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The Estimation of Collision Speed at the Intersection using Simulation

시뮬레이션을 통한 교차로 충돌 속도 추정

  • 한창평 (상지대학교 스마트자동차공학과) ;
  • 천정환 (도로교통공단) ;
  • 최홍주 (상지대학교 전자공학과)
  • Received : 2020.09.24
  • Accepted : 2021.02.05
  • Published : 2021.02.28

Abstract

When calculating an intersection collision speed using a formula, it is very difficult to grasp the degree of deceleration of a vehicle after the collision unless there is road surface trace in the entire section where each vehicle moved from the point of collision to their final positions after the collision. A vehicle's motion trajectory shows an irregular curve after a collision due to the effects of inertia based on the driving characteristics of the vehicle, the eccentric force according to the collision site, and the collision speed. Therefore, it is very important to set the appropriate departure angle after a collision for accurate collision speed analysis. In this study, based on experimental collision data using a computer simulation (PC-Crash), the correlation between an appropriate vehicle departure angle and the post-collision speed was analyzed, and then, a regression analysis model was derived. Through this, we propose a method to calculate collision speed by applying only the vehicle departure angle in some types of collisions for traffic accidents at intersections.

수식적 해법을 이용하여 교차로 교통사고 충돌 속도를 산정을 위해서는 충돌 전 차량 진입각 및 충돌 후 차량 이탈각 추정은 비교적 쉽지만, 충돌 후 차량의 감속을 분석하기는 매우 어렵다. 충돌 지점부터 최종 위치까지 이동하는 과정에서 노면 흔적이 발생하지 않으면, 충돌 후 차량의 감속을 분석하기 어렵다. 차량의 주행 특성에 따른 관성력과 충돌 부위 및 충돌 속도에 따른 편심력 등의 작용으로 충돌 후 차량 운동 궤적은 불규칙한 곡선 궤적을 보인다. 그러므로, 정확한 충돌 속도 분석을 위해서는 충돌 후 적정한 이탈각을 설정하는 것이 매우 중요하다. 본 연구에서는 컴퓨터 시뮬레이션(PC-Crash)을 이용한 모의 충돌 실험 자료에 근거하여 충돌 후 적정한 차량 이탈각과 충돌 속도와의 상관관계를 분석하여 회귀 분석 모형을 제안하고, 교차로 충돌사고에 차량 이탈각만을 적용한 충돌 속도 산출 방법을 제시하였다. 본 연구의 회귀 분석 모형에서 결정 계수는 0.864이므로 제시한 회귀 분석 모형이 매우 적합하다는 것을 알 수 있다.

Keywords

References

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