DOI QR코드

DOI QR Code

UHD Service Trends and Competitiveness in Korea

국내 UHD 서비스 현황 및 경쟁력 평가

  • Published : 2020.02.01

Abstract

The Korean domestic media environment is seeing a rapid and dynamic change. Consumer media behavior is shifting from TV to smartphones, and from traditional media, such as terrestrial TV and cable, to intelligent Internet-based media, such as OTT channels and social media. This affects the profit structure of each media company and the competition among them, furthermore, the competitiveness of media services. In this regard, we propose a domestic UHD activation plan after evaluating the competitiveness of each media based on the analysis of the changes in the domestic media environment and the status of UHD services.

Keywords

References

  1. 미래창조과학부, 방송통신위원회, "지상파 UHD 방송 도입을 위한 정책방안," 2015.
  2. IHS, "TV Sets Market Tracker," 2018.
  3. 방송통신위원회, "2018년 방송매체 이용행태 조사," 2018.12.
  4. 김혜연, "2018년 미디어 이용행태," 미디어와이드뷰, 2018.
  5. 과학기술정보통신부, 한국방송광고진흥공사, "2018년 방송통신 광고비 조사보고서," 2018.12.
  6. 과학기술정보통신부.방송통신위원회, "2017년 방송산업 실태 조사 보고서," 2017.11.
  7. 과학기술정보통신부.방송통신위원회, "2018년 방송산업 실태 조사 보고서," 2018.11.
  8. 미래창조과학부, 방송통신위원회, 문화체육관광부, 중소기업청, "스마트미디어 산업 육성 계획," 2014.12.
  9. 넷플릭스, "See Whats Next Asia," CEO 기조강연자료, 2018.