DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Director's Coaching Leadership on Teacher's Play Implementation Competencies: Mediation Effects of Teacher's Reflective Thinking and Creative Job Performance

원장의 코칭 리더십이 교사의 놀이실행역량에 미치는 영향: 교사의 반성적 사고와 창의적 역할수행의 매개효과

  • 이완정 (인하대학교 아동심리학과) ;
  • 최진아 (인하대학교대학원 아동심리학전공)
  • Received : 2021.02.15
  • Accepted : 2021.04.06
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Objective: The purpose of this study is to verify the effect of directors' coaching leadership on teachers' play implementation competencies and the mediation effects of teachers' reflective thinking and creative job performance by conducting a structural relationship analysis. Methods: The subjects of this study were child care teachers who were purposefully sampled from the metropolitan area which includes Seoul, Incheon, and Gyeonggi Province. A total of 267 questionnaires were analyzed after excluding poor or incomplete questionnaires by use of SPSS Statistics 25.0 and the AMOS 21.0. Results: Directors' coaching leadership was positively correlated with teachers' reflective thinking, creative job performance, and their play implementation competencies. Directors' coaching leaderships directly and indirectly influenced teachers' play implementation competencies, which was mediated by teachers' reflective thinking and their creative job performance. Conclusion/Implications: Directors' coaching leadership has a significant implication for teachers' play implementation competencies which became more important after the national curriculum standards had been revised.

Keywords

References

  1. 강성리 (2020). 유아특수교사의 놀이 지도 역량 강화를 위한 교사 교육 프로그램 개발 및 적용. 유아특수교육연구, 20(1), 41-67. doi:10.21214/kecse.2020.20.1.41
  2. 교육부, 보건복지부 (2019). 2019 개정누리과정 해설서. 세종: 교육부
  3. 김선자 (2016). 대인서비스 리더로서의 초등교사 핵심역량 측정도구 개발 및 타당화. 숭실대학교대학원 박사학위논문.
  4. 김연수 (2017). 유아교사용 수업역량 평가척도의 개발 및 타당화. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김영미, 이경님 (2018) 원장의 코칭리더십과 유아교사의 조직몰입 및 교사효능감이 직무만족도에 미치는 영향. 생태유아교육연구, 17(2), 53-77. doi:10.30761/ecoece.2018.17.2.53
  6. 김영미 (2017). 원장의 코칭 리더십, 조직문화, 유아교사의 임파워먼트, 교사효능감 및 직무만족도 간의 구조적 관계. 동아대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김영주 (2013). 자연친화교육 실천을 위한 유아교사의 역량모델 개발. 인천대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 김인희 (2013). 중등교사의 보유역량과 발휘역량 차이 분석. 강원대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 김정희, 이용주, 김동춘 (2014). 보육교사의 역할수행과 원장의 지지, 소진의 관계. 한국보육지원학회지, 10(5), 175-190. doi:10.14698/jkcce.2014.10.5.175
  10. 김하종 (2015). 유치원 교사의 수업전문성 관련 변인간의 구조 분석. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 박성애 (2017). 원장의 감성리더십이 보육교사의 직무열의 및 창의적 역할수행에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 박재진 (2012). 코칭 리더십과 조직구성원의 성과변인에 관련된 학위 논문 연구 동향분석. 평생교육.HRD연구, 8(1), 107-132.
  13. 박종명, 이연승 (2020). 2019 개정 누리과정의 놀이실행에 대한 유아교사의 인식. 한국유아교육연구, 22(4), 26-45. doi:10.15409/riece.2020.22.4.2
  14. 보건복지부.한국보육진흥원 (2020). 2020 어린이집 평가 매뉴얼. https://www.kcpi.or.kr에서 2021년 2월 1일 인출
  15. 보건복지부 (2020. 4). 제4차 어린이집표준보육과정 해설서. http://www.mohw.go.kr에서 2021년 2월 1일 인출
  16. 윤여복, 이기성 (2010). 교원연수 담당자의 역량에 관한 수행 수준 분석. 평생교육.HRD연구, 6(4), 69-93.
  17. 이양숙, 하양승, 전홍주 (2020). 2019 개정 누리과정에 대한 어린이집 원장의 인식과 요구. 한국영유아보육학, 123, 49-78. doi:10.37918/kce.2020.07.123.49
  18. 이원미, 권연희 (2020). FGI 분석을 통한 유아교사의 놀이중심교육과정 실행 역량 탐색. 한국보육지원학회지, 16(4), 95-112. doi:10.14698/jkcce.2020.16.04.095
  19. 임명희 (2020). 2019 개정 누리과정 실행과정에서 어린이집 교사의 경험 탐색. 한국보육학회지, 20(3), 1-23. doi:10.21213/kjcec.2020.20.3.1
  20. 임옥경 (2014). 유치원 교사 역량 척도 개발 및 타당화. 경성대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 정혜원, 이완정 (2018). 어린이집 원장의 코칭리더십이 중간관리자의 코칭리더십을 매개로 보육교사의 동기부여적 자아개념에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 14(6), 171-185. doi:10.14698/jkcce.2018.14.06.171
  22. 최미애 (2020). 유아교육기관 원장의 진정성 리더십과 교사의 반성적 사고 및 전문성의 구조적 관계. 안양대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 홍지명 (2020). 놀이중심 개정 누리과정에서 경험하는 유아교사의 갈등과 변화. 인문사회21, 11(6), 1667-1681. doi:10.22143/HSS21.11.6.118
  24. Boyatzis, R, E. (1982). The competent manager: a Model for effective performance. New York: John Wiley and Sons.
  25. Cornelius, G., & Casler, J. (1991). Enhancing creativity in young children: Strategies for teachers. Early Child Development and Care, 72(1), 99-106. doi:10.1080/0300443910720109
  26. McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, 28(1), 1-14. doi:10.1037/h0034092
  27. Pantic, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher copetencies as a basis for teacher education-Views of serbien teachers and teacher educators. Teaching and Teacher Education, 26(3), 694-703. doi:10.1016/j.tate.2009.10.005
  28. Stowell, S. J. (1986). Leadership and the coaching in organizations. Unpublished doctoral dissertation, University of Utah, Utah, USA.