DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Analysis of KAIST Students' Perceptions of Intellectual Property and Start-ups and Educational Needs

과학기술특성화대학 재학생의 지식재산과 창업에 대한 인식과 교육요구도 분석 : KAIST 학부생을 중심으로

  • Kim, Young-min (Global Institute for Talented Education, Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • 김영민 (한국과학기술원 과학영재교육연구원)
  • Received : 2021.09.29
  • Accepted : 2021.11.04
  • Published : 2021.11.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze KAIST students' perceptions of intellectual property and start-ups and educational needs. In this study, literature research, interviews, and surveys were conducted, and 5 students participated in the interview, and 202 students participated in the survey. Students had similar perceptions of intellectual property and start-up education. KAIST students had very little experience in intellectual property and start-up-related education in middle, high schools and universities. In particular, most students highly recognized the importance of intellectual property and start-up education, but recognized that the importance was low in their career path. Therefore, students were also less willing to participate in intellectual property and start-up-related education in the future. Students demanded the highest education on 'patent management' in intellectual property-related competencies, and the highest demand for 'start-up idea derivation ability' in start-up-related competencies.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년도 특허청(한국발명진흥회)의 지원에 의하여 연구된 것임

References

  1. 국가지식재산위원회(2018). 제3차 지식재산 인력양성 종합계획(안).
  2. 김진연 외(2015). 중.고등학교 기술교과의 소프트웨어교육에 대한 기술교사의 인식 및 교육요구도 분석. 한국기술교육학회지, 15(3), 50-72.
  3. 박기문.이규녀.이병욱(2020). 4차 산업혁명 시대의 지식재산 분야별 필요 역량 분석. 대한공업교육학회지, 45(2), 108-130. https://doi.org/10.35140/KIIEDU.2020.45.2.108
  4. 베리타스알파(2019.07.01). 특허 등록 1위 KAIST 933건.. 연대서울대 성대 고대 한대순. http://www.veritas-a.com/news/articleView.html?idxno=159948에서 얻음.
  5. 오환섭 외(2017). 4차 산업혁명시대 대학의 지식재산 교육 및 인증체계 개발. 특허청.
  6. 유세진(2019). 대학의 창업교육이 대학생의 창업인식에 미치는 영향 및 창업교육에 대한 요구분석. 석사학위논문. 단국대학교 정보지식재산대학원.
  7. 이경주.김은영(2018). 대학 창업생태계의 특성과 생산성에 관한 연구 - 특허, 창업교육, 창업동아리의 개별효과와 상호보완효과를 중심으로. 공학교육연구, 21(6), 108-117. https://doi.org/10.18108/JEER.2018.21.6.108
  8. 이명숙.원상봉(2013). 기업가정신교육 프로그램 개발을 위한 교육요구도 분석: 창업자, 예비창업자, 비창업자를 중심으로. 직업교육연구, 32(2), 99-134.
  9. 이지안.안영식(2018). 대학생의 창업역량개발을 위한 교육요구 분석. 벤처창업연구, 14(2), 73-82. https://doi.org/10.16972/APJBVE.14.2.201904.73
  10. 조대연(2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정방안 탐색. 교육문제연구, 35, 165-187.
  11. 홍영애(2019). 국내 대학의 창업교육 및 지원 시스템 현황 비교를 통한 고도화 방향 제시. 석사학위논문. 단국대학교 정보지식재산대학원.
  12. 황재효(2005). 지식기반사회에서의 대학 발명특허교육에 관한 연구. 지식재산권(2005.07), 23-38.
  13. Borich, G. D.(1980). A needs assessment model for conductiong follow up studies. The Journal of Teacher Education, 31(3), 39-42. https://doi.org/10.1177/002248718003100310
  14. KAIST(2020.05.08). KAIST 지식재산 및 창업 교육과정, 프로그램. www.kaist.ac.kr에서 얻음.
  15. KBS NEWS(2019.05.28). 美특허 출원 1위 대학은 카이스트...생명공학 가장 많아. http://news.kbs.co.kr/news/view.do?ncd=4210023에서 얻음.
  16. Mink, O. G., Shultz, J. M., & Mink, B. P.(1991). Developing andmanaging open organizations: A model and method for maximizing organizational potential. Austin: Somerset Consulting Group, Inc.