DOI QR코드

DOI QR Code

영유아교육기관 교사의 근무환경, 소진 및 건강상태가 이직의도에 미치는 영향의 구조적 관계

The Structural Relationships of Workplace Characteristics, Burnout, Health Condition and Turnover Intention Among Teachers in Early Childhood Educational Centers

  • 유정하 (연세대학교 교육대학원 유아교육학 전공) ;
  • 김재희 (연세대학교 아동가족학과)
  • 투고 : 2021.02.14
  • 심사 : 2021.04.13
  • 발행 : 2021.04.30

초록

Objective: Studies have shown that turnover intention of teachers' in early childhood educational centers tend to negatively affect the quality of child care and children's adjustment. However, few studies have examined the underlying mechanism that increases teachers' turnover intention and have barely focused on environmental factors. We aimed to test whether workplace characteristics may affect teachers' turnover interntion through personal factors (i.e., burnout and health). Methods: A sample of 262 teachers participated in the study. Workplace characteristics, burnout, health and turnover intention were assesed through self-report questionnaires. Data were analyzed through SEM using Mplus and the significance of mediation effects were estimated by the bootstrapping confidence intervals. Results: Finidngs indicated that a poor workplace enviornment directly predicted high turnover intentions of teachers and indirectly predicted through their high burnout and poor health contidion. Conclusion/Implications: These findings contriubed to provide better understaning about an effective future direction for policies and intervention programs in order to decrease teachers' turnover intention and subsequently increase the quality of early childhood educational centers.

키워드

참고문헌

  1. 강소라 (2020). 직장어린이집 근무환경이 보육교사의 이직의도에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 고현, 최연 (2016). 사립유치원 교원의 행정업무 부담과 개선방안 인식에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 23(2), 111-136.
  3. 구은미 (2007). 보육교사의 건강증진을 위한 생활양식과 직무스트레스. 한국생활과학회지, 16(4), 711-722. doi:10.5934/KJHE.2007.16.4.711
  4. 구은미, 박성혜 (2013). 보육교사의 건강과 기관의 조직건강이 이직의도에 미치는 영향. 유아교육.보육복지연구, 17(4), 33-53.
  5. 김명순 (2015. 5). 보육교직원의 전문성 향상을 위한 보수체계의 다각적 고찰 및 현행체계 진단과 개선방안. 보육관련 5개 학회 2015 춘계 통합학술대회 기조강연 논문. 서울.
  6. 김명순, 김수정, 강형옥, 정아람 (2018). 보육교사가 인식한 직무만족도, 전문성과 어린이집 조직분위기 및 이직의도 간 구조적 관계. 유아교육연구, 38(1), 391-415. doi:10.18023/kjece.2018.38.1.016
  7. 김미현, 김유정 (2019). 유아교사의 근무환경이 소진에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 26(2), 73-96. doi:10.22155/JFECE.26.2.73.96
  8. 김민지, 이희영, 임희수 (2019). 보육교사의 심리적 소진이 교사의 정신건강 및 교사-유아 상호작용에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 19(14), 159-180. doi:10.22251/jlcci.2019.19.14.159
  9. 김선주 (2018). 유아교사의 근무환경과 직무스트레스에 따른 건강상태. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 김용미 (2003). 유아교사들의 소진에 영향을 주는 요인과 사회적 지지에 대한 연구. 한국영유아보육학, 34, 111-127.
  11. 김일옥, 정구철 (2011). 가정보육시설 보육교사의 건강상태가 이직의도에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과를 중심으로. 한국영유아보육학, 68, 147-169.
  12. 김혜금 (2011). 보육교사의 건강상태, 건강행동과 보육의 질. 한국보육지원학회지, 7(1), 149-166.
  13. 나동석, 황혜원 (2004). 사회적 지지와 지각된 직무스트레스가 보육교사의 정신건강에 미치는 영향. 아동과 권리, 8(4), 733-756.
  14. 문동규 (2012). 보육교사의 이직의도와 관련된 억제변인의 메타회귀분석. 한국보육지원학회지, 8(1), 25-44.
  15. 민하영 (2010). 유아교육기관 교사의 우울 및 동료교사와 원장의 정서적지지가 직무소진에 미치는 영향: 정서적 지지의 주효과와 완충효과를 중심으로. 아동학회지, 31(4), 1-14.
  16. 박상희, 문수경, 이무영 (2006). 보육교사의 소진 결정요인에 관한 연구. 열린유아교육연구, 11(6), 65-84. doi:10.32431/KACE.2008.11.6.006
  17. 박희수 (2015). 노인요양시설장의 서번트리더십이 종사자 이직의도에 미치는 영향 연구: 조직몰입 매개효과를 중심으로. 시민인문학, 29, 111-147.
  18. 백영숙 (2014). 보육교사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에 미치는 개인적, 환경적 보호요인의 조절효과 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 서지영, 서영숙 (2002). 유치원교사 이직의도에 관한 연구. 유아교육연구, 22(4), 229-250.
  20. 송순옥 (2017). 유아교사의 권리 및 의무에 관한 인식이 이직의도에 미치는 영향. 안양대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 손아랑 (2009). 민간보육시설이 근무환경이 보육교사의 이직의도 및 직무만족에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 58, 81-101. doi:10.5389/KSAE.2016.58.1.081
  22. 송태민, 김계수 (2012). 보건복지연구를 위한 구조방정식모형. 서울: 한나래 아카데미.
  23. 시사경제신문 (2020. 02. 13). 양천구, 보육교사 3년 이상 근무 시 장기근속수당 지원. http://www.sisanews.kr/news/articleView.html?idxno=46228에서 2020년 2월 22일에 인출
  24. 유해미, 강은진, 권미경, 김근진, 김동훈, 김태우, 박진아, 이민경, 이유진 (2018). 2018년 전국보육 실태조사: 어린이집조사 보고. 서울: 보건복지부.육아정책연구소.
  25. 유희정, 이미화 (2004). 보육교사의 근무환경 및 직무실태분석. 서울: 한국여성개발원.
  26. 이명순 (2004). 유치원 이직에 관한 교사와 원장의 이야기. 영유아교육연구, 7, 49-67.
  27. 이영순 (2010). 평가인증보육시설 교사의 근무환경인식. 한국방송통신대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 이주영, 고재욱 (2015). 영아보육교사의 직무환경과 직무만족이 이직의도에 미치는 영향: 경기도 북부지역을 중심으로. 한국보육지원학회지, 11(1), 63-82. doi:10.14698/jkcce.2015.11.1.063
  29. 이채호 (2019). 보육교사 이직의도 관련 연구동향 분석. 학습자중심교과교육연구, 19(3), 153-168. doi:10.22251/jlcci.2019.19.3.153
  30. 임승렬, 권혜진 (2005). 이직한 유치원 초임교사의 이직 동기에 관한 연구. 열린유아교육연구, 10(4), 361-391.
  31. 임옥희 (2004). 보육교사의 교육신념과 직무만족. 한국가정과학회지, 7(1), 101-111.
  32. 정지언, 박영희 (2015). 보육교사의 근무환경이 이직의도에 미치는 영향: 소진의 매개효과와 정서지능의 조절효과. 유아교육연구, 35(6), 297-316. doi:10.18023/kjece.2015.35.6.014
  33. 정진옥, 표은영 (2018). 보육교사의 스트레스 수준, 건강상태가 소진에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 19(2), 347-356. doi:10.5762/KAIS.2018.19.2.347
  34. 정희남 (2008). 유아교사의 생활양식과 건강상태에 관한 연구. 부산대학교 일반대학원 석사학위논문.
  35. 조남예, 문재우 (2018). 보육교사의 이직의도에 영향을 미치는 생태체계요인에 관한 연구. 유아교육.보육복지연구, 22(3), 67-89. doi:10.22590/ecee.2018.22.3.67
  36. 차수진 (2019). 보육교사의 관계스트레스와 전문성 인식이 이직의도에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  37. 최유성 (2019). 보육교사의 근무환경, 원장의 감성리더십 및 보육교사의 소진간의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  38. 최형성 (2015). 보육교사의 이직의도 모형 탐색: 소진의 매개효과를 중심으로. 미래유아교육학회지, 22(2), 101-118.
  39. 최형성 (2016). 어린이집 교사의 소진이 신체적 건강에 미치는 영향: 우울의 매개효과를 중심으로. 미래유아교육학회지, 23(4), 199-216. doi:10.22155/JFECE.23.4.199.216
  40. 최혜준, 정정희, 이효림 (2020). 보육교사가 지각한 직무환경이 이직의도에 미치는 영향: 심리적 소진의 매개효과를 중심으로. 열린유아교육연구, 25(2), 157-175. doi:10.20437/KOAECE25-2-07
  41. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18. doi:10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  42. Aoki, S., Suzuki, S., & Yanai, H. (1974). A new trial of making health and personality inventory (THPI). Kodo Keiryogaku, 2(1), 41-53. doi:10.2333/jbhmk.2.41
  43. Applebaum, D., Fowler, S., Fiedler, N., Osinubi, O., & Robson, M. (2010). The impact of environmental factors on nursing stress, job satisfaction, and turnover intention. Journal of Nursing Administration, 40(7/8), 323-328. doi:10.1097/NNA.0b013e3181e9393b
  44. Chang, M. (2009). An Appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychological Review, 21(3), 193-218. doi:10.1007/s10648-009-9106-y
  45. Cheng, M. (2008). Job stress, self-efficacy, burnout, and intention to leave among kindergarten teachers in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation, Lynn University, Ann Arbor, USA.
  46. Du Prel, J. B., Hommel, G., Rohrig, B., & Blettner, M. (2009). Confidence interval or p-value?: Part 4 of a series on evaluation of scientific publication. Deutsches Arzteblat International, 106(19), 335-339. doi:10.3238/arztebl.2009.0335
  47. Goddard, R., & Goddard, M. (2006). Beginning teacher burnout in Queensland schools: Association with serious intentions to leave. The Australian Educational Researcher, 33(2), 61-76. doi:10.1007/bf03216834
  48. Hezell, K. W. (2010). Job stress, burnout, job satisfaction, and intention to leave among registered nurses employed in hospital settings in the State of Florida. Unpublished doctoral dissertation, Lynn University, Boca Raton, USA.
  49. Kersaint, G., Lewis, J., Potter, R., & Meisels, G. (2007). Why teachers leave: factors that influence retention and resignation. Teaching and Teacher Education, 23(6), 775-794. doi:10.1016/j.tate.2005.12.004
  50. Joo, B., & Park, S. (2010). Career satisfaction, organizational commitment, and turnover intention: The effects of goal orientation, organizational learning culture and developmental feedback. Leadership & Organization Development Journal, 31(6), 482-500. doi:10.1108/1437731011069999
  51. Laschinger, H. K. S., & Grau, A. L. (2012). The influence of personal dispositional factors and organizational resources on workplace violence, burnout, and health outcomes in new graduate nurses: A cross-sectional study. International Journal of Nursing Studies, 49(3), 282-291. doi:10.1016/j.ijnurstu.2011.09.004
  52. Leiter, M. P., & Maslach, C. (2004). Areas of worklife: a structured approach to organizational predictors of job burnout. In P. L. Perrewe, & D. C. Ganster (Eds.), Occupational stress and well-being (pp. 91-134). Oxford: Elsevier. doi:10.1016/S1479-3555(03)03003-8
  53. Lemerle, K. A. (2005). Evaluating the impact of the school environment on teachers' health and job commitment: Is the health promoting school a healthier workplace? Unpublished doctoral dissertation, Queensland University of Technology. Brisbane, Australia.
  54. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). Maslach burnout inventory manual. Palo Alto, CA: University of California, Consulting Psychologists Press.
  55. Mobley, W. H. (1977). Intermediate linkages in the relationship between job satisfaction and employee turnover. Journal of Applied Psychology, 62(2), 237-240. doi:10.1037/0021-9010.62.2.237
  56. O'Brennan, L., Bradshaw, C. P., & Furlong, M. J. (2014). Influence of classroom and school climate on teacher perceptions of student problem behavior. School Mental Health, 6(2), 125-136. doi:10.1007/s12310-014-9118-8
  57. Osuji, J., Uzoka, F.-M., Aladi, F., & El-Hussein, M. (2014). Understanding the factors that determine registered nurses' turnover intentions. Research and Theory for Nursing Practice, 28(2), 140-161. doi:10.1891/1541-6577.28.2.140
  58. Pas, E. T., & Bradshaw, C. P. (2013). What affects teacher ratings of student behaviors? The potential influence of teachers' perceptions of the school environment and experiences. Prevention Science, 15(6), 940-950. doi:10.1007/s11121-013-0432-4
  59. Peterson, U., Demerouti, E., Bergstrom, G., Samuelsson, M., Asberg, M., & Nygren, A. (2008). Burnout and physical and mental health among Swedish healthcare workers. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 84-95. doi:10.1111/j.1365-2648.2007.04580.x
  60. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717-731. doi:10.3758/BF03206553
  61. Schaack, D. D., Le, V. N., & Stedron, J. (2020). When fulfillment is not enough: Early childhood teacher occupational burnout and turnover intentions from a job demands and resources perspective. Early Education and Development, 31(7), 1011-1030. doi:10.1080/10409289.2020.1791648
  62. Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A., & King, J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323-338. doi:10.3200/JOER.99.6.323-338
  63. Vandell, D. L., Belsky, J., Burchinal, M., Vadergrift, N., Steinberg, L. & NICHD Early Child Care Research Network (2010). Do effects of early child care extend to age 15 years? Results from the NICHD study of early child care and youth development. Child Development, 81(3), 737-756. doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01431.x
  64. Weider, A., Brodman, K., Mittelmann, B., Wechsler, D., & Wolff, H. G. (1946). The cornell service index: A method for quickly assaying personality and psychosomatic disturbances, to be used as an adjunct to interview. Psychosomatic Medicine, 8(6), 411-413. doi:10.1097/00006842-194611000-00006
  65. Whitebook, M., Howses, D., Phillips, P. C. (1989). Who cares? Child care teacher and the quality of care in America. Young Children, 41(4), 41-45.