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A Case Study of Running an English Zone with the Purpose of Improving Global Competency

글로벌역량 강화를 위한 영어 비교과프로그램 운영사례 -한성대학교 잉글리시라운지를 중심으로

  • Shin, Young-Hun ;
  • Kim, Yeung-Ah
  • 신영헌 (한성대학교 교양대학) ;
  • 김영아 (한성대학교 교양대학)
  • Received : 2021.03.17
  • Accepted : 2021.04.08

Abstract

This study aims to find out whether the extra-curricular programs of English Lounge, an English-only zone operated by H University, have contributed to the improvement of participants' global competency. For this purpose, pre and post course surveys were conducted on 156 students taking classes at English Lounge in the second semester of 2020. Paired t-test was run on the responses of the pre and post-questionnaire to identify any differences in global competency of the students before and after taking the classes. The results show that the English Lounge programs have significantly contributed to the improvement of students' global competency. The programs have had a different impact on enhancing participants' global competencies and Group Speak is found to have the greatest impact on global competency improvement. In case of Virtual Exchange, students' global competency has improved the most though the results are not statistically meaningful due to not enough sample size. For the differences in effectiveness of the four types of Open Activity, significant results are not obtained due to insufficient sample numbers. This study is expected lead to the development of various types of English Lounge programs that can contribute to enhancing global competency of students.

본 연구는 한성대학교에서 운영하는 영어전용구역인 잉글리시라운지의 운영사례를 소개한 후, 잉글리시라운지의 교육프로그램들이 학생들의 글로벌역량 향상에 기여하는지를 점검했다. 자료 수집을 위하여 2020년 2학기에 잉글리시라운지 프로그램에 참여한 156명 학생을 대상으로 사전-사후 설문을 실시했고, 글로벌역량의 사전-사후 차이를 살펴보기 위하여 대응표본 t-test로 분석하였다. 그 결과, 잉글리시라운지에서 운영하는 프로그램이 학생들의 글로벌역량 향상에 유의미하게 기여하는 것을 확인할 수 있었다. 프로그램별로 역량 향상에 미치는 영향에서 차이를 보였으며, Group Speak 프로그램이 글로벌역량 향상에 가장 크게 유의미한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. Virtual Exchange의 경우 표본 수의 부족으로 통계상으로 유의미한 결과를 얻지는 못했지만 학생들의 글로벌역량의 평균값은 가장 크게 향상되었다. 4가지 종류의 Open Activity 수업의 효과성 차이에 대해서는 표본 수의 부족으로 유의미한 결과를 얻지 못하였다. 본 연구는 향후 학습자들의 글로벌역량을 보다 효과적으로 향상시킬 수 다양한 유형의 잉글리시라운지 프로그램의 개발로 이어질 수 있을 것이다.

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