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Quantitative Risk Assessment of Mobile LNG Filling Station

이동식 LNG 충전소 정량적 위험성 평가

  • Jeon, Eun-Gyeong (Institute of Gas Safety R&D, Korea Gas Safety Corporation) ;
  • Choi, Young-Joo (Institute of Gas Safety R&D, Korea Gas Safety Corporation) ;
  • Kim, Pil-Jong (Institute of Gas Safety R&D, Korea Gas Safety Corporation) ;
  • Yu, Chul-Hee (Institute of Gas Safety R&D, Korea Gas Safety Corporation)
  • 전은경 (한국가스안전공사 가스안전연구원) ;
  • 최영주 (한국가스안전공사 가스안전연구원) ;
  • 김필종 (한국가스안전공사 가스안전연구원) ;
  • 유철희 (한국가스안전공사 가스안전연구원)
  • Received : 2021.11.02
  • Accepted : 2021.12.15
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The government is converting the fuel for trucks, one of the causes of PM in Korea, form diesel to LNG. Mobile LNG station are being developed to solve the problems of insufficient charging infrastructure and facilitate the spread of LNG fuel. In this study, QRA was used th calculate the CA of the facility for a secure design prior to the development of the mobile LNG station and to predict the individual/societal risk the scenario. As a result, the danger of mobile LNG station was in ALARP.

정부는 국내 미세먼지의 주요 원인 중 하나인 대형화물차의 연료를 경유에서 액화천연가스(LNG) 등의 친환경 연료로 전환하는 정책을 추진하고 있다. 부족한 충전 인프라의 문제점을 해결하고, LNG 연료의 초기 보급을 원활하게 하기 위해 규제자유특구를 통한 이동식충전소 개발과 실증이 진행되고 있다. 본 연구에서는 실증용 이동식충전소의 개발에 앞서 안전한 설계를 위해 정량적 위험성평가 프로그램을 활용하여 주요설비(저장, 충전)에 대한 피해영향범위를 산출하였으며, 가상 시나리오에 대한 개인적/사회적 위험도를 예측하여 위험성 분석을 실시하였다. 위험도 분석 결과, 이동식충전소 실증시설의 위험성은 가용한 범위 내에 있는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구 내용은 중소벤처기업부 규제자유특구 혁신사업의 일환으로 수행 중인 "전북 친환경 자동차 규제자유특구 이동식 LNG 충전소 실증(과제번호 P0012425)"의 지원으로 진행되었으며, 지원에 감사를 드립니다.

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