DOI QR코드

DOI QR Code

The Meaning and Growth of Teacher Professionalism Recognized by Christian Alternative School Teachers

기독교 대안학교 교사들이 인식하는 교사 전문성의 의미와 성장 방식

  • Received : 2020.08.27
  • Accepted : 2020.09.29
  • Published : 2020.09.30

Abstract

The purpose of this study is to find out what their professionalism is and how their expertise grows among Christian alternative school teachers. Professionalism refers to the broad expertise such as specific knowledge, skills, and attitudes needed for a particular profession. The teacher expertise is also closely related to the life cycle of a teacher. The present study collected and analyzed the data using a mixed research method that combined a survey and interview. The survey, which involved 276 Christian alternative school teachers, asked about the current teacher's interest, the importance and retention of each element of professionalism, and, in addition, the level of external efforts and help in developing professionalism. The in-depth interview was conducted on 7 Christian alternative school teachers and identified the meaning of teacher professionalism, teacher quality and competencies, and environment for the professional growth. The results reveal that the professionalism recognized by Christian alternative school teachers is rather complex. It includes communication and relationship, calling and identity in addition to the curriculum and instruction expertise that reconstructs the curriculum from a Christian perspective. It is further found that teachers' decision to respond to the calling, subsequent continuous self-development, the teacher community that embodies such calling and efforts, and the school environment where autonomy and responsibility coexist, are equally important for their professional growth. Thus, in order to promote the professionalism of Christian alternative school teachers more effectively in the future, it would be necessary to provide programs that take the teacher's whole life cycle into account and are also directed to teachers themselves rather than to institutions. Considering the emphasis on the expertise in communication and relations, pre-service teacher education should focus not only on developing subject matter expertise, but also fostering communication and relational skills with students and other school community members.

본 연구는 기독교 대안학교 교사들이 인식하는 교사의 전문성은 무엇이고 그들의 전문성은 어떻게 성장하는지 찾아보는 것을 목적으로 한다. 전문성은 일반적으로 특정 분야에 필요한 특별한 지식, 기술, 태도를 의미한다. 교사 전문성 역시 주어진 업무를 수행하는데 필요한 능력과 자질, 기술과 행동, 가치를 포함하며, 교사의 생애주기와도 밀접한 관계가 있다. 본 연구는 교사 전문성의 의미와 성장 방식을 탐구하기 위해 설문조사와 면담을 병행한 혼합연구방법으로 자료를 수집하였다. 270여 명의 기독교 대안학교 교사가 참여한 설문조사는 교사의 관심사, 각 전문성 요소의 중요도와 보유 정도, 전문성 개발 노력과 도움 정도를 질문하였다. 심층 면담은 7명의 기독교 대안학교 교사를 대상으로 하였고 이들이 인식하는 교사 전문성의 의미, 교사 자질과 역량, 전문성 성장을 위한 환경을 파악하였다. 분석 결과를 보면 기독교 대안학교 교사들은 기독교적 관점으로 교과를 재구성하는 교과 전문성뿐 아니라 소통, 관계, 소명의식을 전문성으로 강조하였다. 그리고 이들의 전문성 성장에는 소명에 반응하고자 하는 교사의 결단, 지속적인 자기계발, 교사공동체, 자율과 책임이 공존하는 교육환경이 중요한 것으로 나타났다. 결론에서는 교사들의 전문성 성장을 위해서 교사의 생애주기를 고려할 것과 교사 주도적인 전문성 성장의 접근을 제안하였고, 예비교사교육에서 교과 전문성뿐 아니라 소통과 관계능력 향상에 주안점을 둘 것을 강조하였다.

Keywords

References

  1. 김이경.김현정 (2014). 국제 비교 관점에서 본 한국 교사 전문성 개발 실태 진단. 한국교육문제연구, 32(4), 103-119.
  2. 김정원.박소영.김기수.정미경 (2011). 교사생애단계별 역량 강화 방안 연구. 서울: 한국교육개발원.
  3. 김혜숙 (2003). 교원 '전문성'과 '질'의 개념 및 개선전략 탐색. 교육학연구, 41(2), 93-114.
  4. 김효숙 (2019). 4차산업혁명 시대의 기독교 대학교육의 과제. 기독교교육정보, 61, 1-32.
  5. 김희규 (2018). 교사의 교직발달단계별 학생이해역량 분석. 홀리스틱융합교육연구, 22(3), 35-57.
  6. 박상진 (2006). 기독교학교교육론. 서울: 예영커뮤니케이션.
  7. 박상진.이종철 (2019). 당신이 기독교대안학교에 대해 알고 싶은 모든 것. 서울: 예영커뮤니케이션.
  8. 박상진.조인진.강영택.이은실 (2012). 기독교대안학교의 성과를 말한다. 서울: 예영커뮤니케이션.
  9. 박용호.조대연.배현경.이해정 (2012). 중등교사의 직무역량 요구분석. 한국교원교육연구, 29(2), 299-320. https://doi.org/10.24211/TJKTE.2012.29.2.299
  10. 박준기 (2011). 전문성 발달단계를 반영한 교사자격기준 개발 및 타당성 분석. 교육행정학연구, 29(4), 417-437.
  11. 손성호.임정훈 (2017) 교사 생애주기별 핵심역량 모델링 및 역량기반 교육과정 개발연구. 교육공학연구, 33(2), 365-295.
  12. 오인탁 (2017). 4차사업혁명과 교육의 과제. 기독교교육논총, 52(4), 417-445.
  13. 이옥화.장순선 (2018). 교사 경력에 따른 수업전문성 발달 분석. 교육정보미디어연구, 24(4), 755-777.
  14. 임종헌.유경훈.김병찬 (2017). 4차 산업혁명사회에서 교육의 방향과 교원의 역량에 관한 탐색적 연구. 한국교육, 44(2), 5-32.
  15. 임창호 (2018). 4차산업혁명 시대의 기독교교육 방향성 제고. 기독교교육논총, 56, 11-44.
  16. 정신애 (2015). 기독교대안학교 교사 육성을 위한 교육적 제언. 기독교교육정보, 44-1, 99-127.
  17. 조동섭 (2005). 교사의 전문성 제고를 위한 정책 방향과 과제. 한국교원교육학회 학술대회자료집, 5, 2-17.
  18. 조인진 (2008). 기독교대안학교 교사들의 교육적 신념에 대한 연구. 총신대논집, 28, 413-446.
  19. 함영주 (2019). 기독교대안학교 교사, 그들은 어떤 현실에 놓여 있는가. 제14회 기독교학교교육연구소 학술대회 자료집, 1-38.
  20. 허주.최원석 (2019). 교사전문성 개발 활동 효과에 관한 메타 분석. 교원교육, 35(1), 147-169.
  21. Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  22. Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  23. Engelsma, D. (2000). Reformed education: The Christian school as demand of the covenant. Grandville, MI: Reformed Free Publishing Asso.
  24. Freidson, E. (2001). Professionalism: The third logic on the practice of knowledge. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  25. National Board for Professional Teaching Standards (2016). What teachers should know and be able to do. Retrieved October 30, 2019, from https://www.nbpts.org/standards-five-core-propositions/
  26. OECD (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD Publishing.
  27. OECD (2014). TALIS 2013 results: An international perspective on teaching and learning. Paris: OECD Publishing.