DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Relationship among Self-Directed Learning Ability, Learner-Instructor Interaction, Learner-Learner Interaction, and Class Satisfaction in Online Learning Environments

온라인 학습에서 자기주도학습능력, 상호작용 및 수업만족도의 구조적 관계

  • Received : 2020.08.27
  • Accepted : 2020.09.29
  • Published : 2020.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the structural relationship among self-directed learning ability, learner-instructor interaction, learner-learner interaction, and class satisfaction in online learning environments by the structural equation modelling (SEM). Participants of the study consisted of 300 students (110 = high school students, 190 = college students). Through latent mean analysis (LMA), there was no significant difference of study variables between high school and college groups. However, thorough multi-group analysis, self-directed learning ability had a direct and indirect effect on class satisfaction for the college group via learner-instructor and learner-learner interactions, while learner-learner interaction played a full mediating role of the relationship between self-directed learning ability and class satisfaction for the high school group. In addition, self-directed learning ability had a stronger influence on learner-learner interaction for the college group than the high school group. These results would provide important implications for understanding the different mechanisms between high school and college online learning contexts.

코로나 19로 인해 온라인 학습으로 대표되는 학습 방법의 변화가 보편화 되고 있는 지금 본 연구는 온라인 학습자의 자기주도학습능력, 교수자-학습자 상호작용 및 학습자-학습자 상호작용, 수업만족도의 관계를 구조적으로 탐색하고자 하였다. 연구결과 고등학생과 대학생 집단 모두 온라인 학습자의 자기주도학습능력은 학습자-학습자 상호작용을 증가시켰으며, 또한 높아진 학습자-학습자 상호작용은 수업만족도를 증가시켰다. 변인 간의 잠재평균비교분석을 통해 대학생과 고등학생 집단 간 변인들의 통계적 유의미한 평균 차이를 확인할 수 없었지만, 다집단 분석을 통해 고등학생의 경우 자기주도학습능력이 수업만족도와 교수자-학습자 상호작용에 직접적인 영향을 주지 않았고, 대학생의 경우 모두 유의미한 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 온라인 학습의 수업만족도 향상을 위한 자기주도학습능력과 학습자-학습자 상호작용의 중요성을 바탕으로 본 연구의 시사점 및 후속 연구를 위한 제안점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강민석 (2009). 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용감 모형 및 측정도구 개발, 미출판 박사학위논문. 고려대학교.
  2. 강민석.임걸 (2013). 대학 이러닝 콘텐츠 기반 학습환경에서 자기조절학습과 학습동기가 학습자-교수자 상호작용 및 학업성취에 미치는 영향의 구조적 관계분석. 한국콘텐츠학회논문지, 13(11), 1014-1023. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1014
  3. 김미량.김진숙 (2007). 사이버 가정학습에 대한 학습자의 태도 및 만족도 분석. 한국콘텐츠학회논문지, 7(10), 44-58. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.10.044
  4. 김은주 (2004). 협동학습에서 학습자의 사전성취도와 의사소통 성향의 개인차가 수업만족도에 미치는 효과. 교육학연구, 42(3), 123-151.
  5. 곽신정 (2016). 사이버대학의 수업중심 학습공동체에서 지식공유태도, 기조절학습능력과 학습성과의 관계: 학습자간 상호작용의 조절효과 검증. 미출판 석사학위논문. 이화여자대학교.
  6. 권호천 (2009). 사회과학을 위한 회귀분석. 서울: 법문사.
  7. 유지은 (2020). 비대면 수업 운영사례 연구: A 대학교 기독교교육과 강좌 운영을 중심으로. 2020년 한국기독교교육정보학회 춘계학술대회 발표집.
  8. 이상균(1999). 학교교육에서의 자기주도적 학습 적용방안에 관한 연구. 미출판 석사학위논문. 동아대학교 교육대학원.
  9. 이석재.장유경.이헌남.박광염(2003). 생애능력 측정도구 개발 연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로. 연구보고 RP 2003-15-3. 한국교육개발원.
  10. 이쌍철.김정아 (2018). 학생의 온라인수업 만족에 영향을 주는 요인 분석. 교육행정학연구, 26(2), 115-138.
  11. 이영.박인우 (2012). 사이버대학 이러닝에서 학습자 특성, 학습전략, 교수 실재감. 학습효과의 관계 규명. 교육공학연구, 28(1). 137-168.
  12. 이종연.김주리(2013). 대학 모바일러닝에서 학습자의 지각된 유용성 및 학습만족도와 관련 요인들 간의 구조적계 분석. 한국교육, 40(1), 49-79.
  13. 이정미.이길재 (2017). 대학생의 자기주도적 학습역량에 대한 영향요인 분석. 교육행정학연구, 35(3), 133-153.
  14. 이종연.이은진 (2010). 대학 이러닝에서 시스템, 정보 및 서비스 품질이 학습자 만족도에 미치는 영향력 분석. 교육과학연구, 41(3), 119-14.
  15. 서정희.구양미 (2010). 사이버가정학습 관련 연구에 대한 분석. 한국교육, 37(4), 207-238.
  16. 송준미 (2012). 창의성과 책임지향성이 성인의 자기주도학습에 미치는 영향. 미출판 박사학위논문. 충남대학교.
  17. 장몽요.김영 (2019). 재한 중국인 유학생의 자기주도 학습능력이 학습참여에 미치는 영향: 교수-학생 상호작용의 조절효과. Tourism Research, 44(4), 251-286. https://doi.org/10.32780/ktidoi.2019.44.2.103
  18. 전규태 (2009). e-러닝 정보활용교육 프로그램이 대학생의 자기주도학습능력에 미치는 영향. 미출판 석사학위논문. 술실대학교.
  19. 정연희 (2000). 웹 기반 토론 학습에서 학습자의 자기주도성 수준에 따른 상호작용과 만족도의 차이. 미출판 석사학위논문. 이화여자대학교.
  20. 정재삼.임규연 (2000). 웹 기반 토론에서 학습자의 참여도, 성취도 및 만족도 관련요인의 효과 분석. 한국교육공학회, 16(2), 107-135.
  21. 조아라.노석준 (2013). 원격대학학습자의 자기주도적 학습능력, 학습몰입, 학습태도, 학습만족도, 학업성취도 간의 관계 분석. 교육공학연구, 29(4), 849-879.
  22. 채유정.이성혜.박성희 (2016). 온라인 영재교육 프로그램에서 학습자 배경변인과 특성에 따른 효과성 인식과 만족도 차이 분석. 영재교육연구, 26(4). 611-633. https://doi.org/10.9722/JGTE.2016.26.4.611
  23. Beaudoin, M. (2001). Learning or lurking?: Tracking the 'invisible' online student. The Internet and Higher Education, 5, 147-155. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(02)00086-6
  24. Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indices in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238
  25. Berge, Z. (1997). Characteristics of online teaching in post-secondary, formal education. Educational Technology, 37(3), 35-47.
  26. Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  27. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  28. Gilbert, L., & Moore, D. R. (1998). Building interactivity into web courses: Tools for social and instructional interaction. Educational Technology, 38(3), 29-35.
  29. Jiang, M. & Ting, E. (1999). A Study of students' perceived learning in a web-based online environment. Proceedings of WebNet World Conference on the WWW and Internet 1999, 575-580.
  30. Hong, S., Malik, M. I., & Long, M. K. (2003). Testing configural, metric, scalar, and latent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using non-western sample. Educational and Psychology Measurement, 63, 636-654. https://doi.org/10.1177/0013164403251332
  31. Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. In C. M. Reigeluth(Ed.), Instructional-design theories and models: An overview of their current status (386-434). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  32. Knowles, M. (1975). Self-direction learning: A guide for learners and teacher. New York, NY: Association Press. 4.
  33. Merriam, S. B. (2001). Andragogy and self directed learning: pillars of adult learning theory. New Directions for Adult and Continuing Education, (89) 3-14. https://doi.org/10.1002/ace.3
  34. Moore, M. G.(1993). Three types of interaction. In K. Harry, M. John & D. Keegan(eds.). Distance education: New perspectives. London: Routledge.
  35. Moore, M. G., & Kearsley, G.(1996). Distance education-A systems view. Boston: Wadsworth Publishing Company.
  36. Morris, L. V., Wu, S., & Finnegan, C. (2005). Predicting retention in online general education courses. The American Journal of Distance Education, 19(1), 23-36. https://doi.org/10.1207/s15389286ajde1901_3
  37. Nota, L. Soresi, S. & Zimmerman, B. J.(2004). Self-regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study. International Journal of Educational Research, 41(3), 198-215. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2005.07.001
  38. Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  39. Palmer, S. R., & Holt, D. M. (2009). Examining student satisfaction with wholly online learning. Journal of Computer Assisted Learning, 25, 101-113. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00294.x
  40. Spreng, R. A., & Mackoy, R. D. (1996). An empirical examination of a model of perceived service quality and satisfaction. Journal of Retailing, 72(2), 201-214. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(96)90014-7
  41. Wang, Y. S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information & Management, 41, 75-8 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00028-4
  42. Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2

Cited by

  1. 코로나19로 인한 온라인 강의 형태와 콘텐츠가 학업 만족도에 미치는 영향 -국내외 대학생의 관점에서- vol.22, pp.3, 2021, https://doi.org/10.5762/kais.2021.22.3.643