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점포의 무인화와 소매점 입지: 서울시 무인 편의점과 무인 할인판매점을 대상으로

Unattended Trends and Retail Locations: Focusing on Unmanned Convenience and Discount Stores in Seoul

  • 박소현 (성신여자대학교 인문과학연구소) ;
  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과)
  • Park, Sohyun (Humanities Institute, Sungshin Women's University) ;
  • Lee, Keumsook (Department of Geography, Sungshin Women's University)
  • 투고 : 2021.12.13
  • 심사 : 2021.12.30
  • 발행 : 2021.12.31

초록

본 연구의 목적은 새로운 소매환경의 흐름을 형성하며 무인화를 구현하고 있는 소비 업종인 편의점을 대상으로 입지 특성을 파악하고 입지 분포에 영향을 끼친 지리적 속성을 밝히는 것이다. 이를 위해 서울시를 사례로 편의점의 성장과 지역적 분포를 살펴보고, 무인 편의점과 무인 할인판매점의 입지 분포를 설명하는 감마 일반화 회귀모형을 구축한다. 분석 결과, 영업 중인 무인 편의점과 무인 할인판매점은 대중교통시설과 인접하고 상대적으로 인구의 유동은 낮지만 청년층 주거인구가 밀집하고 소매업, 외식업의 점포가 많은 지역을 중심으로 출점하여 분포하였다. 또한, 소매 품목의 범위와 특성에 따라 인구와 가구 속성의 영향력은 서로 다르게 작용하며 입지에 영향을 끼쳤다. 본 연구는 무인화한 점포의 초기 출점 입지 선정과 분포에 영향을 끼친 지리적 속성을 파악한 시작 연구로서 후속 학술 연구의 실증적 토대를 제시한다는 점에서 가치 있다.

The purpose of this study is to analyze the location characteristics of convenience stores, a consumption industry that forms a new retail environment and implements unattended, and reveals the geographic factors that affect its location. For this purpose, we first examine the growth and regional distribution of manned convenience stores and then construct a gamma generalized linear regression model that explains the distribution of the unmanned convenience stores as well as the manned and unmanned combined convenience stores. As the result, it was observed that the unmanned convenience stores and the unmanned discount stores are located close to public transportation facilities and they have relatively little movement of the population but they are distributed in areas with a higher density of young residential population and densely distributed retail stores and restaurants. The effects of demographic factors on the location of the unmanned convenience stores and the unmanned discount stores differed according to the scope and characteristics of their sales items. Our findings provide an empirical basis for subsequent academic research as an initial study that identified geographic factors influencing the selection of opening locations for unmanned stores.

키워드

과제정보

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2019S1A5B5A02047082).

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