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Investigating the Factors Influencing the Use of Live Commerce in the Un-tact Era: Focusing on Multidimensional Interactivity, Presence, and Review Credibility

언택트 시대 라이브 커머스 이용 활성화 영향요인 고찰: 다차원적 상호작용성, 현장감, 리뷰 신뢰도를 중심으로

  • Received : 2021.01.16
  • Accepted : 2021.02.20
  • Published : 2021.03.31

Abstract

As the un-tact and on-tact consumption culture has proliferated due to the impact of COVID-19, 'live commerce', a form of shopping while communicating with customers through real-time streaming broadcasting, is emerging in the commerce and distribution industry. Live commerce provides an environment where customers can get the convenience of online shopping and enjoy un-tact shopping more realistically while communicating with the broadcaster in real time, as if purchasing directly from an offline store. Therefore, purchases using live commerce are expected to increase further. In this study, based on the characteristics of live commerce, the main factors influencing the increase in purchase intention through live commerce were derived and their influences were verified. In particular, this study examined these factors in multiple dimensions with focusing on strong interactivity, realistic presence, and providing detailed reviews with high credibility for products as the features of live commerce. This research collected sample data from actual users of live commerce and empirically analyzed the significance of the factors influencing the purchase increase of live commerce, thereby providing implications for knowledge management in a newly changed commerce environment in the un-tact era.

최근 코로나19 여파로 언택트 및 온택트 소비 문화가 확산되면서, 커머스 및 유통 산업에서는 실시간 스트리밍 방송 형태로 고객들과 소통하며 쇼핑이 이뤄지는 '라이브 커머스'가 부상하고 있다. 라이브 커머스는 온라인 쇼핑의 편의성을 누리는 동시에 마치 오프라인 매장에서 직접 구매하듯이 방송진행자와 실시간 소통하며 언택트 쇼핑을 보다 현실감 있게 즐길 수 있는 환경을 제공하여 앞으로 그 이용이 더욱 확대될 것으로 예상된다. 본 연구에서는 라이브 커머스의 특징을 기반으로 라이브 커머스를 통한 구매의도 증가에 영향을 미치는 주요 요인을 도출하고 그 영향력을 검증하였다. 특히 본 연구에서는 라이브 커머스의 특징으로 강력한 상호작용성, 리얼한 현장감, 상품에 대한 신뢰도 높은 상세한 리뷰 제공에 초점을 두고 이들 요인들을 다차원적으로 고찰하였다. 본 연구는 라이브 커머스 실 사용자를 대상으로 데이터를 수집하여 라이브 커머스의 이용 활성화 요인을 실증적으로 분석함으로써, 언택트 시대 새롭게 변화된 커머스 환경에서의 지식경영을 위한 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

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