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수소모빌리티 인프라 확대를 위한 수소충전소 사전컨설팅 제도 효과 분석

Effect Analysis of the Pre-Consulting System of Hydrogen Refueling Station for Expanding the Hydrogen Mobility Infrastructure

  • 투고 : 2021.12.10
  • 심사 : 2021.12.26
  • 발행 : 2021.12.31

초록

정부는 2019년 1월 세계 최고 수준의 수소경제 선도국가로 도약하기 위해 「수소경제 활성화 로드맵」을 발표했으며, 우리나라가 강점이 있는 수소자동차와 연료전지를 양대 축으로 수소경제를 선도할 수 있는 산업생태계 구축 전략을 세웠다. 그 일환으로 2022년 310개소, 2040년 1,200개소의 수소충전소 보급목표를 수립하였다. 이에 발맞춰 2021년 2월 한국가스안전공사는 속도감 있는 수소충전소 구축을 위해 시공단계에서 안전기준에 따른 다양한 현장 문제 발생으로 인한 시공지연을 사전해소하기 위한 수소충전소 사전컨설팅 제도를 운영하게 된다. 본 논문은 사전컨설팅 제도에 대해 알아보고 그 효과를 분석하고자 한다.

In January 2019, the Korean government announced the 「Hydrogen Economy Activation Roadmap」 to be a world-class leading country in Hydrogen economy. Korea has established a strategy that can lead the hydrogen economy with its strong points of 'hydrogen car' and 'fuel cell'. As a part of that, a target of supplying hydrogen vehicle charging stations to 310 by 2022 and 1,200 by 2040 was established. In line with this, Korea Gas Safety Corporation will operate a pre-consulting system of hydrogen vehicle charging station in February 2021 to solve in advance construction delays due to various on-site problems according to safety standards during the construction stage to build a hydrogen refueling station with a sense of speed. This paper is to find out about the pre-consulting system and to analyze its effects.

키워드

참고문헌

  1. 한국가스안전공사, 수소자동차 충전소 기준해설서, (2018)
  2. 정부, 수소경제 활성화 로드맵, (2019)
  3. 산업통상자원부, 수소경제 성과 및 수소선도국가비전 (2021)
  4. 고압가스 안전관리법 제16조
  5. 고압가스 안전관리법 시행규칙 제28조