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The Relationship Between Cooperative Learning Competency and Personality in University Students: The Mediating Effects of Creativity

대학생의 협동학습역량이 인성에 미치는 영향: 창의성의 매개효과

  • Kim, Sei-Kyung
  • 김세경 (경성대학교 교양학부)
  • Received : 2021.04.07
  • Accepted : 2021.05.12

Abstract

This study intended to identify the relationship between cooperative learning competency and personality, and to evaluate how creativity mediate this relationship. Participants were 123 university students in Busan, the collected data was analyzed using Model 6 of SPSS PROCESS Macro. The results indicated as follows. First, cooperative learning competency, creative ability, creative disposition, and personality all showed a significant positive correlation. Second, it was found that cooperative learning competency had a significant effect on personality. Third, the mediating effect of creative ability wasn't found to be significant in the relationship between cooperative learning competency and personality. Fourth, the mediating effect of creative disposition was found to be significant in the relationship between cooperative learning competency and personality. Fifth, in the relationship between cooperative learning competency and personality, the sequential mediating effect of creative ability and creative disposition was confirmed.

본 연구는 대학생의 협동학습역량이 인성에 미치는 영향과 이들의 관계에서 창의성의 인지적인 측면인 창의적 능력과 정의적인 측면인 창의적 성향의 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 부산에 소재하는 4년제 대학에 재학 중인 123명의 대학생을 대상으로 하였으며, 수집된 자료는 SPSS PROCESS Macro의 Model 6을 활용하여 분석하였다. 분석한 연구결과는 첫째, 협동학습역량과 창의적 능력, 창의적 성향, 인성은 유의한 정적 상관이 확인되었다. 둘째, 협동학습역량은 인성에 유의한 영향이 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 협동학습역량과 인성의 관계에서 창의적 능력의 매개효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 협동학습역량과 인성의 관계에서 창의적 성향의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다. 다섯째, 협동학습역량과 인성의 관계에서 창의적 능력과 창의적 성향의 순차적 매개효과가 확인되었다. 본 연구를 통해 대학생의 인성을 함양하는데 있어서 중요하게 보고된 창의성 변인을 인지적 능력인 창의적 능력과 정의적 특성인 창의적 성향으로 세분화하여 인성이 함양되는 순차적인 매개 경로를 확인하였다는 데에 의의가 있다. 본 연구 결과를 기반으로 논의와 시사점, 향후 연구를 위한 제언을 제시하였다.

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