DOI QR코드

DOI QR Code

Child Care in the Covid-19 Era: Operation and Tasks of Child Care Centers

코로나19 시대의 보육: 어린이집의 운영 실태와 과제

  • 신나리 (충북대학교 아동복지학과) ;
  • 김상림 (인천대학교 유아교육과) ;
  • 이주연 (전남대학교 생활복지학과) ;
  • 송승민 (수원대학교아동가족복지학과) ;
  • 백선정 (경기도여성가족재단)
  • Received : 2021.02.14
  • Accepted : 2021.04.04
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Objective: Covid-19 is changing many aspects of child care programs. The objective of this study was to explore how the pandemic and mitigation efforts affected the experiences and practices at child care centers in the summer of 2020. Methods: Focus group interviews and mobile surveys were conducted with principals and teachers of child care centers in August and September 2020. Descriptive statistics including frequency distributions, means and standard deviations and mean differences were used to analyze the survey data with SPSS 22.0. Results: It was found that each sector of child care settings experienced different difficulties and had various needs. Young children's lack of energy, child care teachers' workload and stress, and principles' efforts to interrupt transmission of the infectious disease based on insufficient government guideline and supports were revealed as the main experiences. Conclusion/Implications: The Covid-19 pandemic has had a tandem of influences on daily life at child care centers. As policy makers consider additional guidelines or supports measures to prevent the infection and spread of Covid-19 at child care centers, long-term as well as short-term plans at various levels should be considered to meet the unique needs of child care programs.

Keywords

References

  1. 김정화, 황옥경, 권연희, 박지윤, 정연아 (2020. 10). 코로나19와 보육현장의 영유아, 교사: 대응가이드라인이 필요하지 않은가. 2020년 한국보육지원학회 추계학술대회 주제발표 논문, 온라인.
  2. 박영아, 조미현 (2020). 어린이집의 코로나-19 대응 현황과 어려움에 관한 연구. 한국영유아보육학, 125, 145-172. doi:10.37918/kce.2020.11.125.145
  3. 박인숙, 배지현 (2020). 장애아통합어린이집의 코로나19 대응 관련 원장의 어려움과 지원요구. 한국영유아보육학, 125, 1-23. doi:10.37918/kce.2020. 11.125.1
  4. 보건복지부 (2013). 제2차 중장기보육 기본계획. 세종: 보건복지부.
  5. 보건복지부 (2017). 제3차 중장기보육 기본계획(2018-2022). 세종: 보건복지부.
  6. 보건복지부 (2019). 보육통계. 세종: 보건복지부.
  7. 보건복지부 (2020. 2). 코로나바이러스감염증-19유행대비 어린이집용 대응지침. 세종: 보건복지부(보육정책관).
  8. 보건복지부 (2020. 3). 어린이집 휴원 기간 4월 5일까지 연장. http://www.mohw.go.kr/react/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID=04&MENU_ID=0403&CONT_SEQ=353592에서 2021년 1월 20일 인출
  9. 보건복지부 (2020. 8). 코로나바이러스감염증-19 유행대비 어린이집용 대응지침 V-2판. 세종: 보건복지부(보육정책관).
  10. 보건복지부 (2021. 1). 코로나바이러스감염증-19 유행대비 어린이집용 대응지침 VII-2판. 세종: 보건복지부(보육정책관).
  11. 손희나 (2020). 코로나19(COVID-19)로 인한 어린이집원장의 어려움과 코로나19에 대한 대응방안: 가정어린이집을 중심으로. 배재대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 양성은 (2006). 가족연구를 위한 혼합방법론에 대한 고찰. Family and Environment Research, 44(9), 1-8,
  13. 장경은, 최혜영, 유준호, 권수정 (2020. 10). 코로나19와 영유아의 사회적 경험: 긴장과 도전 그리고 지원을 찾다. 한국보육지원학회 추계학술대회, 온라인.
  14. 전아현 (2020). COVID-19로 인한 등원 불가기간 보육교사의 긴급보육 경험. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 정익중 (2020). 코로나19로 인한 아동돌봄 문제에 대한 해외 대응과 그 시사점. 국제사회보장리뷰, 13, 47-59.
  16. 정익중 (2020. 10). 코로나19와 아동기 정신건강. 제10차 한국생애학회 추계학술대회 주제발표 논문, 온라인.
  17. 코로나바이러스감염증-19 (n.d.). 국내발생현황. http://ncov.mohw.go.kr/bdBoardList_Real.do?brdId=1&brdGubun=11&ncvContSeq=&contSeq=&board_id=&gubun=에서 2021년 2월10일 인출
  18. 통계청 (2020). 경제활동인구조사. 대전: 통계청. http://index.go.kr/potal/ stts/idxMain/selectPoSttsIdx MainPrint.do?idx_cd=1572&board_cd=INDX_001 에서 2021년 1월 12일 인출
  19. 최예린 (2020). 코로나 19에 대한 보육교사의 정서적 경험과 달라진 어린이집 일상에 관한 연구. 한국유아교육연구, 22(1), 253-279. doi:10.15409/riece.2020.22.1.12
  20. Bedrick, E., & Daily, S. (2020). States are using the CARES Act to improve child care access during COVID-19. Bethesda, MD: Child Trends. ERIC, ED607069
  21. Hashikawa, A. N., Sells, J. M., DeJonge, P. M., Alkon, A., Martin, E. T., & Shope, T. R. (2020). Child care in the time of Coronavirus disease-19: A period of challenge and opportunity. The Journal of Pediatrics, 225, 239-245. doi:10.1016/j.jpeds.2020.07.042
  22. Lopez, A. S., Hill, M., Antezano, J., Vilven, D., Rutner, T., Bogdanow, L., et al. (2020). Transmission dynamics of COVID-19 outbreaks associated with child care facilities - Salt Lake City, Utah, April-July 2020. Morbidity and Mortality Weekly Report, 69(37), 1319-1323. doi:10.15585/mmwr.mm6937e3
  23. Malik, R., Hamm, K., Lee, W. F., Davis, E. E., & Sojourner, A. (2020). The Coronavirus will make child care deserts worse and exacerbate inequality. Center for American Progress. Retrieved from https://cdn.americanprogress.org/content/uploads/2020/06/18123133/Coronavirus-Worsens-Child-Care-Deserts.pdf?_ga=2.201509012.400569276.1616573347-1778073401.1616573347
  24. Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  25. Moustakas, C.(1994). Phenomenological research methods. London, UK: Sage.
  26. UNICEF (2020). Psychosocial support for children during COVID-19: A manual for parents and caregivers. https://www.unicef.org/india/media/3401/file/PSS-COVID19-Manual-ChildLine.pdf에서 2021년 1월 8일 인출