Abstract
The purpose of the project is to study the factors affecting the new user experience and satisfaction as the concert market of K-POP is moved to the online stage by the Corona 19. The study conducted a survey and in-depth interviews with men and women in their 20s and 30s who participated in the K-POP online concert, consisting of proposed by Stephen P. Anderson. The study found that participants' propensity, concert composition, platform-supported technology, and quality factors affect user experience satisfaction. It was also noticed that while the grafting of new technology did not have a significant effect on the part of Pleasurable, the satisfaction level was significantly reduced if the quality was poor. Hopefully, this study becomes a reference to the future direction of online concert development.
본 연구는 코로나-19사태로 인하여 국내가요의 콘서트 시장이 온라인 무대로 옮겨지면서, 온라인콘서트의 사용자 경험을 측정하고, 문제해결을 위한 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구는 K-POP(Korean Pop Music) 온라인 콘서트에 참여한 20-30대 남녀를 대상으로 스티븐 앤더슨(Stephen P. Anderson)이 제안한 감성 인터페이스(Creating Pleasurable Interface)의 6단계 피라미드 구조를 바탕으로 설문조사와 심층 인터뷰를 진행하였다. 연구결과 참여자의 성향과 콘서트 콘텐츠 구성, 플랫폼에서 지원하는 기술과 양질 등 단일 요인이 아닌 다양한 요인들이 사용자 경험 만족에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한, 새로운 기술의 접목은 기술적 완성도가 높을 경우 유희성에 큰 영향을 미치지만, 완성도가 다소 떨어질 경우 부정적 영향을 받는 것을 알 수 있었다. 이 연구를 바탕으로 앞으로 온라인 콘서트 발전 방향에 참고가 되길 기대한다.