. 김성아, "[배달의 세계] "삼시세끼 다 시켜 먹는다"...지금은 '배달 전성시대' ", 스페셜경제SE, 2020년 9월 23일.
  5. 김용식, 박윤서, 이승인, "플랫폼의 네트워크 외부성이 브랜드충성도에 미치는 영향 : 소셜플랫폼 카카오톡을 중심으로", 대한산업공학회 춘계공동학술대회 논문집, 2015.
  6. 김연철, "치킨 프랜차이즈의 배달앱 이용실태 및 개선방안", 배재대학교 대학원 석사학위 논문, 2016.
  7. 김보라, "배달앱 열풍 : 우리가 어떤 민족입니까?", 비즈니스워치, 2019년 10월 28일.
  8. 김승희, 김우제, 이광석, "기업의 디지털 평판 측정기법 연구", 한국컴퓨터정보학회 논문지, 제18권, 제9호, 2013, 139-152.
  9. 김진주, "O2O 서비스 품질이 외식소비자의 지각된 가치와 신뢰 및 행동의도에 미치는 영향", 경기대학교 대학원 석사학위 논문, 2018.
  10. 문효진, "기업평판과 CEO평판이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구", 성균관대학교 대학원 석사학위 논문, 2004.
  11. 박소은, "O2O서비스의 지속이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 영화관 티켓 발권서비스를 중심으로", 숭실대학교 대학원 박사학위 논문, 2017.
  12. 박은정, "기업평판이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 한국과 일본의 유제품 기업을 중심으로", 성균관대학교 대학원 석사학위 논문, 2003.
  13. 변충규, "서비스이용고객의 전환행동과 전환비용", 서울, 한국학술정보, 2009.
  14. 서구원, 진용주, "기업의 사회적 책임 유형이 기업평판, 사회적 연결감 및 구매의도에 미치는 영향 : 대학생의 실증연구", 광고학연구, 제19권, 제4호, 2008 149-163.
  15. 신승만, 노화봉, 박선영, "외식업 자영업자의 배달앱 서비스 이용실태 및 수수료의 적정수준에 대한 정책탐색 연구", 유통정보학회지, 제18권, 제4호, 2015, 41-50.
  16. 손병모, "WEB기반 여행사 정보시스템의 사용자 만족도에 관한 연구", 경기대학교 관광전문대학원 박사학위 논문, 2005.
  17. 심희진, "복합쇼핑몰과 외식업체의 브랜드 적합성이 지각된 가치와 고객충성도에 미치는 영향", 세종대학교 박사학위 논문, 2015.
  18. 안설주, 황용철, "네트워크 외부성, 지각된 품질, 지속적 사용의도 : 전환비용의 조절효과에 관한 연구", 비즈니스연구, 제5권, 제1호, 2020, 7-16.
  19. 오상현, 김상현, "B2B e-마켓플레이스에서 신뢰의 선행요인과 몰입에 미치는 영향", 유통연구, 제13권, 제1호, 2008, 8-9.
  20. 이봉규, 김기연, 구성완, "모바일 인터넷의 사용만족도에 보안, 요금 및 품질변수가 미치는 영향분석", 정보처리학회논문지, 제15권, 제5호, 2008 721-732.
  21. 이수인, "O2O 외식 배달 플랫폼 서비스의 시장세분화 연구 : 잠재계층분석(Latent Class Model)을 이용하여", 경희대학교 대학원 석사학위 논문, 2017.
  22. 이아름, "외식 O2O플랫폼의 품질특성이 지각된 가치와 행동의도에 미치는 영향 : 성가심의 조절효과를 중심으로", 경희대학교 관광대학원 석사학위 논문, 2019.
  23. 이 옥, "O2O 서비스 품질이 지각된 가치와 만족 및 지속이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 동의대학교 대학원 박사학위 논문, 2019.
  24. 이옥주, "O2O플랫폼 품질이 개인가치에 미치는 영향에 관한 실증연구 : 관계품질과 재사용의도의 매개효과를 중심으로", 호서대학교 대학원 박사학위 논문, 2017.
  25. 임종원, 양석준, "디지털 환경에서 고객 참여를 통한 고객 주도형 관계 구조 형성에 관한 탐색적 연구", 아시아마케팅저널, 제8권, 제1호, 2006, 19-29.
  26. 정성용, "O2O서비스 지속사용의도 영향요인에 관한 연구", 중앙대학교 대학원 박사학위 논문, 2017.
  27. 주현식, "호텔레스토랑의 LOHAS이미지, 지각된 서 비스품질 및 가치, 고객만족, 충성도와의 영향 관계", 경희대학교 대학원 박사학위 논문, 2008.
  28. 중소기업중앙회, "배달앱 가맹점 실태조사", 중소기업중앙회, 2019.
  29. 하혜림, "이용동기와 정보기술수용모델기반 O2O 앱의 지속적 사용의도에 관한 연구 -스타벅스 사이렌오더를 중심으로-", 세종대학교 대학원 석사학위 논문, 2017.
  30. 현정석, 현진석, "첨단기술시장에서 네트워크 외부성과 전환비용의 구조모형 : 소비자관점", 경영학연구, 제29권, 제1호, 2000, 63-87.
  31. 황지현, "O2O, 커머스를 넘어 On-Demand Economy로", Issue Crunch, 2015-9호, 2015, 1-4.
  32. Anderson, C.R. and C.P. ZeithamI, "Stage of the product life cycle, business strategy, and business performance", Academy of Management Journal, Vol.27, No.1, 1984, 5-24. https://doi.org/10.2307/255954
  33. Alstyne, Van, M.W., G.G. Parker, and S.P. Choudary, "Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy", Harvard Business Review, Vol.94, No.4, 2016, 54-62.
  34. Bhattacherjee, A., "An empirical analysis of the antecedents of electronic commerce service continuance", Decision Support Systems, Vol.32, No.2, 2001, 201-214. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(01)00111-7
  35. Bolton, R.N. and J.H. Drew, "A longitudinal analysis of the impact of service changes on customer attitudes", Journal of Marketing, Vol.55, No.1, 1991, 1-9. https://doi.org/10.2307/1252199
  36. Brady, M.K., G.A. Knight, J.J. Cronin, G.T. Hult, and B.D. Keillor, "Removing the Contextual Lens : A Multinational, Multi-setting Comparison of Service Evaluation Models", Journal of Retailing, Vol.81, No.3, 2005, 215-230. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2005.07.005
  37. Baron, R.M. and D.A. Kenny, "The moderatormediator variable distinction in social psychological research : Conceptual, strategic, and statistical considerations", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, 1986, 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  38. Burnham, T.A., J.K. Frels, and V. Mahajan, "Consumer Switching Costs : A Typology, Antecedents and Consequences", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.31, No.2, 2003, 109-126. https://doi.org/10.1177/0092070302250897
  39. Buzzell, R.D. and B.T. Gale, "The PIMS Principles : Linking Strategy to Performance", New York : Free Press, 1987.
  40. Chunxiang, L., "Study on Mobile Commerce Customer Based on Value Adoption", Journal of Applied Sciences, Vol.14, No.9, 2014, 901-909. https://doi.org/10.3923/jas.2014.901.909
  41. DeLone, W.H. and E.R. Mclean, "Information systems success : The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  42. DeLone, W.H. and E.R. Mclean, "The DeLone and McLean model of information system : A ten-year update", Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  43. DeLone, W.H. and E.R. McLean, "Measuring ecommerce success : Applying the DeLone & McLean information systems success model", International Journal of Electronic Commerce, Vol.9, No.1, 2004, 31-47. https://doi.org/10.1080/10864415.2004.11044317
  44. Deng, Z., Y. Lu, K.K. Wei, and J. Zhang, "Understanding customer satisfaction and loyalty : An empirical study of mobile instant messages in China", International Journal of Information Management, Vol.30, No.4, 2010, 289-300. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.10.001
  45. Dick, A.S. and K. Basu, "Customer Loyalty : Toward an Integrated Conceptual Framework", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.22, No.2, 1994, 99-113. https://doi.org/10.1177/0092070394222001
  46. Dwyer, F.R., P.H. Schurr, and S. Oh, "Developing Buyer-Seller Relationships", Journal of Marketing, Vol.51, No.2, 1987, 11-27. https://doi.org/10.2307/1251126
  47. DeLone, W.H. and E.R. McLean, "Information Systems Success Measurement", Foundations and Trends in Information Systems, Vol.2, No.1, 2016, 1-116. https://doi.org/10.1561/2900000005
  48. Farrell, J. and G. Saloner, "Standardization, Compatibility, and Innovation", RAND Journal of Economics, Vol.16, No.1, 1985, 70-83. https://doi.org/10.2307/2555589
  49. Fombrun, C.J. and Van Riel, C.B.M., "The reputation landscape", Corporate Reputation Review, Vol.1, No.1, 1997, 1-16.
  50. Gale, B.T., "Managing customer value; creating quality and service that customers can see", Journal of Product Innovation Management, Vol.12, No.5, 1994, 457-458. https://doi.org/10.1016/0737-6782(95)90179-5
  51. Gotsi, M. and A.M. Wilson, "Corporate reputation : seeking a definition", Corporate Communications : An International Journal, Vol. 6, No.1, 2001, 24-30. https://doi.org/10.1108/13563280110381189
  52. Herbig, P. and J. Milewicz, "The relationship of reputation and credibility to brand success", Journal of Business Research, Vol.31, 1993, 23-31. https://doi.org/10.1016/0148-2963(94)90042-6
  53. Jones, M.A., D.L. Mothersbaugh, and S.E. Beatty, "Why customers stay : measuring the underlying dimensions of services switching costs and managing their differential strategic outcomes", Journal of Business Research, Vol.55, No.6, 2002, 441-450. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(00)00168-5
  54. Kim, H.W., H.C. Chan, and S. Gupta, "Value based Adoption of Mobile Internet : An empirical investigation", Decision Support Systems, Vol.43, No.1, 2007, 111-126. https://doi.org/10.1016/j.dss.2005.05.009
  55. Laudon, K.C. and J.P. Laudon, "Management Information Systems : Managing the Digital Firm", Pearson, 2019.
  56. Landrum, H., X. Zhang, V. Prybutok, and D. Peak, "Measuring IS System Service Quality with SERVQUAL : Users' Perceptions of Relative Importance of the Five SERVPERF Dimensions", Informing Science : the International Journal of an Emerging Transdiscipline, Vol.12, 2009, 17-35. https://doi.org/10.28945/426
  57. Lin, C.-P. and A. Bhattacherjee, "Elucidating Individual Intention to Use Interactive Information Technologies : The Role of Network Externalities", International Journal of Electronic Commerce, Vol.13, No.1, 2011, 85-108. https://doi.org/10.2753/JEC1086-4415130103
  58. Molla, A. and P.S. Licker, "E-Commerce systems success : an attempt to extend and respecify the DeLone and McLean model of IS Success", Journal of Electronic Commerce Research, Vol.2, No.4, 2001, 131-139.
  59. Oliver, C., "Sustainable Competitive Advantage : Combining Institutional and Resource-Based Views", Strategic Management Journal, Vol. 18 No.9, 1997, 697-713. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199710)18:9<697::AID-SMJ909>3.0.CO;2-C
  60. Parker, G., M. Van Alstyne, and S. Choudary, Platform Revolution, W.W. Norton & Company, 2016.
  61. Pitt, L.E., R.T. Watson, and C.B. Kavan, "Service Quality : A Measure of Information Systems Effectiveness", MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, 173-187. https://doi.org/10.2307/249687
  62. Quelch, J.A., Sales Promotion Management, Englewood Cliffs N.J. : Prentice Hall, Inc., 1989.
  63. Sweeney, J.C. and G.N. Soutar, "Consumer perceived value : The development of a multiple item scale", International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, Vol.6, No.2, 2001, 203-220.
  64. Willys, N., "Customer Satisfaction, Switching Costs and Customer Loyalty : An Empirical Study on the Mobile Telecommunication Service", American Journal of Industrial and Business Management, Vol.8 No.4, 2018 1022-1037. https://doi.org/10.4236/ajibm.2018.84070
  65. Woodruff, R.B., "Customer Value : The Next Source of Competitive Advantage", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 25, No.3, 1997, 139-153. https://doi.org/10.1007/BF02894350
  66. Wu, T.J., R.H. Zhao, and S.Y. Tzeng, "An Empirical Research of Consumer Adoption Behavior on Catering Transformation to Mobile O2O", Journal of Interdisciplinary Mathematics, Vol.8 No.6, 2015, 769-788.
  67. Zeithaml, V.A., "Consumer Perceptions of Price, Quality and Value : A Means-End Model and Synthesis of Evidence", Journal of Marketing, Vol.52, No.3, 1988, 2-22. https://doi.org/10.2307/1251446
  68. Zhou, T. and Y. Lu, "Examining Mobile Instant Messaging User Loyalty from the Perspectives of Network Externalities and Flow Experience", Computers in Human Behavior, Vol.27, No.2, 2011, 883-889. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.11.013
  69. Zhao, L. and Y. Lu, "Enhancing perceived interactivity through network externalities : An empirical study on micro blogging service satisfaction and continuance intention", Proceedings of the 8 th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, 2012, 822-834.