Effects of Process-Focused Assessment Using Student Self-Assessment on Mathematics Achievement and Affective Domain

자기 평가를 통한 과정 중심 평가가 수학 학업 성취도와 정의적 영역에 미치는 영향

  • Received : 2020.07.23
  • Accepted : 2020.08.12
  • Published : 2020.08.31

Abstract

The purpose of this study is to find ways to establish and operate Process-focused Assessment in the classroom as the 2015 revised curriculum has emerged. As a way of doing so, we proposed a Process-focused Assessment through self-assessment and looked at the impact of the applied classes on the mathematical academic performance and affective domain of fifth-grade elementary school students. After selecting two classes of fifth grade with proven homogeneity for research, the experimental group applied Process-focused Assessment through self-assessment and the teacher-led Process-focused Assessment to the comparative group. As a result, it was confirmed that the classes applying Process-focused Assessment through self-assessment significantly improved the math and academic performance of fifth-grade elementary school students. The affective domain of the experimental group did not change significantly, but the analysis of the students' comments and interview data showed that they had more interest and confidence in mathematics.

본 연구는 2015 개정 교육과정으로 과정 중심 평가가 대두됨에 따라 교실에서 과정 중심 평가의 정착 및 운영을 위한 방안을 모색하고자 하였다. 그 방안으로 자기평가를 통한 과정 중심 평가를 제안하였고 이를 적용한 수업이 초등학교 5학년 학생들의 수학 학업 성취도와 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보았다. 연구를 위해 동질성이 검증된 5학년 2개 학급을 선정한 후 실험집단에는 자기 평가를 통한 과정 중심 평가를, 비교집단에는 교사 주도의 과정 중심 평가를 적용한 수업을 실시하였다. 그 결과, 자기 평가를 통한 과정 중심 평가를 적용한 수업은 초등학교 5학년 학생들의 수학 학업 성취도를 유의미하게 향상시켰다. 실험집단의 정의적 영역은 유의미하게 변화하지는 않았으나 학생들의 소감문과 면담 자료를 분석한 결과 본 수업을 통해 수학에 대한 흥미와 자신감을 더 갖게 되었음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강현영, 고은성, 이동환, 이화영, 탁병주, 조진우, 김선희 (2018). 수학과 과정 중심평가 교사 연수 프로그램 개발 연구. 수학교육학연구, 28(3), 321-343.
  2. 고현 (2019). 교사별 과정중심평가에 대한 인식 및 실태와 지원방안 탐색. 학습자중심교과교육연구, 19(9), 1137-1164.
  3. 교육부 (2015a). 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부고시 제2015-74호 [별책 1].
  4. 교육부 (2015b). 수학과 교육과정. 교육부고시 제2015-74호 [별책 8].
  5. 교육부 (2019). 초등학교 교사용 지도서 수학 5-2. 서울: (주)천재교육.
  6. 김수진 (2012). 자기 평가가 초등수학 학습태도와 학업성취에 미치는 영향. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김정기 (2015). 학습지를 활용한 개별 피드백이 수학 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김정민 (2018). 과정중심평가의 개념과 교육적 의의 탐색. 학습자중심교과교육연구, 18(20), 839-859.
  9. 남형채, 류성림 (2000). 수학 수업에서 학생의 자기평가(self-assessment) 방법. 과학.수학교육연구, 23(1), 55-71.
  10. 류혜영, 조영남 (2008). 자기평가가 초등학생의 메타인지와 학업성취도에 미치는 효과. 대한사고개발학회 학술발표대회 발표논문집, 71-85.
  11. 박정 (2013). 형성 평가의 재등장과 교육 평가적 시사. 교육평가연구, 26(4), 719-738.
  12. 박정 (2019). 과정중심평가를 위한 학생 자기 평가 의미 탐색. 교육평가연구, 32(3), 421-440.
  13. 반재천, 김선, 박정, 김희경 (2018). 교사별 과정 중심 평가에 대한 교사의 인식. 교육과정평가연구, 21(3), 105-130. https://doi.org/10.22799/JCE.2018.21.3.005
  14. 신수경 (2012). 수학과 자기평가 활동이 학생의 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 윤희태 (2002). 초등학생들의 기초계산 오류에 대한 분석적 연구. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이경아 (1996). 유리수 계산에서 나타나는 오류의 현상적 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 이경화, 강현영, 고은성, 이동환, 신보미, 이환철, 김선희 (2016). 과정 중심 평가의 실행을 위한 방향 탐색. 수학교육학연구, 26(4), 819-834.
  18. 이환철, 김형원, 이지혜, 이현숙, 고호경 (2017). 수학학습 정의적 영역 검사 도구 개발 연구. 학교수학, 19(2), 267-287.
  19. 임미인, 장혜원 (2018). 초등수학에서 과정 중심 평가의 이해와 실제. 이광호, 류성림, 김상미, 김동원, 권점례, 강완, 강은경, 권미선, 권민성, 권성룡, 김남균, 김상화, 김은경, 김정하, 박미미, 박영은, 박지현, 방정숙, 백석윤, 안병곤, 이종학, 이형미, 임미인, 임영빈, 장혜원(편), 초등수학 수업전문성 (pp. 292-312). 서울: 경문사.
  20. 조유미, 김정환 (2006). 학습양식에 따라 평가유형이 수학적 성향과 문제해결력에 미치는 영향. 교육평가연구, 19(2), 21-39.
  21. 한국교육과정평가원 (2017). 과정을 중시하는 수행평가 어떻게 할까요?: 초등. 연구자료 ORM 2017-19-1.
  22. 홍소영 (2018). 학생 자기 평가의 학습효과에 관한 메타분석. 교육평가연구, 31(1), 309-331.
  23. Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. 21(1), 5-31. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5
  24. Brown, G. T. L., & Harris, L. R. (2014). Student self-assessment. In J. H. McMillan (Ed.), Research on classroom assessment (pp. 367-393). California: Sage Publication.