DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Communication Effect of Intangible Cultural Heritage Cultural Symbols by the Game Character Design in 'King of Glory ' : Focused on the 'Guangdong Lion Dance'

<왕자영요>의 게임 캐릭터 디자인이 무형문화재 문화 기호에 미치는 파급효과에 대한 연구 -'광동 사자춤'을 중심으로-

  • Gao, Kai (Dept. of Game Design, Kongju National University Country) ;
  • Lee, Dong-Yeop (Dept. of Game Design, Kongju National University Country)
  • 고개 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이동엽 (공주대학교 게임디자인학과)
  • Received : 2020.12.18
  • Accepted : 2021.02.20
  • Published : 2021.02.28

Abstract

The purpose of this paper is to express intangible cultural heritage through game character designs, and to inherit and spread intangible cultural heritage in a new way. This paper will analyze how the characters in the mobile game "King of Glory" creatively design the intangible cultural heritage "Guangdong Lion Dance". Extract the cultural symbols of intangible cultural heritage into the game character design, and spread the characters online and offline. Through the digital dissemination of "Guangdong Lion Dance" through the game "King of Glory", the relevant influence of intangible cultural heritage cultural symbol dissemination in current digital games is explored.

인류가 역사의 긴 강에 남긴 소중한 자산을 무형문화재라 정의한다. 민족마다, 지역마다 삶의 방식이 다르기 때문에 만들어진 무형문화재도 제각각이다. 그러나 문화재의 지역적 특징을 전파하는 방식은 비교적 단일하다. 사회의 변천에 따라, 새로운 문화의 출현은 무형문화재의 전승 방법에 영향을 미쳤다. 게임 속 문화재를 활용한 캐릭터를 통해 새로운 방식의 문화재 전승 방법을 제시하고, 전통적인 보전 방법과 새로운 방식을 많은 사람들이 알 수 있도록 하는 것이 본 논문의 목적이다. 본 논문에서는 이 게임에서의 캐릭터가 무형문화재 '광동 사자춤 (엄동성사(广东醒狮))'에 대해 어떻게 혁신적인 디자인을 하는지 분석하였다. 무형문화재를 추출한 문화 기호를 게임 캐릭터 디자인에 추가해 온라인과 오프라인으로 캐릭터를 전파한다. <왕자영요>를 통해 '광동 사자춤'의 전통적인 방식의 디지털화를 전파하고, 현재 디지털 게임에서 무형문화재 문화 기호와 관련된 파급효과를 발굴하고자 한다.

Keywords

References

  1. C. J. Jin & K. J. Kim. (2013). A Study on Traditional Art Expression in Chinese Myth Martial MMORPG Character Design. Journal of Korea Game Society, 13(2), 119-130. https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.2.119
  2. Y. C. Liu & D. Y. Yoon. (2018). Research on the Design of Chinese Online Games in the Application of Cultural Content. Journal of the Korea Contents Society, 18(10), 608-617.
  3. Q. Q. Zhao. (2018). Research on the integration and development of Chinese traditional culture and online games-Taking "Glory of the King" as an example. Journal of Today's Massmedia,26(12),79-82.
  4. https://pvp.qq.com/
  5. E. Cassirer. (1985). An essay on man, Shanghai: Shanghai Translation Publishing House
  6. F. de. Saussure. (2006), Cours de linguistique generale, Seoul: Minumsa.
  7. J. Lee, B. P. Kyung, S. H. Ryu & W. B. Lee. (2011). Improving Game Character Design Identity: Focus on Game Character Design Method through Semiotic Analysis. Journal of the Korea Contents Society, 11(2), 162-169.
  8. D. J. Xie & S. K. Kim.(2019). Research on Game Analysis of "Glory of the King". Journal of the Korean Computer Information Society, 27(2),1-4.
  9. B. Liu.(2013). Survival situation and Contemporary Transformation of Guangdong Lion Dance. Journal of Beijing Dance Academy, 98-101.
  10. T. Zhang, Y. Li & J. Zheng. (2020). Exploration on the Value of Lion Dance in Lingnan from the Perspective of Folk Culture. Journal of the Sports Science Literature Bulletin, 28(11), 27-28+31.
  11. < CAMPS OF KINGS> https://pvp.qq.com/cp/a20181201camp/index.htm
  12. S. W. Han.(2016). A Study on Semiotic meaning of World Cup Mascots. Journal of the Treatise on The Plastic Media, 19(4), 269-277.
  13. C. Q. He.(2019). Character Design and Communication Strategy of MOBA Games--"King of Glory" as an Example. Master's Thesis. Beijing Sport University, China.
  14. T. C. Chen & T. Woo. (2017). Application, Effect and Value of the Cultural Transmission of Game Visual Symbol in Game Character Design. Journal of Korean Society of Media & Arts, 15(2), 73-92.
  15. D. Y. Lee(2011). What is Gamification and How Gamification will change our life? Journal of Digital Design, 11(4), 449-457. https://doi.org/10.17280/JDD.2011.11.4.044