DOI QR코드

DOI QR Code

The Direction of Infographics Design of Election Results by Deriving Design Factors -Focused on infographics design of the 21st national assembly election results-

디자인 속성지표 도출을 통한 선거 결과 인포그래픽 디자인 방향 -제21대 국회의원 선거 결과 인포그래픽 디자인을 중심으로-

  • Kim, Sun-Ah (Division of Industrial Engineering, Kumoh National Institute of Technology)
  • 김선아 (금오공과대학교 산업공학부)
  • Received : 2021.01.27
  • Accepted : 2021.04.20
  • Published : 2021.04.28

Abstract

The purpose of this study is to derive design factors to provide inclusive information without encouraging the division of region and ideology, and to present the prospects of election result infographics design through evaluation and interpretation of the based design factors. First, the methods and results of the study identify the characteristics of infographics design through theoretical considerations to confirm the importance of visualizing data, and the case study of infographics design as the main flow is cathogram-style design using various forms of digital interaction. Second, the 21 st National Assembly election of Korea resulted in the response to infographics design and evaluated and analyzed the suitability of design factors through surveys and expert interview for five designs selected (suitable for purpose, convenient, aesthetic, easy of understanding, and public concern). In conclusion, it is predicted that the election results infographics design will evolve to offset regional and ideological division by providing inclusive information tailored to consumer needs by providing different types of infographics designs that meet basic objectives and functions.

본 연구의 목적은 선거 결과 인포그래픽 디자인이 지역과 이념의 분할을 부추기지 않고 포용적 정보를 제공할 수 있도록 디자인 속성지표를 도출하고 이에 기반을 둔 디자인에 대한 평가와 해석을 통하여 선거 결과 인포그래픽 디자인의 전망을 제시하는 것이다. 연구의 방법과 결과는 첫째, 이론적 고찰을 통해 인포그래픽 디자인의 특성을 파악하여 데이터의 시각화가 중요함을 확인하고, 선거 결과 인포그래픽 디자인의 사례조사를 통해 다양한 형식의 디지털 인터랙션을 활용한 카토그램 형식의 디자인이 주요 흐름인 것을 파악하였다. 둘째, 제21대 국회의원 선거 결과 인포그래픽 디자인에 대한 반응 조사를 통해 5개의 디자인 속성지표(합목적성, 편의성, 심미성, 이해 용이성, 공공성)를 도출하고 선정한 5개 디자인에 대해 설문조사와 전문가 인터뷰를 통해 디자인 지표와의 적합성을 평가하고 분석하였다. 결론적으로, 선거 결과 인포그래픽 디자인은 기본적인 목적과 기능에 맞으면서 수요자가 요구하는 정보를 선택할 수 있는 다양한 형식의 인포그래픽 디자인을 제공함으로써 수요자 요구에 맞는 포용적 정보를 제공하여 지역과 이념의 분할 적 관념을 상쇄하는 방향으로 발전할 것으로 전망한다.

Keywords

References

  1. D. Runciman. (2018). How democracy ends. Basic books.
  2. J. I. Moon. (2019). President speeches; 100 years, the past and the future. Blue house.
  3. K. B. Hong. (2020.5.8.). Hankyoreh. Hankyoreh. http://www.hani.co.kr/arti/economy/economy_general/944130.html#csidxd5c5e2321b77c3dba486e33b466e96e
  4. H. K. Joe. (2020.5.4.). The Kyunghyang shinmun. The Kyunghyang shinmun. https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=100&oid=032&aid=0003007087
  5. C. H. Hwang. (2020.4.16.). Hankyoreh. Hankyoreh. https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=100&oid=028&aid=0002493845
  6. S. Y. Lee. (2014). A Study of the Type Analysis on Infographic News of Internet Newspaper-Based on Infographics of Chosun.com-. KSDC Journal, 20(1), 495-507.
  7. M. J. Kim & J. K. Lee. (2014). A Study on Types and Characteristics of Photo Infographic as an Information Visualization Tool -Focusing on Metaphor Types of Photography-. KSDC, 20(2), 61-71.
  8. K. M. Kim. (2009). Study on Visual Design Instructions Using Picture Images in a Specialized High School. Master thesis Korea national university of education.
  9. H. S. Lee. (2001). A Study on the Utilization of Metapo in Web Interface Environment. Master thesis Chung ang university.
  10. Newafreezone. (2020.4.16.). http://www.newsfreezone.co.kr/news/articleView.html?idxno=228818
  11. B. S. Yeong, K. S. Eun & Y. J. Young. (2017). Understandibility and Preference of Distorted Portion of Election Cartogram. Design Convergence Study, 16(6), 36.
  12. Financial times. (2017.9.25.). https://www.ft.com/content/e7c7d918-a17e-11e7-b797-b61809486fe2
  13. Newyork times. (2019.5.15.). https://www.nytimes.com/interactive/2018/upshot/election-2016-voting-precinct-maps.html#4.00/36.07/-104.34
  14. BBC. (2019.12.10.). https://www.bbc.com/news/election/2019/results
  15. Asahi. (Accessed : 2020.5.20.) http://www.asahi.com/senkyo/senkyo2017/
  16. National election comission. (2020.6.10.). http://info.nec.go.kr
  17. S. R. Lee & H. S. Yoon. (2020.4.16.).Hankookilbo. Hankookilbo. https://news.naver.com/main/read.nhn?oid=469&aid=0000488273
  18. Naver. (2020.4.21.). https://search.naver.com/search.naver?sm=top_sug.pre&fbm=0&acr=1&acq=2020+%EA%B5%AD%ED%9A%8C%EC%9D%98%EC%9B%90&qdt=0&ie=utf8&query=2020+%EA%B5%AD%ED%9A%8C%EC%9D%98%EC%9B%90+%EC%84%A0%EA%B1%B0
  19. J. H. Kim & J. H. Yoo. (2020.4.16.). KBS news. Naver. 2020.04.16. https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=100&oid=056&aid=0010820450