DOI QR코드

DOI QR Code

가족친화인증기업의 인센티브 활용 실태 및 인센티브 수요 분석

The use and demand of incentives for family friendly certified companies

  • 이현아 (한국방송통신대학교 생활과학부) ;
  • 안재희 (한국건강가정진흥원 전문인력교육부) ;
  • 이재춘 (노무법인 창평)
  • Lee, Hyun Ah (Dept. of Human Ecology, Korea National Open University) ;
  • An, Jaehee (Dept. of Education of Professionals, Korea Institute for Healthy Family) ;
  • Lee, Jae Chun (Changpyeong the Labor Corporation)
  • 투고 : 2020.06.01
  • 심사 : 2020.11.12
  • 발행 : 2020.11.30

초록

This study aims to improve the family friendly certification system by analyzing the actual experience of family friendly certified companies with the certification's incentives and their demand for new incentives. We analyzed 2018 survey data of family friendly certified company incentives and interviewed representatives from 9 family friendly certified companies. First, the use of incentives differs according to the level of corporate classification, number of employees, industry, certification continuation training, and incentive impact. Current family friendly certification incentives indicate that the utilization rate of incentives is high when small and medium sized enterprises (SMEs) with less than 300 employees have newly received family friendly certification. Second, the use of the certification mark significantly differs by industry, certification duration, and incentive impact. Interviews with the companies' family friendly certification managers revealed that the incentives that companies use mainly are the Public Procurement Service bid points and priority immigration service. Large corporations hope for strong incentives, such as the National Tax Service's deferred tax investigation, interest rate cuts for bank loans, and corporate tax cuts. Lastly, the family friendly certification mark is a representative incentive used by 60% of family friendly certified companies. For the qualitative growth and stabilization of the family friendly certification system, the family friendly certification mark should be improved to become a more attractive incentive.

키워드

참고문헌

  1. 강민정.문지선.임희정(2018). 가족친화인증제 성과분석 및 개선방안 연구. 한국여성정책연구원.
  2. 권혜원.김향아(2018). 가족친화인증제의 효과성 분석 및 개선방안. 국회입법조사처.
  3. 김선미.전종근.이승미.구혜령.이현아(2017). 가족친화인증제도 검토를 위한 미인증기업의 가족친화문화 사례연구. 한국가족자원경영학회지, 21(3), 161-182.
  4. 박현숙(2013). 가족친화제도의 확산방안에 관한 연구-가족친화 인증제를 중심으로. 명지대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 여성가족부.한국건강가정진흥원(2016). 2016년 가족친화인증기업(관) 인센티브 활용 현황 및 수요조사 결과보고서.
  6. 여성가족부.한국건강가정진흥원(2017). 2017년 가족친화인증기업(관) 인센티브 활용 현황 및 수요조사 결과보고서.
  7. 여성가족부.한국건강가정진흥원(2018). 2018년 가족친화인증기업(관) 인센티브 활용 현황 및 수요조사 결과보고서.
  8. 여성가족부.한국경영인증원(2019). 2019 가족친화인증 설명회 자료집.
  9. 여성가족부.한국경영인증원.한국건강가정진흥원(2020). 2020년 가족친화인증안내.
  10. 여성가족부 가족친화지원사업 홈페이지. 가족친화인증기업(관) 인센티브 지원현황 https://www.ffsb.kr/ffm/ffmCertIncentive.do. 2020년 4월 기준
  11. 이선형(2016). 서울시 일가족양립 우수기업 인센티브 개발 연구. 서울시여성가족재단.
  12. 이현아(2018.11.28). 가족친화인증, 이제 선택이 아닌 필수다, 정책브리핑 http://www.korea.kr/news/contributePolicyView.do?newsId=148855838&pageIndex=1#goList
  13. 장민선.석인선.김환학.이용유.원소연(2011). 가족친화기업 인증제도에 대한 입법평가: 인증기업에 대한 지원제도를 중심으로. 한국법제연구원
  14. 중앙일보(2017.12.11). 일과 삶 중 선택은? 10명 중 7명 "연봉보다 '워라밸'이 더 중요" https://news.joins.com/article/22192424
  15. 중앙일보(2018.3.8). 직장 선택 조건 1위는 '워라벨'...문제는 '야근' https://news.joins.com/article/22423418
  16. 한국건강가정진흥원(2017). 2017년 가족친화경영성과조사 결과보고서.
  17. 홍승아.장혜경.문미경.이인선.정재훈(2012). 가족친화인증기업 확대방안 연구. 여성가족부.