DOI QR코드

DOI QR Code

Line Tracer Modeling for Educational Virtual Experiment

교육용 가상실험 라인 트레이서 모델링

  • 기장근 (공주대학교 전기전자제어공학부) ;
  • 권기영 (공주대학교 전기전자제어공학부)
  • Received : 2021.11.25
  • Accepted : 2021.12.20
  • Published : 2021.12.31

Abstract

Traditionally, the engineering field has been dominated by face-to-face education focused on experimental practice, but demand for online learning has soared due to the rapid development of IT technology and Internet communication networks and recent changes in the social environment such as COVID-19. In order for efficient online education to be conducted in the engineering field, where the proportion of experimental practice is relatively high compared to other fields, virtual laboratory practice content that can replace actual experimental practice is very necessary. In this study, we developed a line tracer model and a virtual experimental software to simulate it for efficient online learning of microprocessor applications that are essential not only in the electric and electronic field but also in the overall engineering field where IT convergence takes place. In the developed line tracer model, the user can set various hardware parameter values in the desired form and write the software in assembly language or C language to test the operation on the computer. The developed line tracer virtual experimental software has been used in actual classes to verify its operation, and is expected to be an efficient virtual experimental practice tool in online non-face-to-face classes.

전통적으로 공학분야는 실험 실습 위주의 대면 교육이 주를 이루어 왔으나, IT 기술 및 인터넷 통신망의 급속한 발전과 최근 COVID-19 등의 사회적 환경 변화로 인해 온라인 학습에 대한 수요가 급증하고 있다. 다른 분야에 비해 실험 실습의 비중이 상대적으로 높은 공학 분야에서 효율적인 온라인 교육이 이루어지려면 실제 실험 실습을 대체할 수 있는 가상 실험실습 콘텐츠가 매우 필요하다. 본 연구에서는 전기전자 분야 뿐만 아니라 IT 융합이 이루어지고 있는 전반적인 공학 분야에서 필수적으로 사용되고 있는 마이크로프로세서의 효율적인 온라인 응용 학습을 위해 라인 트레이서 모델을 개발하고 이를 시뮬레이션 할 수 있는 가상실험 소프트웨어를 개발하였다. 개발된 라인 트레이서 모델에서 사용자는 원하는 형태로 하드웨어 파라미터 값들을 다양하게 설정하고, 이에 따른 소프트웨어를 어셈블리 언어나 C 언어 등으로 작성하여 컴퓨터 상에서 동작을 시험해 볼 수 있도록 구성되었다. 개발된 라인 트레이서 가상 실험 소프트웨어는 실제 수업에 활용하여 동작을 검증하였으며, 앞으로 온라인 상에서 이루어지는 비대면 수업에서 효율적인 가상 실험 실습 도구가 될 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. Kevin Lothridge, Jamie Fox, Eileen Fynan, "Blended learning: efficient, timely and cost effective", Australian Journal of Forensic Sciences, Vol.45, Issue 4, pp.407-416, 2013. https://doi.org/10.1080/00450618.2013.767375
  2. Stefan Hrastinski, "What Do We Mean by Blended Learning?", TechTrends 63, pp.564-569, 2019. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
  3. Rachel Grieve, Christine R. Padgett, Robyn L. Moffitt, "Assignments 2.0: The role of social presence and computer attitudes in student preferences for online versus offline marking", The Internet and Higher Education, Vol. 28, pp.8-16, Jan. 2016. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.08.002
  4. Noora Hamdan, Patrick McKnight, Katherine McKnight, Kari M. Arfstrom, "Review of Flipped Learning", Aug. 2013. http://dx.doi.org/10.4236/ce.
  5. Flipped Learning Network, "Definition of Flipped Learning", March 12, 2014. https://www.flippedlearning.org/definition
  6. Microchip Technology Inc., https://www.microchip.com/
  7. Texas Instrument, https://www.ti.com/
  8. STMicroelectronics, https://www.st.com/content/st_com/en.html
  9. NXP Semiconductor, https://www.nxp.com/
  10. Renesas Electronics Corporation, https://www.renesas.com/in/en
  11. Proteus, https://www.labcenter.com/, 2021.
  12. Autodesk, Inc., https://www.tinkercad.com/, 2021.