초록
이 연구는 일반인들이 해운업에 대해 어떻게 생각하고 얼마나 중요하게 생각하는지 알아보았다. 연구 결과, 해운산업에 대해 조금 알고 있다거나, 보통이다라는 대답이 과반 수 이상을 차지하는 것으로 나타났다. 국적선사 파산 방지를 위한 예산투입 필요성에 대해서는 대체로 필요하다거나 보통이다라는 대답이 50% 이상을 차지하는 것으로 나타났다. 국적선사 유지 필요성에 대해서 대체로 필요하다가 53%, 보통이다가 23%로 나타났다. 그러나, 국적선사 유지가 나와 나의 가정에 혜택을 준다고 생각하는가에 대한 질문에는 보통이다가 39%, 대체로 그렇다가 28%로 나타났다. 한진해운 파산 원인에 대해서는 오너일가의 부도덕 및 무능이 49%, 해운시황 악화가 17.4%로 나타났다. 해운업 육성 필요성에 대해서는 해상운송 서비스 수출을 통해 외화획득 및 서비스수지 개선이 43.5%, 수출입 화물의 원활한 운송이 36.5%를 차지했다. 한진해운 파산으로 나는 어떤 피해를 입었는가에 대한 질문에는 기타(별로 없음)이 54.6%, 물가 상승이 14.5%로 나타났다. 해운산업 인식제고방안에 대한 개방형 질문에 홍보, 투명의 빈도가 높은 것으로 나타났다. 연구 결과를 통해 일반인들이 해운업에 대해 생각하는 중요도는 대체로 높지 않은 것으로 보인다. 또한, 한진해운 파산의 원인이 오너일가의 무능 및 부도덕을 제1 원인으로 꼽고, 해운업 인식제고 방안으로 투명을 꼽는 것으로 볼 때 한진그룹 일가의 부도덕이 국민적 공분을 산 것으로 볼 수 있고, 이것이 해운업의 이미지 악화에 영향을 준 것으로 보여진다. 따라서 우리 해운업계는 최근 각광 받고 있는 ESG 경영을 강화해야 하겠다. 홍보와 관련해서 학회 차원에서는 유튜브 채널을 운영해 대중의 눈높이에 맞는 해운과 항만지식 정보 제공이 필요하다고 할 수 있겠다.
This study investigated what the general public thinks about the shipping industry and how important it is. As a result of the study, more than half of the respondents answered that they knew a little about the shipping industry or that they were normally knew about the shipping industry. Regarding the necessity of budget input to prevent bankruptcy of national shipping companies, it was found that more than half of the respondents answered that it was necessary or moderate. Regarding the necessity of maintaining a national shipping companies, 53% of respondents said it was necessary, and 23% of respondetns said it was normal. However, when asked if they thought that maintaining a national shipping companies would benefit me and my family, 39% of respondetns answered "normal" and 28% of respondetns answered "mostly". As for the cause of Hanjin Shipping's bankruptcy, 49% of respondents said that the owners' family members were immoral and incompetent, and 17.4% of respondetns said that the shipping market conditions deteriorated. Regarding the necessity of fostering the shipping industry, foreign currency acquisition and service balance improvement through export of shipping services accounted for 43.5%, and smooth transportation of import and export cargo accounted for 36.5%. When asked what kind of damage I suffered from Hajin Shipping's bankruptcy, 54.6% answered other (not much), and 14.5% said inflation. Abouve these results, this study gave implication in terms of public promotion and transparent business management.