DOI QR코드

DOI QR Code

Case Study on the Compliance Situation of Class Rules for 3-year Olds

만 3세 유아의 규칙 준수 상황에 대한 사례 연구

  • 하민경 (성신여지대학교 유아교육과)
  • Received : 2021.03.15
  • Accepted : 2021.06.09
  • Published : 2021.06.30

Abstract

Objective: This study analyzed the compliance situation of class rules for 3-year olds in the Wisdom class at Sarang kindergarten. Methods: Research participants were composed of 17 young children and two teachers in the wisdom class for 3-year-olds and data collection and analysis were conducted by participant observation using the qualitative method. Results: Research results were as follows. The compliance situation of class rules included compliance, violation, and among compliance and violation. First, compliance was divided into compliance with assistance and self compliance. Compliance with assistance is for young children to follow the rules under the guidance, help, and instructions of teachers. Self compliance is for children to understand and follow the rules themselves. Second, Between compliance and violation is conflict of the rules created by different standards of class rules. Third, depending on who found the violation, violation was classified into teacher discovery, peer discovery, and acquiescence. The teacher discovery led to teacher guidance and teacher acquiescence, The peer discovery led to peer notification, peer resistance, peer punishment, and peer acquiescence. Conclusion/Implications: By looking at the compliance situation of class rules for three-year-olds, the educational implications of how to guide class rules were obtained for children.

Keywords

References

  1. 고권혁 (2019). 교육에서의 권력 연구: 푸코의 관점을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 19(2), 441-462. doi:10.22251/jlcci.2019.19.2.441
  2. 고미경 (2003). 유치원에서 '착한 아이' 되어가기. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김지선 (2007). 하늘 어린이집 만 5세 유아들의 규칙에 관한 문화기술적 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김은혜 (2014). 유아교실에서 규칙의 의미 알아가기 실행연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김진숙, 서영숙 (2012). 영유아권리존중 보육의 실행내용 항목: 보육교사가 인식한 영유아권리존중 보육의 실행내용을 중심으로. 한국보육지원학회지, 8(3), 133-162.
  6. 김종훈 (2017). Foucault의 파놉티콘 개념에서 본 어린이집 CCTV 의무화에 대한 비판적 이해. 교육사상연구, 31(4), 47-64. doi:10.17283/jkedi.2017.31.4.47
  7. 김현주, 김영옥 (2010). 유아교육기관 일과운영에서 전이(transition)의 내용과 의미. 유아교육연구, 30(6), 25-50. doi:10.18023/kjece.2010.30.6.002
  8. 민혜원 (2011). 규칙 위반 시 교사가 사용하는 전략에 대한 교사와 유아의 인식. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박나나 (2005). 푸코의 훈육론 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 손유진 (2011). 자유놀이에서 유아들이 생각하는 선생님의 의미. 유아교육연구, 31(1), 271-288. doi:10.18023/kjece.2011.31.1.013
  11. 송유미 (2017). 유아의 이르기 상황에서 나타나는 교사 반응에 대한 유아의 이해와 경험 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 윤해수 (2004). 산들유치원 만 5세 유아의 사회적 힘에 관한 문화기술적 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 안영진 (2013). 누리과정에 따른 새 유아 사회교육. 서울: 교육과학사.
  14. 안예슬, 신샘이, 김민진 (2017). 또래 갈등 시 교사의 개입에 대한 만 5세 유아의 경험. 영유아교육:이론과 실천, 2(2), 111-126. doi:10.20926/ETPIYC.2017.2.2.5
  15. 엄신자 (2008). 인간행동과 사회환경. 서울: 인간과 복지.
  16. 원계선 (2019). 자유놀이 제한 규칙에 대한 유치원 교사의 인식. 한국산학기술학회논문지, 20(8), 485-493. doi:10.5762/KAIS.2019.20.8.485
  17. 이소윤 (2015). 자유선택활동시간에 일어나는 놀이규칙에 대한 문화기술적 연구. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 이연정, 조윤경(2014). 국공립 어린이집 재원 유아의 문제행동과 교사의 현재 교수 실태 및 지원요구에 대한 탐색. 한국보육지원학회지, 10(3), 5-29. doi:10.14698/jkcce.2014.10.3.0 05
  19. 이유정, 원계선 (2016). 유아의 자유선택활동과 놀이 인원수 제한규칙. 한국보육지원학회지, 12(1), 57-81. doi:10.14698/jkcce.2016.12.057
  20. 이정란 (2004). 어린이집에서의 교사의 힘에 관한 연구. 유아교육연구, 24(2), 199-221.
  21. 정가윤 (2011). 미국 만 4세반 교사의 학급규칙 적용전략에 나타난 사회화 과정 고찰. 교육연구, 52, 225-259. doi:10.17253/swueri.2011.52..008
  22. 조운주, 최일선 (2004). 유아교육기관에서의 유아생활지도. 서울: 창지사.
  23. 최상회 (2003). 현대 사회와 법. 서울: 형성출판사.
  24. 최혜순 (2011). 유아생활지도. 서울: 신정.
  25. 최효정, 홍용희 (2020). 유치원 만 5세 유아들의 또래와의 놀이 거부에 관한 사례 연구. 교육과학연구, 51(4), 113-148. doi:10.15854/jes.2020.12.51.4.113
  26. 황윤세, 김언진 (2014). 어린이집 교사들의 통합교육과정 신념과 실제. 유아교육연구, 34(6), 467-487. doi:10.18023/kjece.2014.34.6.020
  27. 한진주, 윤재희 (2015). 규칙에 대한 유아의 경험 분석: 실외놀이 정리정돈 규칙을 중심으로. 유아교육학논집, 19(5), 475-500.
  28. Ames, L. B., Gillespie, C., Haines, J., & Ilg, F. M. (1979). The gesell institute's child from one to six: Evaluating the behavior of the preschool child. New York: Harper & Row.
  29. Baron, R. S., Kerr, N. L., & Miller, N. (1992). Group process, group decision, group action. Milton Keynes: Open University Press.
  30. Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2020). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods, (교육의 초보연구자를 위한)질적 연구방법론의 기초(조성수 옮김). 서울: 경문사(원판 2007).
  31. Brennan, M. (2016). Rule breaking in the child care centre: Tensions for children and teachers. International Journal of Early Childhood, 48(1), 1-15. doi:10.1007/s13158-015-0153-x
  32. Creswell, J. W. (2015). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches, 질적연구방법론: 다섯 가지 접근(조흥식, 정선욱, 김진숙, 권지성 옮김). 서울: 학지사(원판 2007).
  33. Foucault, M. (1994). Surveiller et punir, 감시와 처벌: 감옥의 역사(오생근 옮김). 파주: 나남출판 (원판 1975).
  34. Gartrell, D. (2012). The power of guidance: Teaching social-emotional skills in early childhood classrooms, (가이던스에 기초한) 아동생활지도: 사회정서 기술 가르치기(이은해, 박소연, 박진재, 송영주, 송혜린, 신혜영 등 옮김). 서울: 센게이지러닝코리아(원판 2004).
  35. Grusec, J. E., Goodnow, J. J. (1994). The impact of parental discipline methods on the child's internalization of values: A reconceptualization of children's concern for others. Developmental psychology, 30(1), 4-19. doi:10.1037/0012-1649.30.1.4
  36. Glense, C. (2008). Becoming qualitative researchers: An introduction, 질적 연구자되기(안혜준 옮김). 서울: 아카데미프레스(원판 2006).
  37. Holligan, C. (1999). Discipline and normalisation in the nursery: The Foucauldian gaze. Scottish Educational Review, 31(2), 137- 148. https://doi.org/10.1163/27730840-03102005
  38. Markstrom, A. M., & Hallden, G. (2009). Children's strategies for agency in preschool. Children and Society, 23(2), 112-122. doi:10.1111/j.1099-0860.2008.00161.x
  39. Merriam, B. S. (1994). Case study research in education: A qualitative approach, 질적 사례 연구법교육학에서의 질적 사례 연구법(허미화 옮김). 서울: 양서원(원판 1988).
  40. Miller, D. F. (2007). Positive child guidance(5th ed.). Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning.
  41. Nucci, L., & Weber, E. K. (1995). Social interactions in the home and development of young children's conceptions of the personal. Child Development, 66(5), 1438-1452. doi:10.1111/j.1467-8624.1995.tb00944.x
  42. Nucci, L. P., Killen, M., & Smetana, J. G. (1996). Autonomy and the personal: Negotiation and social reciprocity in adult-child social exchange. New Direction for Child and Adolescent Development, 1996(73), 7-24. doi:10.1002/cd.23219967303
  43. Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation method. Thousand Oaks, CA: Sage.
  44. Pennington, D. C. (2002). The social psychology of behavior in small group. New York: Routledge.
  45. Shaffer, D. R. (1999). Developmental psychology: Childhood and adolescence (5th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
  46. Spradley, J. P. (2006). Participant observation, 참여관찰법(신재영 옮김). 서울: 시그마프레스(원판 1980).
  47. Tobin, J. (1995). Post-structural research in early childhood education. In J. A. Hatch (Ed.), Qualitative research in early childhood setting (pp.223-243). Westport, CT: Praeger.
  48. Yin, R. K. (2005). Case study research, 사례연구방법(신경식, 송민채, 신현섭, 조수현, 서이안 옮김). 서울: 한경사(원판 2003).