초록
이 연구의 목적은 최근 국내에서 개발된 섬유보강 고강도 콘크리트 설계지침(안)의 저감계수를 적용하여 확보하는 설계의 신뢰도지수를 분석하는 것이다. 설계지침(안) 개발을 위하여 수행된 재료실험 및 부재실험 데이터를 수집하여 재료강도 통계특성 및 부재강도 해석식에 대한 통계특성을 구한다. 재료통계특성과 설계지침(안)의 부재 해석식을 적용한 시뮬레이션을 수행하고 해석식의 통계특성과 종합하여 단면강도에 대한 통계특성을 산출한다. 국내 도로교설계기준과 콘크리트구조기준의 하중조합을 적용한 신뢰도분석을 수행하였으며, 설계지침(안)에서 제시한 재료 및 부재에 대한 저감계수를 적용한 설계는 목표신뢰도 지수를 만족함을 확인하였다.
The purpose of this study is to analyze the reliability index of a design by applying the reduction factor of the recently developed fiber reinforced high strength concrete design guideline(draft). By collecting material and member test data performed for the development of the design guideline(draft), statistical characteristics of material strength and member strength analysis equations are obtained. A simul ation that appl ies the material statistical characteristics and the member anal ysis equation of the design guidel ine(draft) is performed, and the statistical characteristics of the section strength are calculated by combining the statistical characteristics of the analysis equation. Reliability analysis was performed by applying the load combination of the domestic highway bridge design code and concrete structural code, and it was confirmed that the design that applies the reduction factor for materials and members suggested in the design guideline(draft) satisfies the target reliability index.