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A Service Management Model as the New Business Administration

새로운 경영으로서의 현대 서비스경영 모델

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2020.04.06
  • Accepted : 2020.06.10
  • Published : 2020.06.30

Abstract

This study was performed to derive a modern service management model reflecting the philosophy of the new business administration. Service management as the modern business administration should be faithful to the spirit of modernity. In addition, service management must be faithful to the essence of service in service economy era. And since modern management is to manage organizations those are the central organizations of human society, it must be managed according to the common principles of the world. Management that satisfies these three management philosophy conditions is defined as modern service management. In this study, we analyzed that the existing service management framework does not meet these standards of modern management and derived an improved modern service management model. The modern service management model must be a management model that reflects the essence of intangible goods called service, it must be a management framework that reflects the modern spirit, and it must be a management model that reflects the common principles of the world required by the central organization of the modern economic society. Therefore, this study analyzed the modern spirit in addition to the service essence and the common principle of the world analyzed in the previous study, and presented a modern service management model with these three requirements. Also, examples of modern service management were presented. This study is a conceptual model, and analytical research is needed to demonstrate that this management model can consistently produce excellent management performance by strengthening empirical studies in the future.

본 연구는 신경영의 철학적 기반을 반영한 현대 서비스경영 모델을 연구하였다. 서비스경영은 현대 경영으로서 현대의 정신에 충실해야 한다. 또한 서비스경영은 서비스경제시대의 경영으로서 서비스본질에 충실한 경영이어야 한다. 그리고 현대 서비스 경영은 인류 사회의 중심 기구인 조직을 경영하는 활동이므로 세상 공통 원리에 의한 경영을 해야 한다. 이러한 세 가지 경영 철학 조건을 충족하는 경영이 현대적 서비스경영으로 정의된다. 본 연구에서는 기존 서비스경영 프레임워크가 이러한 현대 경영의 기준에 부합하지 않았음을 분석하고, 개선된 현대 서비스경영 모델을 도출하였다. 기존 서비스경영 프레임워크는 서비스를 무형재화로 보지 않고 제품에 부가되어 있는 부수적 재화로 인식하고 있는 문제가 있었다. 또한 현대 경영이 되기 위해 요구되는 현대의 정신이 경영 프레임워크에 반영되어 있지 않았다. 그리고 서비스산업과 서비스조직의 비중이 절대적으로 높아진 현대 경제사회의 특징과 요구를 반영하지 못하고 있었다. 현대 서비스경영 모델은 서비스라는 무형재화의 본질을 반영하는 경영 모델이어야 하고, 현대 정신을 반영하는 경영 프레임워크가 되어야 하며, 현대경제사회의 중심 조직에게 요구되는 세상 공통원리를 반영하는 경영 모델이 되어야 한다. 즉 현대 서비스경영은 현대정신에의 부합성, 서비스본질경영 부합성, 세상공통원리 부합성 요건을 충족해야 한다. 따라서 본 연구에서는 기존 연구에서 분석된 서비스본질과 세상 공통원리에 추가하여 현대정신을 분석하고, 이 세 가지 요건을 갖춘 현대 서비스경영 모델을 제시하였다. 또한 현대적 서비스경영 사례들을 제시하였다. 본 연구는 개념적 모델로서, 향후 실증 연구를 강화하여 본 경영모델이 지속적으로 우수한 경영성과를 낼 수 있음을 입증하는 분석적 연구가 필요하다. 본 연구를 확장하여 구체적 모델로 발전시키는 연구도 필요하다.

Keywords

References

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