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Fitness Center Service Design Concept Evaluation for the New Silver Generation

뉴실버 세대를 위한 헬스장 서비스디자인 콘셉트 평가

  • Park Sung-Heum (Dongseo University, Graduate School, Design Major, Service Design Lab. ) ;
  • Lee Sung-Pil (Dongseo University, Graduate School, Design Major, Service Design Lab. )
  • 박성흠 (동서대학교 일반대학원 디자인전공 서비스디자인 연구실) ;
  • 이성필 (동서대학교 일반대학원 디자인전공 서비스디자인 연구실 )
  • Received : 2021.03.19
  • Accepted : 2021.06.21
  • Published : 2021.06.30

Abstract

The purpose of this study is to improve the accuracy of service satisfaction by utilizing KSC (Kano, Score Model, Concept Position) analysis methods in order to present various fitness center service models for healthy new silver generation centered on P fitness center which runs six branches in Busan. Double Diamond-based methods led to a case study focused on the P fitness center's Yeon-san branch which well leading in a wide variety of leisure infrastructures for the senior citizens. Throughout this study, based on the insights extracted from the customers were culminating in nine service design models from the perspective of administrators and trainers. The final derived nine models have been evaluated by Kano's satisfaction evaluation, Concept score, and Concept position evaluation. All of the nine models results indicated as valid except for models 3 and 6. Finally, an implementation roadmap was proposed by dividing it into investment cost and effectiveness.

본 연구는 KSC(kano, Score Model, Concept Position)평가방법을 활용하여 제공할 서비스디자인 만족도에 대한 정확도를 높이는 것이 연구의 목적으로 부산지역을 중심으로 6개 지점을 운영하고 있는 P사 헬스장을 중심으로 건강한 뉴실버세대를 위한 다양한 헬스장 서비스모델을 제시하여 사례연구를 진행하였다. 더블다이어몬드(Double Diamond)방법을 활용하여 P사의 5개 지점 중 연산점을 중심으로 사례연구를 진행하였는데 이는 연산점을 중심으로 노인을 위한 다양한 여가생활 인프라가 잘 구축 되어 있었기 때문이다. 본 연구를 통하여 고객에 대한 다양한 인사이트(Insight)를 추출하였고 발굴한 인사이트(Insight)를 기반으로 관리자와 트레이너의 관점에서 서비스디자인 모델을 최종적으로 9가지 도출하였다. 최종적으로 도출한 9가지 모델을 기반으로 카노(Kano)만족도 평가, 스코어모델(Concept Score), 콘셉트포지션(Concept Position)평가를 통하여 9가지 제시한 안들 중 3, 6번을 제외한 모든 안들이 유효하다는 것을 알 수 있었고 최종적으로 투자비용과 효과성으로 구분하여 실행 로드맵을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 동서대학교 BK4단계 서비스디자인 기반의 지역혁신 연구팀의 지원을 받아 연구 진행하였음.

References

  1. Lee Sung-Pil, Basic research on service design for the establishment of optimized leisure facilities for the elderly, Journal of Emotional research, Journal of Emotion and Sensibility, 2010
  2. Lee, Sung-Pil, A Proposal for the Optimization of Halalizing Korean Restaurant Service Process, Information Journal, 2017, Vol 2, N9, pp.6245-6260
  3. Lee Sung-Pil, Design Concept Value Competitive Research Between Service Provider and Service Receiver, Journal of Service Research and Studies, 2017, Vol. 7, No. 4, pp.39-50 https://doi.org/10.18807/JSRS.2017.7.4.039
  4. Kim Jin-Kyung, CSV activities of companies using the double diamond model in service design, Journal of Korea Institute of Culture Product Art and Design, 2014