Abstract
This study was conducted as a basic study to derive improvement measures for NKIS. A survey was conducted on NKIS users and the user's perception of NKIS was analyzed to derive improvement measures for NKIS. The directions for improvement presented based on the research results are as follows. First, it is necessary to survey the demand for users by occupational group and age and to establish clear targets for NKIS main users. Second, efforts to spread policy information and services are needed. Third, it is necessary to improve and revitalize the public relations method through the introduction of new media while maintaining the direction for public relations. This study presents NKIS user inconveniences and modifications through the NKIS user survey. Through this, it will increase users' NKIS utilization and contribute to the expansion of new users. In addition, it seems that it can be used as basic data when user perception surveys are conducted on similar information portals in the future. In future research, an in-depth investigation should be conducted to identify actual users of NKIS, and customized promotional measures should be established for users who actually utilize policy information to realize NKIS goals.
본 연구는 NKIS의 개선방안 도출을 위한 기초 연구로서 수행되었다. NKIS 이용자를 대상으로 설문조사를 수행하고, 이용자의 NKIS에 대한 인식을 분석하여 NKIS의 개선방안을 도출하고자 하였다. 연구 결과를 기반으로 제시하는 개선방향은 다음과 같다. 첫째, 직업군 및 연령별 이용자에 대한 수요 조사 및 NKIS 주 이용층에 대한 명확한 타겟 설정이 필요하다. 둘째, 정책정보 및 서비스의 확산을 위한 노력이 필요하다. 셋째, 홍보에 대한 방향성을 유지하되 새로운 매체의 도입을 통한 홍보 방식의 개선 및 활성화가 필요하다. 본 연구는 NKIS 이용자 설문조사를 통해 NKIS의 이용자 불편사항 및 수정사항을 제시하고 있으며, 이를 통해 이용자들의 NKIS 활용성을 높이고 신규 이용자 확장에 기여한다. 또한 향후 이와 비슷한 정보 포털의 이용자 인식조사가 이루어질 때 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 보인다. 향후 연구에서는 NKIS의 실질적 이용자 파악을 위한 심층적 조사가 이루어져야 하며, NKIS 목표 실현을 위해 정책정보를 실질적으로 활용하는 이용자층에 대한 맞춤형 홍보방안이 세워져야 할 것으로 보인다.