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A Study on the Evaluation and Improvement of Management Efficiency of Coastal Passenger Terminal

연안여객터미널 경영 효율성 평가 및 개선에 관한 연구

  • 이충우 ((사)부산항시설관리센터 운영지원팀) ;
  • 배후석 (한국해양대학교) ;
  • 신용존 (한국해양대학교 해운경영학부)
  • Received : 2019.12.27
  • Accepted : 2020.09.23
  • Published : 2020.09.30

Abstract

Coastal ferry routes are very important because they connect the mainland to islands, offer transportation for islanders, and bring tourism to islands. In particular, the recent increase in national income, prevalence of a culture that emphasizes work-life balance, and introduction of the five-day workweek have stoked interest in travel as a leisure pursuit, and demand for tourism from Korean people in islands has increased. As the number of passengers using coastal passenger terminals increases due to changes in the coastal tourism environment, the importance and need for coastal passenger terminal facilities and services is growing. Under these circumstances, it is necessary for the management organizations of coastal passenger terminals to manage and efficiently operate the terminals in such a way that budgets can be reasonably implemented and the convenience of passengers using the terminals is enhanced. This study primarily analyzed the management efficiency of coastal passenger terminals in terms of profitability and public interest using data envelopment analysis. The eight passenger terminals achieved low management efficiency in terms of profitability. These terminals should improve profitability by increasing income from terminal office rental and ancillary businesses and revenue from terminal fees by boosting island tourism and expanding overseas passenger transportation. The eight terminals with low management efficiency for public interest should increase the number of passengers by promoting island tourism, developing tour packages to Japan and China's coastal areas, developing new routes, and introducing super-high-speed ships.

연안 여객항로는 육지와 섬지역의 연결, 섬주민의 수송수단, 섬지역 관광과 같은 역할을 수행하기 때문에 매우 중요하다. 특히 최근 국민소득의 증대, 일과 휴식이 균형 잡힌 워라벨(Work-life balance) 문화의 확산, 주 5일제 도입 등 삶의 질이 향상됨에 따라 여가문화생활인 여행에 대한 관심이 높아졌으며, 이에 섬지역에 대한 우리 국민의 관광 수요 증가하고 있다. 이러한 연안관광 환경 변화에 의해서 연안 여객터미널 이용객수가 증가함에 따라 연안 여객터미널 시설 및 서비스에 대한 중요성과 필요성이 점점 증대되고 있다. 이러한 상황에서 여객터미널 관리 조직들이 예산을 합리적으로 집행하여 여객터미널 이용객의 이용편익을 제고할 수 있도록 연안 여객터미널을 효율적으로 관리 운영할 필요가 있다 본 연구에서는 연안 여객터미널 관리·운영기관(업체)이 수익성 중심의 경영과 공공성 중심의 경영을 효율적으로 하고 있는지에 대한 평가 및 분석을 실시하였다. 연안여객 터미널의 경여 효율성 평가를 위하여 터미널의 건물 연면적, 투입인력, 예산지출 대비 이용객수와 운영수입의 관계를 분석하고, 이들 투입 및 산출변수들을 투입한 DEA분석을 통해 경영효율성을 비교 평가하였다. 분석결과, 분석결과 15개 터미널 중 인천항 제1국제, 사동항, 포항항, 목포항 제2 연안, 부산항 연안 여객터미널의 경영효율성이 떨어지는 것으로 나타났다. 전체 연안 여객터미널과 비교하여 수익성이 낮은 것으로 평가되는 8개 터미널은 섬관광 활성화와 러시아 및 일본지역 항로 개발(동해항 국제)을 통해 이용객수 증가에 따른 터미널 이용료 수입을 증대시키고, 터미널 사무실 임대 수입 및 부대사업 수입을 증대시켜 수익성을 개선하여야 할 것이다. 공익성의 경영효율성이 낮은 8개 터미널은 섬관광 홍보 및 마케팅 강화, 일본 및 중국 연안지역 관관상품 개발, 항로 개발, 초대형 쾌속선 도입 등을 통해 이용객수를 증대시켜나가야 할 것이다. 이 연구는 연안 여객터미널의 건물 연면적, 투입인력, 예산지출의 투입지표와 운영수입 및 이용객수의 산출지표를 할용하여 경영 효율성을 최초로 평가하고, 터미널의 특성을 반영하여 수익성 및 공익성의 경영효율성 개선방안을 제시하였다는 점에서 연구의 의의가 크다고 할 수 있다.

Keywords

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