DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the method Education of Basic Floral Design

베이직 플라워 디자인 기초교육 방법

  • Wang, Kyung Hee (Department of Horticultural design, Shingu University) ;
  • Chung, Jin Hee (Major Coures in Flower Design, Graduate School, Wonkwang University)
  • 왕경희 (신구대학교 원예디자인과) ;
  • 정진희 (원광대학교 보건환경대학원 플라워디자인전공)
  • Received : 2021.07.20
  • Accepted : 2021.08.21
  • Published : 2021.08.31

Abstract

It was applied by making the models such as the prior learning (e-learning), modeling by manual, learner's practice, 1:1 teaching coaching, self evaluation, coaching behavior assessment(primary, secondary), and self-directed practice. First, the cognitive practice education through the prior learning is very essential in the practice of floral design. Second, the practice class of floral design is a class where the professor generally set an example first, and the learners followed. Third, this study was to prepare the checklist, reflect it through the self evaluation, and prepare the evaluation form in accordance with the element, principle, and technical parts of floral design about the finished works. Fourth, contrary to the existing class completing within the class hour, the practice class is a process of trying to do self-directed practice, returning to home. Fifth, this study was to evaluate the works the learner made once again through the sketching and photographing by placing the work process of portfolio at the last step. To conclude, this study has found that such series of process through six steps on the practice form by the learner only would be excellent teaching learning model to improving the basic capacity of floral design. Accordingly, the development of teaching materials related to this and adaptation in the field in the future is considered as it will be very helpful to the learners' self-directed learning.

본 연구는 꽃 디자인 능력을 향상시키기 위한 효과적인 교수법을 연구하기 위해 사전 학습(e- 러닝), 매뉴얼로 모델링, 학습자의 실습, 1:1 교육 코칭, 자기 평가, 코칭 행동 평가(1차, 2차) 등의 모델을 작성하여 적용되었다. 첫째, 사전 학습을 통한 인지 실습 교육은 꽃 디자인 실천에서 매우 필수적이다. 둘째, 플로랄 디자인의 연습 수업은 교수가 일반적으로 예제를 설정하고 학습자가 따라하는 수업이다. 셋째, 본 연구는 체크리스트를 작성하고, 자체 평가를 통해 반영하고, 완성된 작품에 대한 꽃무늬 디자인의 요소, 원리 및 기술 부분에 따라 평가 양식을 작성하는 것이다. 그 이후로 각 교수의 평가 양식을 교수가 직접 분석하여 피드백을 제공한 결과 자체 작업의 자체 검토 및 기술 부품의 품질 수준이 향상되었다. 넷째, 수업 시간 내에 완료 한 기존 수업과는 달리, 연습 수업은 자발적 연습을 했다. 다섯째, 마지막 단계에서 포트폴리오의 작업 프로세스를 배치하여 다시 스케치 및 촬영을 통해 학습자가 만든 작품을 평가하는 것이다. 또한 체크리스트와 함께 제작 방법 및 주의 사항을 준비하고 교수님의 피드백을 받으면서 꽃 디자인 능력이 크게 향상되었다. 결론적으로, 이 연구는 학습자에 의한 연습 형태의 여섯 단계를 통한 꽃 디자인의 기본 능력을 향상시키는 데 훌륭한 학습 모델이 된다는 것을 발견했다. 따라서 학습자의 자기 주도적 학습에 큰 도움이 될 것이므로 향후 이와 관련된 교재 개발 및 현장 적응이 고려된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 신구대학교 혁신지원사업에서 연구비를 지원받아 작성함.

References

  1. 가민경, 김봉현, 김승연. 「TGT모형을 활용한 웹기반의 협동 e-learning 시스템설계」. 한국콘텐츠학회 종합학술대회논문집 4(2):35-37, 2006.
  2. 곽혜란. 「꽃을 통한 교육방법의 이해」. 한국화훼협회 1권(1):163-165 ,2014.
  3. 옥진주. 「화훼장식 교육의 현황과 교육과정 개발연구」. 시립대학교 대학원 박사학위논문. 2008
  4. 왕경희. 「플라워디자인 기초능력향상을 위한 다각적 도제모형」. 한국화훼디자인학 연구 28:151-163. 2013.
  5. 한순복. 「반성적 교육실습 프로그램을 적용한 수업장학이 교육실습생의 수업효과에 미치는 영향」. 창원대학교 석사학위 논문 p. 55-56, 2004.