DOI QR코드

DOI QR Code

Language Variation and World Englishes

언어변이와 세계영어들

  • Kim, Yangsoon (Dept. English Language and Literature, Hanbat National University)
  • 김양순 (한밭대학교 영어영문학과)
  • Received : 2020.12.28
  • Accepted : 2021.01.27
  • Published : 2021.02.28

Abstract

The purpose of this paper is to find out the nature of language variation by exploring the ways of the progress of the language variation that produces all English-lects, i.e., the World Englishes. The study of language variation in linguistics is a hybrid enterprise, so the study of World Englishes has led to the recognition of a highly diverse set of all English-lects, encompassing regional dialects, sociolects, ethnolects and (post-)colonial dialects of World Englishes. In this paper, we propose a hybrid language variation model with three interacting factors of social distancing, on/off-contact, and linguistic diversity to examine the characteristics of language variation. In the context of World Englishes, the social distance is typically low in terms of their local location (country/speech) for local purposes. The social distance also varies based on online/offline communication modes and other social factors like gender, age and ethnic groups, resulting in all English-lects. To clarify the nature of World Englishes, the core Englishes, BrE, AmE and CanE are discussed here.

본 연구는 언어의 본질인 언어변이의 주된 방향성을 탐색하고 언어변이의 결과로 나타나는 영어의 모든 방언들, 즉 세계영어들을 연구하는 것이다. 특정지역에서 사용되는 지역적, 사회적 방언의 연구인 언어변이의 특성을 규명하기 위하여 하이브리드 언어변이모델을 제안한다. 사회적 거리두기, 대면과 비대면 소통모드, 그리고 언어적 다양성이라는 세 가지 상호영향자의 관점에서 하이브리드 언어변이모델을 제안하고 언어변이의 결과로 나타나는 세계적 영어방언 현상인 세계영어들의 다양성 특질을 연구한다. 세계영어들의 문맥에서 지역화 목적으로 영어가 어떻게 사용되는가를 살펴보면, 사회적 거리두기가 높은 비대면의 상황에서는 다양성이 감소하여 좀 더 표준적이며 글로벌한 영어가 사용되며 변이가 줄어 세계영어들의 확장 속도가 완만해진다. 동시에 지역적인 사용이 줄어들어 의사소통의 오류도 줄어든다. 반면 사회적 거리두기가 낮은 대면의 상황에서는 세계영어들의 확장 속도가 빨라지고 변이의 형태가 다양해지며 의사소통의 오류 또한 증가한다. 이러한 영어변이 현상의 특성을 살펴보기 위하여 세계영어들의 핵심 원이라고 할 수 있는 영국영어, 미국영어, 그리고 캐나다영어의 언어적, 사회적 변이의 사례를 비교 분석한다.

Keywords

References

  1. Mahboob, A. "Englishes in a Multilingual Context." In Mahboob, A. & Barratt, L. (Eds.). Englishes in Multilingual Contexts: Language Variation and Education. London: Springer. 2014.
  2. Chambers, J. K. Sociolinguistic Theory. 3rd Revised Edition.. MA: Wiley-Blackwell. 2009.
  3. Hasan, R. Semantic variation: Meaning in society and sociolinguistics. London: Equinox. 2009.
  4. Labov, W. Sociolinguistic Patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. 1972.
  5. Preston, D. "Sorting out the Variables in Sociolinguistic Theory," American Speech 66. pp. 33-56, 1991. https://doi.org/10.2307/455433
  6. Kachru, B. B. "Teaching World Englishes." Indian Journal of Applied Linguistics 15.1. pp. 85-95, 1989.
  7. Kim, Y. "Multilingualism and Language Education Policy." JCCT. pp. 321-326, 2020. DOI: https://doi.org/10.17703/JCCT.2020.6.1.321
  8. Tagliamont, S. and A. D'Arcy. Frequency and Variation in the Community Grammar: Tracking a New Change through the Generations. Cambridge University Press. 2007. DOI: https://doi.org/10.1017/S095439450707007X
  9. Chambers, J. K. "A Linguistic Fossil: Positive Anymore in the Golden Horseshoe." In Peter Reich, William J. Sullivan, Arle R. Lommel and Toby Griffen (Eds.), LACUS Forum XXXIII: Variation, Houston, TX: Linguistic Association of Canada and the United States. pp. 31-44, 2007.
  10. Pukli, M. and T. Jauriberry. Language Change in Action: Variation in Scottish English. Rechersches Anglaises et Nord Americanines, Presses Universitaires de Strasbourg. pp. 83-100, 2011.
  11. Moody, S. "The Diversity of English in America." Popular Linguistics 1. pp. 159-163. 2011.