DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of Havruta class on learning attitude and class satisfaction in a class of college physical therapy students

하브루타(Havruta) 수업이 전문대학교 물리치료과 학생들의 학습 태도와 수업 만족도에 미치는 영향

  • 정은정 (안동과학대학교 물리치료과)
  • Received : 2021.01.06
  • Accepted : 2021.02.22
  • Published : 2021.06.30

Abstract

Background: The world has entered the age of biotechnology and artificial intelligence, and encouraging students to test the value of information and knowledge ie to become information fluent, is becoming more important. The education system is also changing in order to adapt to the times. As a part of this, the cultivation of creative talent is a core goal of many nation states, and Israel's Jewish education methods are attracting attention; havruta (or chavrusa) is one such method. This study aims to effects of havruta class on learning attitudes and class satisfaction in a class of college physical therapy students. Design: Pretest-posttest design. Methods: The subjects were 95 students in College A. The learning attitudes questionnaire were used by the Korea Educational Development Institute, and the class satisfaction questionnaire before and after intervention. Results: The results showed significant differences in learning habits about physical therapy of learning attitudes (p<.05) and class methods and contents attention and understanding (p<.05), class interest of class satisfaction (p<.05). Conclusion: These results suggest that havruta class improves learning attitudes and class satisfaction. Therefore, follow-up study is needed to apply the havruta class in various students and teaching methods.

Keywords

References

  1. 강유경. 인터넷 영어사전과 하브루타 대화기법을 활용한 초등영어 듣기 말하기 교육의 효과 [석사학위논문]. 서울교육대학교 교육전문대학원; 2017.
  2. 강은정, 조철기. 하브루타 수업이 고등학생의 지리학습에 미치는 영향. 한국지리학회지 2017;23(2):420-36.
  3. 강은진. 하브루타 학습법에 기반한 초등수학과 수업의 설계 및 적용: 5학년 분수의 나눗셈, 소수의 나눗셈 단원을 중심으로[석사학위논문]. 경인교육대학교 교육전문대학원; 2017.
  4. 고은현, 양성수. 대학교 액션러닝 학습자의 성취목표지향성과 비인지적 학습성과와의 관계: 학습태도 매개효과를 중심으로. 한국교육방법연구 2012;24(2):477-501.
  5. 고현, 민형덕, 송준석. 질문 중심의 하브루타 수업이 예비유아교사의 창의적 인성과 문제해결능력에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구 2017;17(13):253-78.
  6. 김선숙. 하브루타 수업이 수학 학습에 미치는 영향: 학습태도와 학업성취를 중심으로;석사학위논문]. 한국교원대학교 교육대학원; 2018.
  7. 김용성, 조운수. 물리치료학과 학생들이 치매인식도 조사연구(광주, 전남). 대한물리치료과학회지 2018;25(3): 43-52. https://doi.org/10.26862/jkpts.2018.12.25.3.43
  8. 김은정, 이상수. 사회과 거꾸로 수업에서 중학생의 학습양식, 사회정서역량, 학업성취도 및 수업만족도 간의 관계. 학습자중심교과교육연구 2015;15(6):367-87.
  9. 김진혁. 거꾸로 학습과 하브루타를 적용한 중학교 장구수업 연구[석사학위논문]. 연세대학교 교육대학원; 2018.
  10. 김태우, 이진, 인태성. 물리치료학과 대학생의 생활체육 참여실태에 관한 연구. 대한물리치료과학회지 2018;25(2): 62-72. https://doi.org/10.26862/jkpts.2018.09.25.2.62
  11. 곽은혜. 하브루타 학습법에 기반한 과학수업이 초등학생의 과학수업 동기 및 과학적 태도에 미치는 영향[석사학위논문]. 부산교육대학교 교육대학원; 2017.
  12. 문옥곤, 왕중산. 문제중심학습법과 강의중심학습법이 정형물리치료학에서 학업동기 및 학업성취도에 미치는 효과. 한국엔터테인먼트산업학회 2013;7(2):53-60.
  13. 박선아. 질문중심 하브루타(Havruta) 학습방법을 적용한 중학교 미술 감상방법 수업모형 연구[석사학위논문]. 단국대학교 교육대학원; 2017.
  14. 심민정. 하브루타 교수 학습 과정에서 나타난 초등수학영재의 의사소통 특성 분석[석사학위논문]. 경인교육대학교 교육전문대학원; 2017.
  15. 오대영. 이스라엘 유대인의 창의성의 사회문화적 배경. 교육종합연구 2014;12(2):103-31.
  16. 임소희. 하브루타 학습법을 활용한 성인간호학 교육이 간호대학생의 비판적 사고성향, 학습몰입 및 학습만족도에 미치는 영향. 한국산학기술학회지 2019;20(7):547-54.
  17. 장양민. 하브루타 기반 교수학습방법이 간호대학생의 학업적 자기효능감, 비판적 사고성향, 학습만족도, 학업스트레스에 미치는 효과. 한국응용과학기술학회지 2020;37(5):1366-77. https://doi.org/10.12925/jkocs.2020.37.5.1366
  18. 장영숙. 하브루타 소집단 주제 토론 과학 수업이 과학탐구능력 및 학업성취도에 미치는 효과[석사학위논문]. 부산교육대학교 교육대학원; 2015.
  19. 장은주. 사회과 학습일지 쓰기 활동이 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향[석사학위논문]. 경인교육대학교 교육전문대학원; 2015.
  20. 전성수, 고현승. 질문이 있는 교실 중등편. 서울: 경향BP; 2015.
  21. 전성수. 부모라면 유대인처럼 하브루타로 교육하라. 예담프렌드; 2014.
  22. 전성수. 벨상 30% 최고의 공부 방법 하브루타. 한국수학교육학회 2016;1:46-50.
  23. 전혜경. 하브루타 수학 수업이 수학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과 분석[석사학위논문]. 부산교육대학교 교육대학원; 2016.
  24. 정선영, 최현정. 이스라엘 하브루타 원리에 기초한 온라인 토론활동의 상호작용패턴 분석. 학습자중심교과교육 연구 2018;18(10):351-73.
  25. 정소임. 유대인 '탈무드 하브루타'에 함축된 '존재를 위한 학습'의 의미[석사학위논문]. 아주대학교 교육대학원; 2017.
  26. 정은정. 플립러닝(Flipped learning)이 전문대학교 물리치료과 학생들의 자기주도 학습과 수업만족도에 미치는 영향. 대한통합의학회지 2018;6(4):63-73. https://doi.org/10.15268/ksim.2018.6.4.063
  27. 하브루타수업연구회. 하브루타 수업 이야기. 서울: 경향 BP; 2017.
  28. 한국교육개발원. 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가 체계연구(II)- 수학과 평가 도구 개발. 서울: 한국교육개발원; 1992.
  29. 홍석영. 하브루타를 활용한 면접 수업의 설계 및 적용: 고등학교 ≪화법과 작문≫을 중심으로[석사학위논문]. 동국대학교; 2019.
  30. Kent O, Allison C. Three partners in study: Two people and a text. A Journal of Jewish Ideas 2012;42(6):90-105.
  31. Liebersohn, Aharon. Word wide agora; 2006. p.155.