DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Study of Learning Platform for IT Developers

IT 개발자 대상 학습플랫폼 비교 연구

  • Received : 2021.07.19
  • Accepted : 2021.10.21
  • Published : 2021.10.31

Abstract

The digital transformation and COVID-19 are also causing major changes in teaching-learning methods. The biggest change is the spread of remote training and the emergence of various innovative learning platforms. Distance education has been criticized for not meeting technology trends and field demands..However, the problem of distance education is being solved through a system that supports various interactions and collaborations and supports customized learning paths. The researcher conducted a case study on domestic and foreign learning platforms that provide non-face-to-face ICT education. Based on the case study results, the researcher presented the functional characteristics of a learning platform that effectively supports non-face-to-face learning. In common, these sites faithfully supported the basic functions of the information system. In addition to learning progress check and learning guidance, some innovative learning platforms were providing differentiated functions in practice support, performance management, mentoring, learning data analysis, curation provision, and CDP support. Most learning platforms supported one-way, superficial interaction. If the platform effectively supports a variety of learning experiences and provides an integrated learning experience thanks to the development of IT technology, user satisfaction with the learning platform, intention to continue learning, and achievement will increase.

Keywords

References

  1. 강신천, "인공지능, 멀티플랫폼 그리고 언스케일드 교육대혁명", SW중심사회, 10월호, 2021년 10월.
  2. 고선호, "코로나19 비대면 시대, '이러닝' 시장 거침없는 성장세", 이뉴스투데이, 2021년 3월 14일.
  3. 고용노동부, "청년, 디지털 신기술의 날개를 달다", 고용노동부 공식블로그, 2021년 3월 3일.
  4. 권성호, 이준, 한승연, 방선희, "대학 교양교육에서의 이러닝(e-learning) 활용 방안 연구", 교양교육연구, 제6권, 제1호, 2012, 9-32.
  5. 김선국, "산업부, AI.VR 등 4차혁명기술 활용 '이러닝' 적극 육성", 아주경제, 2017년 3월 1일.
  6. 김수환, 김갑수, 김성훈, 김영식, 김재현, 김종범, 김한일, 김현배, 김현철, 김홍래, 박다솜, 박선주, 박천수, 손원성, 송석리, 심재권, 이재호, 이정서, 전수진, 전우천, 전용주, 정웅열, 서정연, "인공지능 교육 플랫폼 개발을 위한 기능 및 서비스 분석", 컴퓨터교육학회 논문지, 제24권, 제2호, 2021, 25-37.
  7. 김영은, "학습플랫폼의 원격 학습에의 적용: COVID-19 미국 캘리포니아의 교육청 사례", 교육과정평가 연구, 제24권, 제2호, 2021, 77-102.
  8. 김채현, "'오전 내내 먹통' EBS 온라인클래스, 오늘도 접속오류", 서울신문, 2020년 4월 14일.
  9. 성민주, "'네카라쿠배' IT 기업 떠오르면서 취업전선에 도 '코딩 바람'", 시빅뉴스, 2021년 4월 27일.
  10. 송동길, 권혜성, 임철일, "플랫폼으로서의 학습관리시스템(LMS) 시대"에서 교육공학의 역할, 한국교육공학매거진 2호, 2018. Available at: https://www.facebook.com/KSETMAG/.
  11. 윤소라, "기술정보화(IT) 시대의 회계 교육 : IT교과와의 융합교육의 제안", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제1호, 2021, pp.91-109.
  12. 이동주, 김미숙, "코로나19 상황에서의 대학 온라인 원격교육 실태와 개선방안", Multimedia- Assisted Language Learning, 제23권, 제3호, 2020, 359-377.
  13. 이지연, 성은모, 이지은, 임규연, 한승연, "코로나19 시대 온라인 수업의 도전과 과제", 교육공학연구, 제36권, 제3호, 2020, 671-692.
  14. 이희남, " 4차 산업혁명 기술 기반 교육훈련 정보화 및 지능화 전략", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제1호, 2021, 67-79. https://doi.org/10.9716/KITS.2021.20.1.067
  15. 위영은, 정효정, 임정연," 직업교육훈련을 위한 플립러닝 기반 교육모델 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제1호, 2019, 37-46. https://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.01.037
  16. 정영애, "코로나19와 디지털 대전환", 광장, 제221권, 2021, 51-63.
  17. 휴넷, "교육의 미래를 바꾸는 '에듀테크', 포스트 코로나 시대를 맞이하다!", EduTech Quaterly, 제1권, 2021, 4-13.
  18. Batirel, H.F., J. Assouad, H. Etienne , and X.B. D'Journo, "Auditorium of the future: e learning platform", Journal of Thoracic Disease, Vol.13, No.3, 2021, 2038-2043. https://doi.org/10.21037/jtd.2019.12.69
  19. Delone, W.H. and E.R. McLean, "The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update", Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  20. Dokko, G., S.L. Wilk, and N.P. Rothbard, "Unpacking Prior Experience_How Career History Affects Job Performance,", Organization Science, Vol.20, No.1, 2009, 51-68. https://doi.org/10.1287/orsc.1080.0357
  21. Horton, W. K., E-learning by design, San Francisco, CA: Pfeiffer, 2006.
  22. Macfadyen, L.P. and S. Dawson, "Mining LMS data to develop an "early warning system for educators: A proof of concept", Computers & Education, Vol.54, No.2, 2010, 588-599, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.008
  23. Tharunou, P., A.M. Saks, and C. Moore, "A Review and Critique of Research on Training and Organizational level Outcomes", Human Resource Management Review, Vol.17, No.3, 2007, 251-273. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2007.07.004
  24. Wei, H.C., H. Peng, and C. Chou, "Can more interactivity improve learning achievement in an online course? Effects of college students' perception and actual use of a course-management system on their learning achievement", Computers & Education, Vol.83, 2015, 10-21. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.12.013
  25. Zhang, Y., G. Qin, L. Cheng, M. Karuppiah, and S. Kumar, "Interactive Smart Educational System Using AI for Students in the Higher Education Platform", Journal of Multiple-Valued Logic & Soft Computing, Vol.36, Issue 1-3, 2021, 83-98.