DOI QR코드

DOI QR Code

운임(雲林) 예찬(倪瓚)의 사상(思想)과 그의 문인화(文人畵) 경계(境界)

Unlim Yechan's Thoughts and his literati paintings land

  • 권윤희 (한국외국어대학교 미네르바 교양대학)
  • Kwon, Yun Hee (Dept. of Minerva, Hankuk University of Foreign Studies)
  • 투고 : 2020.08.05
  • 심사 : 2020.08.31
  • 발행 : 2020.11.30

초록

예찬은 중국 원말 사대가의 한 사람이다. 그는 이민족의 지배를 받은 시대적인 환경하(環境下)에서 자신의 독특헌 예술세계룰 구축하였다. 그의 화론인 흉중일기(胸中逸氣)는 동양 전통사상인 유(儒), 불(佛), 선의(禪) 영향으로 이루어진 정신적인 산물이다. 일기사상(逸氣思想)은 도가적(道家的)인 청담(淸淡)이나 허무(虛無), 무위사상(無爲思想)의 영향으로 문인(文人) 사대부(士大夫) 사이에 일어난 자연에 대한 새로운 자각이다. 이는 세속을 초월하여 일어났으며 남종 문인화(文人畵)의 이론적인 토대가 되었다. 예찬(倪瓚)의 일필(逸筆)은 흉중(胸中)의 일기(逸氣)를 그리는 방법이다. 이는 그가 오랫동안 노력하고 실천한 가운데 얻어진 문인화 경계이다. 예찬(倪瓚)은 생활의 체험 속에서 깨달은 선의(禪) 오경(悟境)으로 시서일체(詩書一體), 시선일치(詩禪一致)의 높은 경지를 실현하였다. 그의 예술정신은 흉중일기로 대변되는 탈속원진(脫俗遠塵), 일소부주의 고답(高踏), 시서일체(詩書一體)의 높은 경지를 표출하였다. 이를 통하여 그는 원말(元末) 명초(明初)의 화단에 독창적인 문인화(文人畵) 세계를 구축하였다.

Ye-chan(倪瓚) is one of the four great masters of the Yuan. He built his own unique art world under the rule of the times under the rule of immigrahts. His theory of painting, i-ch'i(逸氣) in the heart, is a spiritual product made up of the influence of traditional oriental thoughts such as Confucian scholar(儒), Buddhism(佛), and Zen Buddhism(禪). The i-ch'i is a new awareness of nature that has arisen between literary noblemen(文人士大夫) under the influence of freshness(淸淡), emptiness(虛無), non-action(無爲). This is beyond the mundane world and became the theoretical basis for literati painting. The i-pi(逸筆) of Ye-chan is a method of drawing the i-ch'i in the heart. This is the boundary of his literati painting obtained through his long efforts and practice. Ye-chan realized the high ground of unity of poem and calligraphy(詩書一體) and unity of poem and Zen(詩禪一致), which he realized in his daily life.His artistic spirit expressed the high level of staying away from being clean(脫俗遠塵), doing not stay in one place(一所不住), and unity of poem and calligraphy(詩書一体). Through this, he built a unique world of literati painting in the Art World of the late Yuan and early Ming dynasty.

키워드

참고문헌

  1. Gang hangwon, The aesthetics of literature painting theory, semundang,2001
  2. Jeon, posuk, The portrait and landscape painting of china, dawonsa, 1988
  3. Kim, kisu, china art history, ryulwhadang, 1971
  4. Huh, hyungwhan, china painting theory> semundang, 1988
  5. shulyban, The world of china art,, ryulwhadang, 1977
  6. Huh, hyungwhan, Oriental painting 1000year,, ryulwhadang, 1980
  7. Kim, kungja, The study of art philosophy for literaturi painting,, sungkunkwan University PhD thesis, 1987