DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Case Study on the CSR Activities between Korean and US Media Companies

한국과 미국의 미디어 기업 CSR 활동 비교 사례 연구

  • Woo, Hyung Jin
  • 우형진 (한양대학교 정보사회미디어학과)
  • Received : 2021.01.14
  • Accepted : 2021.03.29

Abstract

The purpose of this study is to have insights comparing Korea with US media companies on investigating their CSR goals, targets, methods, and strategies. Specifically, this study finds out the characteristics of CSR cases on broadcasting companies, telecom enterprises, and internet businesses on both countries. The results indicate that the US media companies focus more on inner stakeholders like employees as stimulating employees' welfare, ESG recognition, education, and culture via socially responsible business practices whereas the Korean media companies prefer to supporting have-nots, solving social issues, and market expansion through cause promotions and community volunteering. On CSR activity strategies, there is no difference between countries but some gaps between ones. Of companies, telecom enterprises, regardless of nations, are the best on strategical approaches of CSR activity.

본 연구는 한국과 미국의 미디어 기업들이 수행하는 CSR 활동 목표, 대상, 추진방법, 그리고 CSR 활동 전략을 비교함으로써 양국 미디어 기업의 사회적 책임 활동의 특성을 파악하려는 목적을 가지고 있다. 구체적으로 한국과 미국의 지상파 방송사, 통신기업, 인터넷 기업의 CSR 활동 사례를 비교하였다. 연구결과, 한국 미디어 기업의 경우, CSR 목표와 대상이 사회적 약자에 대한 지원, 자사의 기술 및 경험을 통한 사회문제 해결, 자사 비즈니스 연결을 통한 관련 시장 확장에 주안점을 두고 공익캠페인과 지역사회봉사 방식을 선호하는 것으로 나타났다. 반면에, 미국 미디어 기업은 내부 이해관계자, 즉 자사 종업원에 대한 복지 향상, ESG 인식 전환, 교육, 조직문화 등에 초점을 맞추며, 사회책임경영실천을 주요 추진방법으로 사용하였다. CSR 활동 전략은 국가 간 차이보다 매체 간 차이에서 더 극명하게 나타났다. 특히, 양국의 통신기업들이 CSR 활동 전략을 체계적으로 수행하는 것으로 나타났다.

References

  1. 우형진, "통신기업 CSR에 대한 이용자의 통합적 평가와 서비스 품질 평가가 통신기업 선호도와 서비스 가입 의도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제5호, pp.68-79, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.05.068
  2. http://news.tf.co.kr/read/economy/1465037.htm.
  3. 최남수, "이해관계자 자본주의: 자본주의 그레이트 리셋 이젠 ESG경영시대," 새빛, 2021.
  4. https://www.fnnews.com/news/202103151029353782
  5. https://www.yna.co.kr/view/AKR20210312148000003?input=1195m
  6. 양범식, "기업의 사회적 성과가 소비자의 태도에 미치는 영향에 관한 연구: 기업이미지와 기업명성의 조절적 효과를 중심으로," POSRI 경영경제연구, 제11권, 제1호, pp.218-244, 2011.
  7. 강태희, 차희원, "기업문화의 유형이 기업명성에 미치는 영향: 기업의 사회적 책임 및 동일시의 매개효과," 한국언론학보, 제54권, 제1호, pp.205-227, 2010.
  8. 김재영, 김현수, "금융서비스 기업의 CSR 활동과 리스크 관리가 기업 이미지와 지속가능성에 미치는 영향 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제20권, 제1권, pp.403-416, 2020. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.01.403
  9. M. Friedman, Capitalism and Freedom, Chicago: University of Chicago Pres, 1962.
  10. J. W. McGuire, Business and Society, New York: McGraw-Hill, 1963.
  11. J. Backman, Social Responsibility and accountability, New York: New York University Press, 1975.
  12. A. B. Carroll, "A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance," Academy of Management Review, Vol.4, No.4, pp.497-505, 1979. https://doi.org/10.5465/AMR.1979.4498296
  13. M. S. Schwartz and A. B. Carroll, "Corporate Social Responsibility: A Three-Domain Approach," Business Ethics Quarterly, Vol.13, Issue 4, pp.503-530, 2003. https://doi.org/10.5840/beq200313435
  14. 김성우, 이미영, 이기환, "CSR 세부항목이 산업별 기 업가치에 미치는 영향," 기업경영연구, 제21권, 제1호, pp.47-66, 2014.
  15. 이원재, 이봉현, "미디어 기업의 사회책임경영," HERI Insight 연구보고서 1호, pp.1-27, 한겨레경제연구소, 2011.
  16. A. O'Connora, M. Shumate, and M. Meister, "Walk the line: Active moms define corporate social responsibility," Public Relations Review, Vol.34, pp.343-350, 2008. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2008.06.005
  17. P. Kotler and N. Lee, "Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause," New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.,2005.
  18. 김유경, 전종우, "대한항공 글로벌 에티켓 공익 캠페인 성공사례," 광고학연구 제21권, 제4호, pp.243-251, 2010.
  19. 윤지현, "CSR활동 유형과 수용자 인지욕구에 따른 PR효과 연구: 기부활동과 봉사활동 및 공익연계마케팅 중심으로," 광고홍보연구, 제9권, pp.1-37, 2011.
  20. 이은영, "사회적 마케팅이 소비자 태도에 미치는 영향에 관한 연구: 항공산업을 중심으로," 한국항공경영학회지, 제11권, 제4호, pp.193-212, 2013.
  21. 신지영, 문정빈, "MNEs and Strategic Philanthropy: Evidence from the Wenchuan Earthquake Relief Effects," 국제경영리뷰, 제15권, 제4호, pp.165-185, 2011.
  22. 손용석, 유건우, "기업의 사회적 책임활동에 대한 소비자 평가에 관한 연구: 유사성과 일관성의 역할," 국제.경영연구, 제20권, 제3호, pp.179-200, 2013.
  23. 신진교, 조정일, "중소기업의 사회책임경영(CSR)이 경영활동과 기업성과에 미치는 영향," 중소기업연구, 제33권, 제1호, pp.103-119, 2011.
  24. 이미영, 최현철, "CSR활동의 진정성이 기업태도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국언론학보, 제56권, 제1호, pp.58-83, 2012.
  25. E. Kopelson, "The CSR Report-Best Practices in Corporate Social Responsibility for 2014," [Online] GREEN MEDIA NEW Retrieved from http://greenmedianews.com/the-csr-report-best-practices-in-corporate-social-responsibility-for-2014, 2014.
  26. D. Eberle, G. Berens, and T. Li, "The Impact of Interactive Corporate Social Responsibility Communication on Corporate Reputation," Journal of Business Ethics, Vol.118, pp.731-746, 2013. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1957-y