Abstract
In this article, I reveal the ontological basis or grounds of 'Sangsaeng' through the Heideggerian Thought by focusing on 'HaewonSangsaeng' in Daesoon Thought and Daesoon Jinrihoe. 'Sangsaeng' means 'to live (well) with others.' 'Living' in this context means not only humans living among humans, but also all beings that exist and are able to live well with each other. At this time, we can find the basis for 'Sangsaeng' in Daesoon Thought or Daesoon Jinrihoe through Heidegger's 'Geviert-Welt,' 'Gelassenheit,' and 'Wohnen.' In other words, we can provide a basis for 'Sangsaeng' through 'Geviert-Welt' in which one of the 'four' of 'earth, sky, divine things, and those who will die' unfold in a mutually beneficent manner, and the human attitude of 'Gelassenheit' can enter 'Geviert-Welt.' Naturally, when limited to humans, this 'Sangsaeng' is achieved through 'Wohnen,' a way of being a human who enters the 'Gevirt-Welt' and lives while taking care of everything that exists. However, 'Wohnen' takes place in 'Geiert-Welt.' Therefore, in this article, I insist that the ethical ideology or guideline of Daesoon Thought or Daesoon Jinrihoe's 'Sangsaeng' is already ideologically achieved through an ontological horizon such as 'Gevier-Welt,' 'Gelassenheit,' and 'Wohnen.' And under these circumstances, it can be revealed that 'Haewon' is already being resolved.
이 논문은 대순사상 내지는 대순진리회에서 말하는 '해원상생'에 주목하면서 '상생'의 존재론적 근거 내지는 토대를 하이데거(M. Heidegger)의 사상을 통해 드러내고 있는 글이다. '상생'은 '서로 (잘) 산다는' 것을 말한다. 그런데 '산다'는 것은 인간과 인간 사이에서만 이루어지는 것이 아니라 존재하는 모든 것이 서로 잘 사는 것을 말한다. 이때 우리는 하이데거의 '사방-세계(Geviert-Welt)'와 '초연한 내맡김(Gelassenheit)', 그리고 '거주하기(Wohnen, 거주함)'에서 대순사상 내지는 대순진리회에서 말하는 '상생'의 근거를 발견할 수 있다. 말하자면 우리는 '땅, 하늘, 신적인 것들, 죽을 자들'인 '넷'의 하나로 포개짐이 상생적으로 펼쳐지는 '사방-세계', '사방-세계'에 진입하는 '초연한 내맡김'이라는 인간의 태도를 통해 상생의 근거를 마련할 수 있다. 물론 인간에 한정해서 말하자면 이 상생은 '사방-세계'에 진입해서 존재하는 모든 것을 소중히 보살피면서 살아가는 인간의 존재 방식인 '거주하기'를 통해 이루어진다. 그러나 거주하기는 '사방-세계'에서 이루어지는 것이다. 이에 이 글에서는 대순사상 내지는 대순진리회에서 말하는 윤리적인 이념 내지는 지침인 '상생'이 이미 존재론적인 지평인 '사방-세계', '초연한 내맡김', '거주하기' 등을 이루어질 수 있음을 주장하고 있다. 그리고 이러한 상황에서는 해원 또한 이미 해소되고 있음을 드러내고 있다.