Abstract
System support software is one of the software that makes up ship combat management system and has the characteristics of being mounted in the combat management systems of all ships but with little functional change. However, despite these characteristics, software modifications due to equipment, etc. are inevitable in the application of new ships. Modification of software causes software reliability testing which is a key factor in increasing development costs. In this paper, the structure of the existing system support software was analyzed to identify and supplement the code change factors, and the system support standardization architecture was designed. The feature model elicited common and variable elements of system support software, and applied white-box reuse to improve software design. In addition, the results of comparing existing system support software with the new architecture in terms of development elements and time to perform reliability test were presented to verify the effectiveness of the new one.
체계지원 소프트웨어는 함정 전투관리체계를 구성하는 소프트웨어 중의 하나로 모든 함정의 전투관리체계에 탑재되지만 기능 변경이 거의 일어나지 않는 특성을 가진다. 하지만, 이러한 특성에도 실제로는 신규함정 적용 시 장비 변경 등으로 인한 소프트웨어 수정이 불가피하게 이루어진다. 이러한 소프트웨어의 수정은 소프트웨어 신뢰성 시험 등의 작업을 초래하며, 개발 비용 증가의 핵심요인으로 작용한다. 본 논문에서는 기존 체계지원 소프트웨어의 구조를 분석하여 이를 보완할 수 있는 체계지원 표준화 아키텍처를 설계하였다. 휘처 모델(Feature Model)을 통해 체계지원 소프트웨어의 공통요소와 가변요소를 도출하고, 화이트 박스 재사용(White-Box Reuse)을 적용하여 소프트웨어 설계를 개선하였다. 또한, 기존 체계지원 소프트웨어와 개발 요소 및 신뢰성 시험 수행 시간을 비교하여 새로운 아키텍처의 효과성을 검증한 결과를 제시하였다.