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A Study on the Performance Evaluation and Revitalization of Korea Port Distripark

항만배후단지 성과평가와 활성화 연구

  • 김승철 (영남대학교 무역학부) ;
  • 강효원 (안동대학교 경제무역학부 무역학전공)
  • Received : 2020.09.04
  • Accepted : 2020.09.23
  • Published : 2020.09.30

Abstract

In this study, we analyze the performance of five major port distriparks and present a development plan. The analysis groups the performance into three categories: revitalization of companies in port distriparks, contribution to the port volume, and contribution to the national economy. The key parameters examined in detail include the ratio of hinterland volume to port volume (container and total cargo), port volume growth contribution rate, and job creation. Our results indicate that Gwangyang and Ulsan Ports showed steady growth for all the indicators analyzed, while Gwangyang Port was the only one among the five ports to display consistent steady growth. The results suggest that to achieve consistent growth, high value-added and specialized port distriparks based on the local economy should be established.

본 연구에서는 우리나라 주요 5개 항만배후단지의 성과를 분석하고 발전방안을 제시하고자 하였다. 성과분석은 단순한 물동량이나 입주기업의 유치수에서 벗어나 항만배후단지 입주기업 활성화, 항만물동량 기여, 국가경제기여 등 3개로 성과를 분류하고 세부적으로 입주기업 물동량 생산성, 총항만물동량 대비 항만배후단지 물동량 비율(컨테이너 화물, 총화물), 항만물동량 성장 기여율, 항만물동량 성장기여도, 물동량 부가가치 발생액, 일자리 창출 등 7개로 세분화하여 분석하였다. 모든 지표에서 있어 꾸준한 성장세를 보이고 있는 곳은 광양항, 울산항으로 나타났으며 광양항의 경우 5개 항만 중 가장 꾸준한 증가세를 보이고 있는 유일한 항만으로 분석되었다. 분석결과를 항만배후단지의 지속적인 성장을 위해 고부가가치 창출 배후단지 및 지역경제 기반한 특성화 배후단지 구축을 제안하였다.

Keywords

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